Islámská věrouka (Akída) a přístup (Menhedž)

PRINCIPY ODVRHOVÁNÍ INOVACE, USVĚDČENÍ A ODSUDKU INOVÁTORŮ, DÍL II.

Není inovace jako inovace

Principem je, že tak jako se svou závažností liší mezi sebou jednotlivé hříchy, liší se mezi sebou co do závaznosti také jednotlivé inovace. Nejzákeřnější a nejhorší jsou potom inovace týkající se věrouky, následují nově vymyšlené obřady a v oproti nim relativně nejméně nebezpečné jsou inovované způsoby vykonání stanovených obřadů a nově vnesené podmínky, které jsou pokládány za nezbytné předpoklady některých záležitostí.

PRINCIPY ODVRHOVÁNÍ INOVACE, USVĚDČENÍ A ODSUDKU INOVÁTORŮ, DÍL I.

Následující text má za cíl pojednat o principech našeho vztahu k inovacím a jejich případným reálným či hypotetickým nositelům. Vzhledem k tomu, že o tomto tématu bylo mnoho řečeno i napsáno, rekapituluje jen některé základní údaje a snaží se navíc přinést údaje dosud nepublikované, z nové optiky, kterou je zdůraznění vztahu následovníků Sunny a společenství muslimů (arab. أهل السنة و الجماعة ahlu s-sunna we l-džemá'a) k inovaci a inovátorům a také zneužívání otázky soudu o něčí inovaci (arab.

NEJVĚTŠÍ POTŘEBA LIDSTVA A ESENCE CELÉHO POSELSTVÍ ISLÁMU

'Abdulláh ibn Omar رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم vysvětlujíce nejzazší esenci islámského poselství, pravil:

بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ.

VZTAH MEZI UZNÁNÍM EXISTENCE JEDINÉHO STVOŘITELE A UZNÁNÍM JEHO VÝSADNÍHO NÁROKU NA UCTÍVÁNÍ

Mezi uznáním a potvrzením existence Jediného Boha, Který nemá společníka, Jediného Stvořitele a absolutního Vlastníka veškerenstva (arab. توحيد الربوبية tewhídu r-rubúbíjja) na straně jedné a mezi uznáním a potvrzením výsadního práva Božího být uctíván jako Jediný Bůh, bez společníka a Jemu rovného (arab. توحيد الألوهية tewhídu l-ulúhíjja), existuje vztah vzájemného vyplývání.

IMÁMOVÉ SUNNY O NEVÍŘE V EXISTENCI STVOŘITELE

Všichni imámové Sunny, budiž ke všem Alláh milostiv, rázně odmítli myšlenku neexistence Stvořitele. Její absurdnost a naopak racionalitu víry v Něj ukázali na rozmanitých příkladech.

I. Důkaz imáma Abú Hanífy

Uvádí se, že imáma Abú Hanífu رحمه الله se jacísi lidé tázali na možnost neexistence Alláha. 

ŠEJCH SÁLIH AL-FEWZÁN: TI POSLEDNÍ NEMOHOU BÝT NAPRAVENI NIČÍM JINÝM, NEŽLI TÍM, ČÍM BYLI NAPRAVENI TI PRVNÍ

Všechna chvála Alláhu, požehnání a mír Jeho Poslu صلى الله عليه و سلم , jeho rodině a všem jeho následovníkům.

VAROVÁNÍ PŘED ODVRŽENÍM SUNNY

Posel Božíصلى الله عليه و سلم také upozornil na ty, kteří mají sklon odvrhovat Sunnu a tvrdit, že si vystačí pouze a výlučně s Koránem.

CO OBNÁŠÍ NÁSLEDOVÁNÍ BOŽÍHO POSLA صلى الله عليه و سلم

Následování, arab. إِتِّبَاعٌ ittibá'un znamená v jazyce původně sledování či kráčení ve šlépějích.

PŘEHÁNĚNÍ VE VÍŘE A EXTREMIZMUS V NÁBOŽENSTVÍ, DÍL 3.: PŘÍČINY PŘEHÁNĚNÍ VE VÍŘE

Hlavním důvodem přehánění ve víře je krátkozraké, povrchní a plytké vnímání náboženství a poloviční neznalost, resp. nedovzdělanost v jeho otázkách. Fanatický extremista, beroucí svou víru bigotně, přehnaně a úzkostlivě, přistupuje k tajům náboženských nauk jen velmi povrchně, ztrácí z dohledu cíle šarí'atského zákonodárství a jeho podstatu.

PŘEHÁNĚNÍ VE VÍŘE A EXTREMIZMUS V NÁBOŽENSTVÍ, DÍL 1.: DEFINICE JEVU

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho prosíme o pomoc, jen k Němu se utíkáme před zlem sebe samých i zlem našich skutků. Dosvědčuji, že není božstva kromě Něho a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je Jeho Služebníkem a Poslem.