PROČ JE RAMADÁN VÝJIMEČNÝM MĚSÍCEM OPROTI VŠEM OSTATNÍM?

Alláh zahrnuje své služebníky dary a dává jim možnost dosáhnout tohoto vznešeného měsíce, měsíce Ramadánu – měsíce, který je pro nás vítaným hostem v našich životech, měsíc, který je věru ohromný, jehož ctnosti Alláh vyjmenoval v Jeho vznešeném Koránu. On řekl:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Postním měsícem je měsíc Ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří na vlastní oči Měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Alláh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Alláha za to, že správně vás vede – snad budete vděční! (Bekara: 185)

Posel Boží صلى الله عليه و سلم hlásal na začátku Ramadánu radostnou zvěst svým společníkům, nechť je se všemi Alláh spokojen. Zmiňoval význam a požehnání Ramadánu, aby ho jeho společníci využili.

Radost z nástupu tohoto požehnaného měsíce Ramadánu je radostí z požehnání Alláha vůči Jeho služebníkům. Alláh řekl:

قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ

Rci: “Nechť radují se z dobrodiní a milosrdenství Božího a z toho všeho a to lepší je než to, co shromažďují.“ (Júnus: 58)

Radost z hojnosti Alláha a radost z Jeho milosti je chvályhodná – a samozřejmě záměrem není, aby osoba měla dlouhý život, jen aby ukojila své tužby a potřeby. Nýbrž znamenitost býti obdařen dlouhým životem je to, že jedinec zvyšuje svoji poslušnost, která ho přibližuje k Alláhu – a měsíc Ramadán má obrovské množství specifických ctností před ostatními měsíci. 

Jsou to tyto:

1. V tomto měsíci byl Korán zjeven, poté byl zjevován Poslu Božímu Muhammadovi صلى الله عليه و سلم na základě událostí a situací, které nastaly v průběhu jeho života, až do jeho smrti. Fakt, že v tomto měsíci byl Korán zjeven nám ukazuje na nesmírnou poctu toho měsíce. Alláh si vybral tento měsíc ke zjevení Koránu. Je to právě z tohoto důvodu, že recitace Koránu v tomto měsíci je odměňována několikanásobně více. Anděl Džibríl, mír sním, sestupoval z nebe k Prorokovi صلى الله عليه و سلم každou noc v tomto měsíci k opakování a studování Božího Písma.

2. Alláh učinil půst povinností pro celou ummu a učinil to pilířem islámu. Posel Boží صلى الله عليه و سلم řekl:

الإِسْلاَمُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَتُقِيمَ الصَّلاَةَ وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إِنِ اسْتَطَعْتَ إِلَيْهِ سَبِيلاً ‏.

Islám je, že dosvědčíš, že není boha kromě Alláha a že Muhammad je jeho Posel, že budeš dodržovat modlitbu, dáš zekát, budeš se postit během Ramadánu, a vykonáš Hadždž, pokud toho budeš schopen.[1] 

On, ten Nejvyšší, ustanovil půst v měsíci Ramadánu čtvrtým pilířem Islámu – takže půst je povinností pro každého muslima, muže i ženu, pokud dosáhli dospělosti a jsou svéprávní. Pokud osoba popírá povinnost půstu v Ramadánu (tj. popírá jeden z pilířů islámu) stává se nevěřícím na základě konsensu islámských učenců. Kdokoli potvrzuje povinnost půstu, ale zavrhne půst v tento měsíc nebo v jeho části, stává se hříšníkem. V muslimských zemích je takový hříšný muslim donucen se postit a je potrestán exemplárním trestem dle uvážení soudu do doby, než svého hříchu olituje. Takže půst je povinností buďto splněním celého měsíce, anebo doplněním vynechaných dnů pro ty, kteří z něj mají opodstatněnou úlevu. 

Alláh řekl:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Postním měsícem je měsíc Ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří na vlastní oči Měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Alláh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Alláha za to, že správně vás vede – snad budete vděční! (Bekara: 185)

V tomto verši Alláh stanovil půst povinností pro každého muslima splněním celého měsíce, nebo doplněním jeho vynechaných dnů.

3. Alláh stanovil jednu noc v tomto měsíci, která je lepší než-li tisíc měsíců:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Vskutku jsme jej seslali v noci Úradku. Víš ty vůbec, co je to noc Úradku? Noc Úradku než tisíc měsíců je lepší, v ní podle Pána svého dovolení andělé a duch sestupují kvůli každému zjevení. A až do východu jitřních červánků je mír v ní. (Kadr: 1-5)

Toto je věru velká noc. Alláh v ní učinil skutky poslušnosti lepší než-li tisíc měsíců. A tato noc se nachází pouze v tomto měsíci, na rozdíl od ostatních měsíců.

4. Z výjimečností tohoto měsíce je i to, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم nám ustavil jako praxi modlitbu التراويح at-teráwíh – tato modlitba je zvláštností právě pro Ramadán. Provádí se společně v mešitě, tak jak to dělal i Prorok صلى الله عليه و سلم se svými společníky, v noci. Poté upustil od toho, aby je vedl v modlitbě z obavy, že by se to stalo povinností a oni by nebyli schopni to dodržet. Po jeho smrti společníci a správně vedení chalífové tuto praktiku obnovili a muslimové pokračují v této tradici dodnes. Je to ustanovená Sunna, symbol a rozpoznávací znak islámu. 

Prorok صلى الله عليه و سلم řekl:

مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ‏.

Kdo vykoná noční modlitbu během ramadánu s vírou a nadějí na odměnu, tomu budou odpuštěny jeho předchozí hříchy.[2] 

Také řekl:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.

Kdo se bude modlit v noci úradku (arab. lejletu l-kadr) s vírou a nadějí na odměnu, jeho předchozí hříchy budou odpuštěny.[3] 

Všechny tyto výroky ustanovily tradici vykonání noční modlitby v Ramadánu. Alláh učinil noční modlitbu nepovinnou v jeho nocích a půst povinný v jeho dnech. Takže toho využijte, nechť se nad vámi Alláh smiluje.

Zdroj: viz sbírka pátečních kázání Chutabu l-minberíja, 5/256-259.

Překlad: Afrim Peer

________________________________________________________________________

[1] Od Omara ibnu l-Chattáb رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 8.

[2] Muttefakun 'alejhi. Od Abú Hurejry رضي الله عنه ho zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 37; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 759. 

[3] Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1901.