DRUHY INOVACÍ

بسم الله الرحمن الرحيم

Inovace (ar. bida') se dělí na dvě obsáhlé kategorie:

a) Inovace v obyčejných věcech tohoto světa. Jako například technologie – auto, telefon, mikrofon, zbraně atd. Základním pravidlem u těchto inovací je, že jsou povoleny, kromě je-li v nich obsaženo něco, co vede k pochybám a přivádí k bludu apod.

b) Inovace v náboženství. Ty jsou velmi nebezpečné a v šarí’a jsou velmi nežádoucí a jsou harám. Základem ve víře je, že se nesmí improvizovat a že víra (věrouka) je dovedena k úplnosti a dokonalosti.

Tato inovace se dělí na dva podtypy:
a) inovace v přesvědčení, v akídě. Jako irdžá‘, ší’izmus, cháridžíja atd.
b) inovace v činu, jako např. oslava Prorokových narozenin صل الله عليه و سلم, placená recitace Koránu ve prospěch mrtvého atd.

Všechny inovace ve víře jsou harám. Avšak mezi nimi existuje velký rozdíl. Jsou inovace, které jsou nevírou vyvádějící z islámu, jako u některých sekt mezi ší’ity, které přehánějí a zacházejí do krajností. Mezi ší’ity jsou někteří, kteří uctívají Alího, nebo inovace pantheismu , kterou zastávají někteří súfisté, tedy jejich extrémní část. Existují inovace, které vedou k širku, jako výstavba pomníků a mauzoleí nad hroby a jejich zvelebování, vykonávání modliteb na takových místech. Existují inovace, které jsou bludy v akídě a jejími nebezpečnými pokřiveními, jako inovace irdžá’a , či ‘ilmu l-kelámu. A jsou konečně i inovace, které jsou velký hřích, jako inovace v činech, zikru apod. Zajisté se nemohou srovnávat ti, kteří následují tyto inovace s těmi, kteří je vymysleli. Existuje veliký rozdíl ve stanoviscích islámského práva vůči inovátorům. Existují inovátoři, kteří jsou ve své inovaci pokrytci a odpadlíky, existují rovněž i ti, kteří pouze zhřešili.