Koránské vědy

KORÁNSKÝ PŘÍKAZ KONAT UPŘÍMNÉ POKÁNÍ

Vznešený Alláh každému věřícímu přikázal:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا

Vy, kteří věříte! Obraťte se k Bohu s upřímným pokáním! (Tahrím: 8)

Tj. kajte se upřímným pokáním.

Ibn Tejmíja pravil:

KORÁN O NAROZENÍ JEŽÍŠE, SYNA MARIINA, DÍL III.

Ibn Džerír at-Taberí o narození 'Ísá ibn Merjem

Muslimský učenec, vykladač Koránu a dějepisec Abú Dža'fer ibn Džerír at-Taberí uvádí ve své kronice různé souvislé, autentické i méně autentické, verze příběhu Ježíšova narození:

KORÁN O NAROZENÍ JEŽÍŠE, SYNA MARIINA, DÍL II.

Příběh proroka 'Ísá a jeho matky Merjem v súře Merjem

V súře Merjem Vznešený Alláh o okolnostech Ježíšova narození uvádí:

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا

KORÁN O NAROZENÍ JEŽÍŠE, SYNA MARIINA, DÍL I.

'Ísá ibn Merjem, či Ježíš, syn Mariin, mír a požehnání Boží s ním, je jednou z nejdůležitějších prorockých figur islámu.

O jeho zrození a misi vypráví Korán na mnoha místech a souvislý příběh o něm je k nalezení v súře 'Áli 'Imrán (česky Rod 'Imránův, 3. v pořadí) a v súře Merjem (česky Marie, 19. v pořadí).

O nedocenitelném významu tohoto proroka v islámu hovoří i sunna. 

KORÁN O POKŘIVOVÁNÍ BOŽÍCH PŘÍVLASTKŮ

Vznešený Alláh pravil:

ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ

Bůh - a není božstva kromě Něho a Jemu jména překrásná přísluší! (Táhá: 8)

Pravil také:

هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ يُسَبِّحُ لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ

KORÁN O JEDNOTĚ MUSLIMŮ A ZPŮSOBECH JEJÍHO DOSAŽENÍ A UDRŽENÍ, DÍL II.

Z tohoto důvodu je nezbytné spěchat k naplnění tohoto všeho, co podle Koránu a Sunny zajišťuje jednotu a svornost a ihned opustit vše, co je jimi označeno za příčinu rozkolu a rozepří.

Ohledně toho šejch Sálih al-Fewzán napsal:

KORÁN O JEDNOTĚ MUSLIMŮ A ZPŮSOBECH JEJÍHO DOSAŽENÍ A UDRŽENÍ, DÍL I.

Vznešený Alláh pravil:

إِنَّ هَـٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ

Hle, tato vaše obec je obcí jedinou a Já Pánem jsem vaším, uctívejte Mne tedy! (Anbijá´:92)

Vznešený Alláh na jiném místě popisuje skutečné věřící těmito slovy:

POJEM DŽIHÁD A JEHO VÝZNAMOVÉ UNIVERZUM V ARABSKÉM JAZYCE, KORÁNU A SUNNĚ, DÍL V.

Islámský pohled na válečnictví výstižně vykresluje i hadís od 'Abdulláha ibn Abí Awfá رضي الله عنه, který slyšel Proroka صلى الله عليه و سلم říci:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ لاَ تَتَمَنَّوْا لِقَاءَ الْعَدُوِّ وَاسْأَلُوا اللَّهَ الْعَافِيَةَ فَإِذَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاصْبِرُوا وَاعْلَمُوا أَنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ ظِلاَلِ السُّيُوفِ

POJEM DŽIHÁD A JEHO VÝZNAMOVÉ UNIVERZUM V ARABSKÉM JAZYCE, KORÁNU A SUNNĚ, DÍL IV.

Co je nezbytné zmínit o džihádu ve smyslu válečnictví

POJEM DŽIHÁD A JEHO VÝZNAMOVÉ UNIVERZUM V ARABSKÉM JAZYCE, KORÁNU A SUNNĚ, DÍL III.

A lakomství se nakonec obrátí proti svým nositelům:

وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ ۖ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلِلَّـهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ