PŘÍČINY VZNIKU INOVACÍ

بسم الله الرحمن الرحيم

 

Příčinami vzniku inovací jsou:

1. Neznalost věrohodné akídy. Právě kvůli nevyučování a neučení se správné akídě, kvůli tomu, že jí není přikládána patřičná důležitost. To vedlo ke vzniku generací, které svou akídu neznají, neznají co jí odporuje a co jí ničí, neboli co vedlo k tomu, že se pravda považuje za nepravdu a nepravda za pravdu.
2. Fanatizmus a tvrdohlavost v následování předků, zarputilé lpění na jejich přesvědčeních, i když by tato byla jasně chybná. Jak říká Vznešený Bůh:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلا يَهْتَدُونَ
A když je nevěřícím řečeno: „Následujte to, co Bůh seslal!“, odpovídají: „Nikoliv, my budeme následovat zvyklosti, jež u otců svých jsme nalezli.“ Avšak což když otcové jejich ničemu nerozuměli a nebyli správnou cestou vedeni?
(Bekara:170)
3. Slepé následování názorů lidí o akídě, bez předchozího poznávání šarí’atských argumentů, nebo věrohodnosti těchto názorů.
4. Přehánění v otázkách awlijá´ (k Alláhu přiblížených) a zbožných věřících, jejich vyzdvihování nad pozice, které jim přísluší, což vedlo k tomu, že jsou považováni za nadlidské v pohledu přinášení užitku a odklánění škod, nebo se k nim směřují prosby, považující je za prostředníky u Vznešeného Alláha, nebo se některé druhy uctívání činí i jim (porážení obětin, přísahání na jejich jméno, hledání útočiště u nich atd.). Stejně jako se to stávalo v národu proroka Noeho, který uctíval své zbožné a který říkal:
وَقَالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلا سُوَاعًا وَلا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا
a zvolali: ,Neopouštějte božstva svá! Neopouštějte Wadda ani Suwá´, ani Jaghútha a Ja´úqa a Nasra!'
(Núh:23)
5. Nedbalost při rozmýšlení o Božích stvořeních. To dovedlo k zapomenutí na Boha a oddání se materialistickým chtíčům. Bůh říká:

أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ وَأَنْ عَسَى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
Což neuvažovali o království nebes a země a o tom, co Bůh stvořil z věcí, a o tom, že lhůta jejich se již možná přiblížila? Jakému příběhu tedy ještě po tomto Koránu uvěří?
(A’ráf:185)
a také:
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأنْهَارَ وَسَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَيْنِ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ الإنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
Bůh je ten, jenž stvořil nebesa a zemi a z nebe vodu seslal a z ní plodům pro obživu vaši vyrůst dal. A podrobil vám lodi, aby po moři pluly podle rozkazu Jeho, a též řeky vám podmanil; a podčinil vám slunce a měsíc, jež neúnavně obíhají, a též noc a den vám podrobil a vše, oč žádali jste Jej, vám uštědřil. A kdybyste chtěli spočítat projevy laskavosti Boží, nikdy je nespočítáte, vždyť člověk je věru nespravedlivý a nevděčný.
(Ibráhím:32-34)
6. Neexistence správné domácí výchovy. O tom řekl Posel Boží صل الله عليه و سلم : „Každé dítě se rodí ve zdravé přirozenosti (přesvědčení), ale jeho rodiče učiní, že bude židem, křesťanem, nebo uctívačem ohně.“ Hadís je obecně přijímaný
7. Mediální kampaň a deviace, které odvracejí od správné výchovy, od zdravého přemýšlení. Vymývají pozitivní myšlenky a přesvědčení atd. Protože islámská věrouka i islám jako takový je cestou k osvoození člověka a jeho mysli, cestou k vymanění se z fyzické i duchovní nadvlády. Proto je i kampaň proti islámu a vsazení inovací a pokřivených interpretací do něj cestou k tomu, jak lidi ovládat a manipulovat s nimi ve prospěch těch, kteří tyto inovace prosazují.