Vzdělávání

TOTO JE TEN, KDO JE HODEN TITULU OPRAVDOVÝ HLEDAČ NAUKY!

'Abdulláh ibn Mubárek pravil: „Člověk zůstává hledačem nauky jen pokud neustále hledá nauku. Když se začne považovat za učeného, stane se ignorantem.[1]

Učenec Bakíja ibn Machled cestoval pěšky až z Andaluzie (dnešní Španělsko) až do iráckého Bagdádu, jen aby se mohl potkat s imámem Ahmedem ibn Hanbelem a mohl u něho studovat. 

DESATERO ZÁSAD EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE A VEDENÍ DIALOGU PŘI ISLÁMSKÉ OSVĚTĚ

Vznešený Alláh pravil:

وَقُولُوا۟ لِلنَّاسِ حُسْنًا

Mluvte laskavě s lidmi (Bekara: 83)

Islámský učenec Abú Uwejs Kajs Istifán se narodil v Iráku do tamnější křesťanské rodiny, posléze mu Alláh otevřel srdce pro islám a umožnil mu zasvětit život studiu islámských náboženských nauk, šarí'i a hadísům. Za studiem putoval do Medíny i na jiná místa v muslimském světě.

NĚKTERÉ LÉČKY, KTERÉ ČÍHAJÍ NA SAMOZVANÉ VYKLADAČE VÍRY, DÍL II.

Učenci opravují chybná chápání laiků

NĚKTERÉ LÉČKY, KTERÉ ČÍHAJÍ NA SAMOZVANÉ VYKLADAČE VÍRY, DÍL I.

Náboženští učenci mají v islámu mimořádné místo, jsou dědici prorockého poselství a skupinou v rámci muslimské ummy, která celý svůj život zasvětila pátrání po pravdě a přivádění ummy k ní. Skuteční učenci neprahnou po tom, aby byli následováni, nevolají ostatní k tomu, aby se podřídili jejich výkladům, neuzurpují si monopol na pravdu a při svých výkladech se nedopouštějí ohýbání Zjevení tak, aby pasovalo jejich tužbám anebo tužbám těch skupin lidí, kterým se chtějí vlichotit a zalíbit. 

PŘEDNOSTI A PRÁVA UČENÝCH

Když za Abu d-Dardou رضي الله عنه do Damašku přišel z Medíny mladík netoužící po ničem jiném, nežli po studiu náboženské nauky, Abu d-Dardá´mu poté, co se ujistil, že opravdu po ničem jiném netouží, vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

NEVYNECHTE KROUŽKY NAUKY

Abú Wákid al-Lejsí رضي الله عنه vyprávěl: „Zatímco Posel Boží صلى الله عليه و سلم seděl v mešitě s nějakými lidmi, přišli tři muži. Dva se postavili přímo před Posla Božího صلى الله عليه و سلم a třetí záhy odešel pryč. Dva zbývající chvíli stáli u Proroka صلى الله عليه و سلم, načež jeden našel místo v kroužku okolo něho a druhý se posadil za něj. Třetí mešitu opustil. Když Posel Boží صلى الله عليه و سلم skončil své sezení, řekl přítomným:

DOPIS ŠEJCHA IBNU L-'USEJMÍNA JEHO STUDENTOVI

 (…)

Od Muhammeda ibn Sáliha ibnu l-'Usejmína synu (…) Alláh nechť ho opatruje.

Mír, milost a požehnání Boží s tebou.

VĚRU TATO NAUKA JE NÁBOŽENSTVÍM

Každý zná slova, která jsou standartem pro lid sunny a společenství, připisovaná 'Abdulláhu ibn 'Abbásovi رضي الله عنهما:

إِنَّ هَذَا العِلمَ دِينٌ, َفاْنظُرُوا عَمَّن تَأْْخُذُونَ دِينَكُم.

PROČ JE TAK DŮLEŽITÉ UČIT SE VĚROUKU

Imám al-Láliká'í v úvodu své objemné knihy Šerhu l-i'tikádi ahli s-sunneti we l-džemá'a (přibližně Vysvětlení věrouky lidu Sunny a Společenství) napsal:

ŠEJCH MUKBIL: CO POMÁHÁ HLEDAČI ŠARÍ'ATSKÉ NAUKY

Šejch Mukbil ibn Hádí al-Wádi'í byl dotázán na prostředky, pomáhající hledači šarí'atské nauky na cestě k jejímu získání. Toto je jeho rada:

Věru snad největší pomocí pro hledače nauky na jeho cestě za poznáním je ve dvojím.