Islámská morálka a etiketa

NEJVĚTŠÍ PROBLÉM DNEŠNÍCH MUSLIMŮ: LIDÉ, CO CHTĚJÍ VZLÉTNOUT BEZ KŘÍDEL, DÍL II.

Nevědomí, kteří se vydávají za učence

Talk ibn Habíb pravil: „Není nic pro nauku a její lidi škodlivějšího, nežli ti, kteří se mezi ně vloudí a nejsou jedněmi z nich. Jsou nevědomí a myslí si, že mají znalosti, způsobují zkaženost, zatímco si myslí, že věci jen napravují.[1]

NEJVĚTŠÍ PROBLÉM DNEŠNÍCH MUSLIMŮ: LIDÉ, CO CHTĚJÍ VZLÉTNOUT BEZ KŘÍDEL, DÍL I.

V dnešní době jsme svědky jevu, kdy se objevilo mnoho lidí hovořících o islámu, ale postrádajících skutečnou jeho znalost.

Není pochyb, že umma, která se odchýlila od přímé a pravé stezky, vytýčené svými zbožnými předky, je ve velké potřebě po náboženské nauce a jejím šíření.

DOMOV MUSLIMA A PODOBY KŘIVDY VŮČI MUSLIMSKÉMU DOMU, DÍL II.

Nebezpečí číhající uvnitř našeho domu

DOMOV MUSLIMA A PODOBY KŘIVDY VŮČI MUSLIMSKÉMU DOMU, DÍL I.

Chvála Alláhu, požehnání a mír Jeho Posluصلى الله عليه و سلم, jeho rodu, jeho společníkům a všem následovníkům až do Soudného Dne.

NĚKOLIK RAD, JAK ČELIT ROZKOLŮM A POKUŠENÍM

Vznešený Alláh pravil:

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

A zaštiťte se před pokušením, jež nepostihuje výlučně jen ty, kdož z vás jsou nespravedliví! A vězte, že Bůh je strašný ve svém trestání! (Anfál: 25)

OSM ZPŮSOBŮ Z KORÁNU, SUNNY A PRAXE SELEF K PŘEKONÁVÁNÍ RAN OSUDU

Z Koránu, Sunny a praxe selef se dochováno několik osvědčených postupů, jak to nejtěžší, co může člověka v životě potkat, s úspěchem ustát. Jejich společným jmenovatelem je pevná víra v Jedinost a Jedinečnost Boží (arab. توحيد tewhíd), v to, že Alláh je Milostiplný, Spravedlivý a Všeznající. Jedině Alláh může pomoci v tom, aby se ranám osudu předešlo, aby byly odstraněny, či překonány, pokud už na nás dopadnou. Jmenované principy jsou přímým důsledkem a praktickou aplikací tewhídu.

DÁVEJTE SI POZOR NA SVÉ SOUČASNÍKY A NA TO, S KÝM SE PŘÁTELÍTE

Stvořitel celého univerza a všech bytostí v něm upozornil, že kromě dobrých, ctnostných a užitečných lidí se lze setkat i s jejich opakem:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

MĚJME DOBRÉ SMÝŠLENÍ O ALLÁHU A ON NÁS NEOPUSTÍ

Jednou z vlastností, které by každý skutečný věřící měl ve svém srdci obsáhnout, je dobré smýšlení o Alláhu (arab. husnu z-zanni billáhi حسن الظن بالله). 

Řečeno je: „Nakolik dobré je tvé očekávání a naděje v Alláha, nakolik je pevná tvá důvěra v Něj a nakolik silně se na Něj spoléháš, natolik Alláh naplní tvé naděje a nezklame to, co do Něj vkládáš, protzože On nezklame naděje těch, kteří v Něj doufají a nenechá žádné úsilí vyjít naprázdno.

SPOR IMÁMA AL-BUCHÁRÍHO V NEJSÁBÚRU A NAŠE POUČENÍ Z NĚHO

Na začátku 3. století žili dva význační učenci, nejvíce vzdělaní v otázkách hadísu. Jeden se jmenoval Abú 'Abdulláh Muhammed ibn Ismá'íl al-Buchárí a druhý Abú 'Abdulláh Muhammed ibn Jahjá az-Zuhlí. Oba byli známi svou oddaností sunně, ale jejich vzájemné rozpory vyústily ve městě Nejsábúr ve spor.

VNITŘNÍ ROZMĚR PŮSTU NAPŘÍČ KORÁNEM, SUNNOU A PRAXÍ ZBOŽNÝCH PŘEDKŮ, DÍL 2.

Účelem půstu jakožto způsobů uctívání je zvětšení víry a posílení bohabojnosti, zvětšení vděku vůči Alláhu a utvrzení správného vedení ve shodě se slovy Božími:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ