Vědy o Sunně

NEMŮŽE KLIDNĚ SPÁT, KDO POZNÁ HRŮZU PEKLA I NÁDHERU RÁJE

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

مَا رَأَيْتُ مِثْلَ النَّارِ نَامَ هَارِبُهَا وَلاَ مِثْلَ الْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا!

Neviděl jsem nic, jako je Oheň, či aby mohli spát ti, co před ním prchají, ani nic, jako je Ráj, či aby mohli spát ti, co o se o něj snaží.[1]

NEJLEPŠÍ VÍRU Z VÁS MAJÍ TI, KTEŘÍ SE NEJLÉPE CHOVAJÍ KE SVÝM ŽENÁM

Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم řekl:

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا ‏.

Nejdokonalejší víry mezi věřícími jsou ti s nejlepšími mravy a nejlepšími z vás jsou ti, kteří se chovají ke svým ženám nejmravněji.[1]

NEJHORŠÍMI LIDMI JSOU POKRYTCI DVOU TVÁŘÍ

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

إِنْ شَرَّ النَّاسِ ذُو الْوَجْهَيْنِ، الَّذِي يَأْتِي هَؤُلاَءِ بِوَجْهٍ وَهَؤُلاَءِ بِوَجْهٍ.

Věru tím nejhorším z lidí je člověk dvojtvářný, který přijde za jedněmi a ukáže jim jednu svou tvář k druhým a ukáže jim jinou svou tvář.[1]

MODLITBA JE SVĚTLEM

Od Anase ibn Málika رضي الله عنه se uvádí, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

الصَّلاةُ نورُ المؤمنِ.

Modlitba jest světlem věřícího.[1]

Muhammed Násiruddín al-Albání o jeho autenticitě uvádí:

POUČENÍ Z PŘÍBĚHU O OPYLOVÁNÍ DATLOVÉ PALMY, DÍL II.

Řešení domnělé kontradikce s koránským příkazem následovat Sunnu

Na tomto místě je důležité objasnit, že ani náš předmětný hadís, ani jemu podobné, které jsme uváděli coby příklady podobného druhu, nijak neprotiřečí Božím slovům:

إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰٓ إِلَىَّ وَمَآ أَنَا۠ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ

POUČENÍ Z PŘÍBĚHU O OPYLOVÁNÍ DATLOVÉ PALMY, DÍL I.

Músá ibn Talha vyprávěl od svého otce Talhy ibn 'Ubejdulláha رضي الله عنه: „Prošli jsme s Poslem Božím صلى الله عليه و سلم kolem lidí v koruně datlové palmy. Posel Božíصلى الله عليه و سلم se zeptal:

مَا يَصْنَعُ هَؤُلاَءِ ‏؟

Co to tamti dělají?

Opylují datlovník uměle,“ odpověděl jsem. Posel Boží صلى الله عليه و سلم o tom poznamenal:

O VZTAHU PROSBY A BOŽÍHO PŘEDURČENÍ

Selmán al-Fárisí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليم و سلم řekl:

‏ لاَ يَرُدُّ الْقَضَاءَ إِلاَّ الدُّعَاءُ وَلاَ يَزِيدُ فِي الْعُمُرِ إِلاَّ الْبِرُّ .

Nic nedokáže zvrátit (Boží) rozhodnutí, leda prosba a nic nedokáže prodloužit život, kromě dobroty.[1]

KDO ZMEŠKÁ TŘI PÁTEČNÍ MODLITBY, TOMU ALLÁH ZAPEČETÍ SRDCE

Abú l-Dže'd ad-Damrí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَنْ تَرَكَ ثَلاَثَ جُمَعٍ تَهَاوُنًا بِهَا طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ ‏.

Kdokoli z důvodu lhostejnosti zanechá třech pátků (tj. pátečních modliteb), tomu Alláh zapečetí jeho srdce.[1]

ODSOUZENÍ SPEKULACÍ OHLEDNĚ PÍSMA

'Abdulláh ibn Omarرضي الله عنهما vyprávěl: „Jednou zrána jsem se vypravil za Poslem Božím صلى الله عليه و سلم a cestou jsem uslyšel dva hlasy, jak se dohadují o jednom verši z Koránu. Posel Božíصلى الله عليه و سلم vyšel rozzlobeně ven, nevole se zračila v jeho tváři a řekl:

إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِاخْتِلاَفِهِمْ فِي الْكِتَابِ ‏!

O ČERNÉM KAMENI

Omar ibnu l-Chattáb رضي الله عنه během pouti přišel ke kameni, políbil ho a následně řekl:

إِنِّي أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ لاَ تَضُرُّ وَلاَ تَنْفَعُ، وَلَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُكَ مَا قَبَّلْتُكَ‏.‏