Vzdělávání

ŠEJCH BÁZMÚL: KDO JSOU TI, CO SKUTEČNĚ CHÁPOU SVOU VÍRU

Vskutku naši zbožní předkové používali slovo فقيه fakíh1, tedy učenec, jenom pro ty lidi, jejichž znalosti byly také doprovázeny činy, tak jak to máme doloženo od Sa'da ibn Ibráhíma. Když se ho lidé ptali: „Kteří z Medíňanů nejlépe porozuměli svému náboženství?“ Na to jim Sa'd odpověděl: „Ti, kteří jsou nejbohabojnější.

JAKÉ OBĚTI PODSTOUPILI UČENCI DÁVNÝCH DOB, JEN ABY ZÍSKALI POZNÁNÍ

Cesta získávání nauky, učení se islámskému vědění a pouť studia Koránu a Sunny není lehkou záležitostí pro každého. Nelze se stát kvalifikovaným učencem rychle jen tak přes noc a ani tohoto cíle nelze dosáhnout zadarmo, bez vynaložení patřičného úsilí, obětování nemalých prostředků materiálních, fyzických i duševních. Tato cesta stojí nezměrné množství energie, prostředků i času. Kdo si během této cesty nesáhl na dno, není hoden toho, aby v ní pokračoval.

TOTO JE TEN, KDO JE HODEN TITULU OPRAVDOVÝ HLEDAČ NAUKY!

'Abdulláh ibn Mubárek pravil: „Člověk zůstává hledačem nauky jen pokud neustále hledá nauku. Když se začne považovat za učeného, stane se ignorantem.[1]

Učenec Bakíja ibn Machled cestoval pěšky až z Andaluzie (dnešní Španělsko) až do iráckého Bagdádu, jen aby se mohl potkat s imámem Ahmedem ibn Hanbelem a mohl u něho studovat. 

DESATERO ZÁSAD EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE A VEDENÍ DIALOGU PŘI ISLÁMSKÉ OSVĚTĚ

Vznešený Alláh pravil:

وَقُولُوا۟ لِلنَّاسِ حُسْنًا

Mluvte laskavě s lidmi (Bekara: 83)

Islámský učenec Abú Uwejs Kajs Istifán se narodil v Iráku do tamnější křesťanské rodiny, posléze mu Alláh otevřel srdce pro islám a umožnil mu zasvětit život studiu islámských náboženských nauk, šarí'i a hadísům. Za studiem putoval do Medíny i na jiná místa v muslimském světě.

NĚKTERÉ LÉČKY, KTERÉ ČÍHAJÍ NA SAMOZVANÉ VYKLADAČE VÍRY, DÍL II.

Učenci opravují chybná chápání laiků

NĚKTERÉ LÉČKY, KTERÉ ČÍHAJÍ NA SAMOZVANÉ VYKLADAČE VÍRY, DÍL I.

Náboženští učenci mají v islámu mimořádné místo, jsou dědici prorockého poselství a skupinou v rámci muslimské ummy, která celý svůj život zasvětila pátrání po pravdě a přivádění ummy k ní. Skuteční učenci neprahnou po tom, aby byli následováni, nevolají ostatní k tomu, aby se podřídili jejich výkladům, neuzurpují si monopol na pravdu a při svých výkladech se nedopouštějí ohýbání Zjevení tak, aby pasovalo jejich tužbám anebo tužbám těch skupin lidí, kterým se chtějí vlichotit a zalíbit. 

PŘEDNOSTI A PRÁVA UČENÝCH

Když za Abu d-Dardou رضي الله عنه do Damašku přišel z Medíny mladík netoužící po ničem jiném, nežli po studiu náboženské nauky, Abu d-Dardá´mu poté, co se ujistil, že opravdu po ničem jiném netouží, vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

NEVYNECHTE KROUŽKY NAUKY

Abú Wákid al-Lejsí رضي الله عنه vyprávěl: „Zatímco Posel Boží صلى الله عليه و سلم seděl v mešitě s nějakými lidmi, přišli tři muži. Dva se postavili přímo před Posla Božího صلى الله عليه و سلم a třetí záhy odešel pryč. Dva zbývající chvíli stáli u Proroka صلى الله عليه و سلم, načež jeden našel místo v kroužku okolo něho a druhý se posadil za něj. Třetí mešitu opustil. Když Posel Boží صلى الله عليه و سلم skončil své sezení, řekl přítomným:

DOPIS ŠEJCHA IBNU L-'USEJMÍNA JEHO STUDENTOVI

 (…)

Od Muhammeda ibn Sáliha ibnu l-'Usejmína synu (…) Alláh nechť ho opatruje.

Mír, milost a požehnání Boží s tebou.

VĚRU TATO NAUKA JE NÁBOŽENSTVÍM

Každý zná slova, která jsou standartem pro lid sunny a společenství, připisovaná 'Abdulláhu ibn 'Abbásovi رضي الله عنهما:

إِنَّ هَذَا العِلمَ دِينٌ, َفاْنظُرُوا عَمَّن تَأْْخُذُونَ دِينَكُم.