O MIMOMANŽELSKÉM SOUŽITÍ A VZTAZÍCH

OTÁZKA: Jaký je názor islámu na muže a ženu, kteří nejsou sezdáni, ale žijí spolu ve věrném vztahu jako přítel a přítelkyně a dochází mezi nimi navzájem k různým podobám fyzického kontaktu, polibkům apod., avšak s výjimkou pohlavního styku jako takového?


ODPOVĚĎ:

Takové praktiky, které jsou zmíněny, jim podle islámu nejsou dovoleny. Jsou zakázány, protože Vznešený Alláh pravil:

وَٱلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَـٰفِظُونَ إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَٰجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَـٰنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ  فَمَنِ ٱبْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلْعَادُونَ 

(Uspějí ti věřící) kteří pohlaví svá ochraňují jen pro manželky své či otrokyně; a nebudou za to pokáráni - však kdo více než po tomto touží, to věru jsou přestupníci. (Mu´minún: 5-7)

Důkazem jsou také tato slova Nejvyššího:

وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلزِّنَىٰٓ ۖ إِنَّهُۥ كَانَ فَـٰحِشَةً وَسَآءَ سَبِيلًا

Ani se nepřibližujte ke smilstvu, neboť to ohavnost je i špatná cesta. (Isrá: 32)

V tomto verši Alláh neříká „nesmilněte“ ale „ani se nepřibližujte ke smilstvu,“ tedy zakázáno je cokoli, co dláždí cestu ke skutečnému smilstvu a bývá jeho důvodem.

Proto to, co takoví lidé činí, jest smilstvem rukou, které se dotýkají, smilstvem očí, které se dívají, smilstvem nohou, které spolu chodí. Toto není dovoleno a je jejich povinností, aby se z toho káli.

A je povinností těch, kteří nad nimi mají autoritu, aby je zpravili o tom, že to, co konají, není správné, aby je odradili od takového počínání a odvrátili od jejich hříchu.

Posel Boží صلى الله عليه و سلم nezakázal osamění s cizí nepříbuznou ženou [1] z žádného jiného důvodu, kromě proto, že by takové počínání mohlo vést ke konání velmi podobnému tomuto.

Na vás je – a ať vám Alláh v tomto dopřeje úspěchu – varovat je před tímto, zdůraznit jim, že islám něco takového nepřipouští a že tento zákaz je nadmíru jasný a zřejmý ze všeho, co se uvádí v knihách výkladu Koránu, hadísů, islámsko-právní vědy a že všichni se shodují na tom, že něco takového není dovoleno a že je to naprosto vyloučené.

Odpovídal: šejch Muhammed Sálih al-'Usejmín

Zdroj: Fetáwá Núru 'ale d-darb, 5/549.

_________________________________________________________

[1] Hadís o tom zaznamenal na autoritu Ibn 'Abbáse رضي الله عنهما Muslim v Sahíhu, hadís č. 1341. Podle podání od Ibn Omara رضي الله عنهما pokud osamí muž s cizí nepříbuznou ženou, třetí po jejich boku je šejtán. Toto podání uvádí at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2165 jako hasan sahíh.