Rekáik

JAK ZNÁMÝ UČENEC UMLČEL NEJZNÁMĚJŠÍHO TERORISTU

Ve starém domě šejcha Hammáda al-'Ansárího jsem byl v jeho knihovně, spolu s několika dalšími lidmi. Tito lidé s sebou přivedli i dva další.

Jeden z nich následně řekl: „Šejchu, chtěl bych jen něco říci!“

Do domu šejcha Hammáda kdosi přišel a chtěl něco říci! Hlásil se o slovo anebo tak něco. Šejch se ho tedy otázal: „A kdopak vlastně jsi?

„Jsem Usáma bin Ládin,“ řekl dotyčný.

TŘI OHROMUJÍCÍ VÝROKY NAŠICH ZBOŽNÝCH PŘEDKŮ

Celé generace našich zbožných předků nám zachovaly studnici svých zkušeností a svého pochopení islámu, ze které čerpáme i my, když si z nich bereme příklad a snažíme se pochopit svou víru. Oni byli blíže zdroji zjevení a tomu, kdo o něm věděl nejvíce, Poslu Božímu صلى الله عليه و سلم. Proto je jejich pochopení směrodatné a nevyhnutelné a obzvláště to platí pro Prorokovy společníky a jejich první následovníky v prvních staletích islámského letopočtu.

PRO MŮJ ŽIVOT MI STAČILY TYTO TŘI KORÁNSKÉ VERŠE

'Ámir ibn Kajs řekl:

„Jsou tři verše, které mi vždy vystačili ve všech záležitostech mého života.

Čtu slova Alláha Vznešeného:

إِن يَمْسَسْكَ ٱللَّـهُ بِضُرٍّۢ فَلَا كَاشِفَ لَهُۥٓ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

ZAPEČEŤME UPLYNUVŠÍ RAMADÁN PROSBOU O ODPUŠTĚNÍ

'Abdulláh ibn Omar رضي الله عنهما vzpomíná, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم při jedné příležitosti v závěru jednoho sezení prokazatelně zopakoval více než stokrát tato slova:

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.

IBNU L-DŽEWZÍ O PODOBNOST MEZI RAMADÁNEM A PŘÍBĚHEM PROROKA JÚSUFA/JOSEFA

Ve jménu Alláha Milostiplného, Smilovného.

Postavení měsíce Ramadánu je vůči ostatním měsícům podobné jako postavení proroka Júsufa/Josefa, mír s ním, vůči svým bratrům. Tak jako byl Júsuf Ja'kúbovým/Jakubovým, mír s ním, nejoblíbenějším synem, tak je i Ramadán u Alláha nejoblíbenějším měsícem. Dobrou věcí k zamyšlení pro muslimy je přirovnání, že tak jako měl prorok Júsuf tolik lítosti a milosrdenství, aby řekl (svým bratrům, pozn. překl.):

IBNU L-KAJJIM: KDO JE TEN, KDO SE SKUTEČNĚ POSTÍ?

Ten, kdo se skutečně postí, to je ten, jehož všechny části těla se zdržují hříchů. Jeho jazyk se zdržuje lhaní, nestoudných slov a všeho, co se odchyluje od pravdy. Jeho útroby se zdržují od jídla a pití a jeho přirození od intimního styku.

Když ten, kdo se skutečně postí, promluví, nehovoří nikdy to, co by mohlo uškodit jeho půstu. A když koná, koná jen tak, aby to nezmenšilo hodnotu jeho půstu. Vše, co říká, je prospěšné. A prospěšné je i vše, co koná.

JAK SE 'ABDULLÁH IBN MES'ÚD STAL MUSLIMEM

'Abdulláh ibn Mes'úd رضي الله عنه o svém přijetí islámu vypráví, že se tak stalo v době, kdy jako mladý chlapec sloužil jako nájemný pasáček ovcí u 'Ukby ibn Abí Mu'ajta.

Jednou za ním přišli Abú Bekr as-Siddík رضي الله عنه i Posel Boží Muhammed صلى الله عليه وسلم. Zrovna byli na útěku před svými pronásledovateli a trapiči z řad mekkánských kurejšovských modloslužebníků.

Posel Boží صلى الله عليه و سلم mu řekl:

IMÁM IBNU L-KAJJIM O ČTYŘECH TYPECH LIDÍ, S NIMIŽ SE KAŽDÝ V ŽIVOTĚ POTKÁ

Jsou čtyři kategorie lidí, se kterými se člověk v životě potkává. A pokud se mu stane, že si je navzájem mezi sebou poplete, může upadnout do velikého nebezpečí a zla.

Jsou jimi:

TŘI ZPŮSOBY PŘIJETÍ DOBRÉHO ČINU U ALLÁHA PODLE IBNU L-KAJJIMA

Od 'Abdulláha ibn Omara رضي الله عنهما se uvádí slova: „Kdybych byl věděl, že Alláh ode mne přijal byť i jediné padnutí na tvář, neočekával bych nedočkavěji ze své neznámé budoucnosti nic, nežli smrt.

KDYŽ SE ROZDĚLUJE DĚDICTVÍ PROROKA, SPĚCHEJTE SI I VY PRO SVŮJ DÍL

Abú Bekr Ahmed ibn Muhammed [1] uvádí od 'Alí ibn Muhammed ibn Abi l-Mezá, [2] že si z rukopisu Chalefa ibn Temíma [3] opsal vyprávění od 'Alího ibn Mes'ady, [4] který slyšel od 'Abdulláha ar-Rúmího [5] následující příběh: