TŘI TYPY PŘÁTEL NA TOMTO SVĚTĚ PODLE KORÁNU

Vznešený Alláh popisuje Soudný Den slovy:

ٱلْأَخِلَّآءُ يَوْمَئِذٍۭ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا ٱلْمُتَّقِينَ

V ten den stanou se přátelé vzájemně nepřáteli, kromě těch, kdož byli bohabojní. (Zuchruf: 67)

Muhammed ibn Sálih al-'Usejmín pravil:

Ti, kteří se s tebou přátelí, spadají do jedné z těchto tří kategorií:

První typ tvoří přátelé pro užitek. Takový člověk je tvým přítelem tak dlouho, dokud mu plyne nějaký užitek z toho, že se s tebou přátelí. Tento užitek se týká světských věcí, jako bohatství, postavení apod. Pokud mu potom žádný zisk z toho, že je tvým přítelem, nekane, takový člověk se obrátí a stane se tvým nepřítelem, jakoby tě ani nikdy neznal a jako bys ty ani nikdy neznal jeho. Kolik jen je takových lidí! Kolik jen je lidí, kteří se takto obrátí a potom křivě obviňují jiné! O takových Alláh hovoří v souvislosti s rozdělováním almužen Prorokem صلى الله عليه و سلم ve verši:

وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِى ٱلصَّدَقَـٰتِ فَإِنْ أُعْطُوا۟ مِنْهَا رَضُوا۟ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْا۟ مِنْهَآ إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ

A jsou mezi nimi někteří, kdož tě pomlouvají kvůli rozdělování almužny; když z ní něco dostanou, jsou spokojeni, avšak když z ní nedostanou nic, hned jsou rozzlobeni. (Tewba: 58)

Takový člověk mohl být dokonce tvým velmi blízkým přítelem. Mohl tě mít za jednoho z nejlepších a nejvznešenějších lidí na světě. A ty jeho za zrovna takového. Jednoho dne se tě pak zeptal: „Dej mi tu svou knihu, ať si ji také mohu přečíst.“ Když jsi mu odpověděl: „Při Alláhu, já tu knihu zrovna hned zítra potřebuji,“ dotyčný se od tebe zpupně odvrátil a zachoval se k tobě nepřátelsky. Byl takový člověk tvým opravdovým přítelem? Ne. Přátelil se s tebou jen proto, že mu to vynášelo.

Druhým typem jsou přátelé pro potěšení. Takový člověk se s tebou přátelí proto, že si užívá besedování s tebou a nachází zábavu ve tvé blízkosti a ve tvé společnosti. Ve skutečnosti od tebe nic nezískává a ani ty nic nezískáváš od něho. Družit se s ním je v podstatě jen ztráta času. Proto se ve vztahu k němu také měj na pozoru, aby tě nepřipravoval o tvůj čas.

Třetím typem je opravdový přítel, který má skutečnou hodnotu. Vede tě k tomu, co tě krášlí a brání ti v tom, co tě činí ošklivějším. Otvírá ti brány dobra a ukazuje ti k nim cestu. A pokud uklouzneš, napraví tě takovým způsobem, že ti ponechá tvou hrdost a lidskou důstojnost. Toto je opravdoví přítel, kterého si stojí za to hýčkat.[1]

Toto jsou přátelé, o nichž Vznešený Alláh pravil:

وَٱصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِٱلْغَدَوٰةِ وَٱلْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُۥ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُۥ عَن ذِكْرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَىٰهُ وَكَانَ أَمْرُهُۥ فُرُطًا

Buď neochvějný v duši své spolu s těmi, kdož Pána svého zrána i navečer vzývají po Jeho tváři toužíce! A neodvracej oči své od nich v žádosti po krásách života pozemského a neposlouchej toho, jehož srdce jsme učinili lhostejným k připomenutí Svému, ani toho, jenž jen vášně své následuje a jehož chování míru překračuje! (Kehf: 28)

Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja popsal hodnotu takových přátel takto:

Společnost opravdových zbožných přátel tě zbaví pěti věcí a přinese pět věcí jiných:

1. Nahradí tvé pochyby jistotou.

2. Nahradí tvou touhu po zviditelní sebe sama upřímným úmyslem.

3. Nahradí tvou tužbu po tomto světě touhou po světě onom.

4. Nahradí tvou zpupnost pokorou.

5. Nahradí tvé nekalé úmysly úmysly čistými.[2]

____________________________________________________________________

[1] Viz Šerhu Hiljetu t-tálibi l-'ilm, str. 102.

[2] Viz Ighásetu l-lehfán, 1/69.