Islámská morálka a etiketa

ZBOŽNÍ JSOU PŘÍKLADEM JAK SE CHOVAT KE SVÝM RODIČŮM

Vznešený Alláh ve Své Knize pravil: 

وَاعْبُدُوااللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًاۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

Ctěte Boha a nepřidružujte k Němu nic! Chovejte se vlídně k rodičům! ( Nisá: 36)

Také řekl:

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ* وَقُلْرَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

ETIKETA ZÍVÁNÍ V HADÍSECH BOŽÍHO POSLA, MÍR A POŽEHNÁNÍ S NÍM

Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعُطَاسَ، وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ، فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ، فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ، وَأَمَّا التَّثَاوُبُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ، فَإِذَا قَالَ هَا‏.‏ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ .

OHLÍDEJ SI ČTYŘI BRÁNY SVÉHO JÁ, ABY JIMI DOVNITŘ TEBE NEPROKLOUZL ŠEJTÁN

Al-Hasan al-Basrí pravil: „Pokud člověk zvládne ohlídat čtyři věci, Alláh ho ochrání před šejtánem a zabrání, aby tento člověk vstoupil do Pekelného Ohně. Tak se stane, pokud člověk dokáže ohlídat sám sebe při čtyřech příležitostech:

1. při žádostivosti (arab. الرغبة ar-raghba) po něčem; 

DĚDICTVÍ ZBOŽNÝCH PŘEDKŮ: RADY V DOPISE SUFJÁNA AS-SEWRÍHO

Velký islámský učenec Sufján as-Sewrí [1] napsal 'Abbádovi ibn 'Abbád al-Arsufímu [2] dopis, ve znění:

Žiješ v době, před kterou se společníci Posla Božího صلى الله عليه و سلم utíkali k Alláhu, aby se jí raději ani nedožili. A to byli obdařeni znalostí větší, než máme my. Měli i precedenty, které my dnes nemáme.

PŘÍKAZ VZDOROVAT PORYVŮM EGA A JEHO ŽÁDOSTIVOSTI, DÍL IV.

Uspěje, kdo své ego očistí

Vznešený Alláh ohledně lidské duše pravil:

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّىٰهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا

Kdo ji očistí, ten jistě vydělá, a kdo ji zanedbá, ten jistě prodělá. (Šems: 9-10)

Ibnu l-Kajjim hovoří:

PŘÍKAZ VZDOROVAT PORYVŮM EGA A JEHO ŽÁDOSTIVOSTI, DÍL III.

Podle podobného podání od Abú Hurejry رضي الله عنه Posel Božíصلى الله عليه و سلم řekl:

قَلْبُ الشَّيْخِ شَابٌّ عَلَى حُبِّ اثْنَتَيْنِ طُولُ الْحَيَاةِ وَحُبُّ الْمَالِ.

I srdce starce je jako srdce mladíka, pokud jde o lásku ke dvěma – dlouhému životu a lásku k majetku.[1]  

Podle jiného podání řekl:

PŘÍKAZ VZDOROVAT PORYVŮM EGA A JEHO ŽÁDOSTIVOSTI, DÍL II.

Al-Kurtubí ve svém Tefsíru pravil:

PŘÍKAZ VZDOROVAT PORYVŮM EGA A JEHO ŽÁDOSTIVOSTI, DÍL I.

Zatímco tisíce muslimů jsou zabíjeny po celém světě, desítky tisíc mučeny a vězněny jen za to, že vyzývali k přímé cestě Boží, přikazovali vhodné a zakazovali zavrženíhodné, mnozí muslimové mlčí a nestarají se o nic, nežli o vlastní hmotné statky, jejich srdce vyplnila láska k tomuto světu a lhostejnost vůči světu budoucímu.

ISLÁMSKÁ ETIKETA POUŽÍVÁNÍ TOALETY

Náboženství islámu řeší a upravuje i ty nejmenší drobnosti a detaily v životě člověka, podrobujíce jeho zvyklosti předpisům, které stanovuje jeho Stvořitel, čímž se stávají aktem pokornosti vůči Němu. V islámu existuje odpověď na všechny otázky a jeho Zákon se nevyhýbá ani tomu, jakým způsobem mají jeho následovníci používat toaletu.

NUTNÉ SLOVO DO VLASTNÍCH ŘAD: STÁLE MÁME TU DRZOST NAŘÍKAT SI? DÍL III.

Porušili jsme svaté právo souseda

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِ جَارَهُ.

Kdokoli věří v Alláha a Den Poslední, nechť nijak neubližuje svému sousedovi.[1]