Islámské právo

STRUČNĚ O PŘEDPISECH UCTÍVÁNÍ V DEN 'AREFA A BĚHEM PRVNÍCH DESETI DNECH ZU L-HIDŽDŽA

Nejhodnotnější dny roku a mezi nimi obzvláště den 'Arefa a den Oběti jsou provázeny mnohými různými podobami uctívání. Ty vyžadují speciální vysvětlení z hlediska jejich hodnoty a správného způsobu jejich vykonání.

Dobrovolný půst a milodary

PROČ A PŘED ČÍM SE UTÍKAT K ALLÁHU

Vznešený Alláh praví:

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّـهِ ۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

A kdykoliv tě bude znepokojovat návod satanův, hledej útočiště u Boha, vždyť On slyšící je i vševědoucí. (A'ráf: 200)

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّـهِ ۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ

DŮLEŽITOST A POUČENÍ Z PROSBY K ALLÁHU V DOBĚ PŮSTU, DÍL II.

Prosby napříč Koránem

Nejlepší prosbou dochovanou Koránem jsou slova:

وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Pane náš, daruj nám dobré na tomto světě i dobré v životě budoucím a ušetří nás muk trestu ohnivého! (Bekara: 201)

DŮLEŽITOST A POUČENÍ Z PROSBY K ALLÁHU V DOBĚ PŮSTU, DÍL I.

Vznešený Alláh ve Vznešeném Koránu vsunul mezi verše o ramadánském půstu tato slova:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Když se tě zeptají služebníci Moji na Mne, věz, že jsem blízko a že odpovím na prosbu prosícího, když mne poprosí. Nechť však na výzvu Mou odpoví a nechť ve Mne věří - snad půjdou cestou správnou! (Bekara: 186).

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL II.

Důkazy, že zahalení obličeje není povinností:

1. Explicitní hadís (jediný takový v této otázce) od matky věřících 'Áiše bint Abí Bekr رضي الله عنها, že její sestra Asmá´ رضي الله عنها vstoupila k Božímu Poslu صلى الله عليه و سلم v oblečení, které prosvítalo. Posel Boží صلى الله عليه و سلم od ní odvrátil svůj pohled a řekl:

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL I.

Nejdůležitějšími příčinami neschopnosti adekvátně reagovat a smysluplně nacházet odpovědi na aktuální problémy je především snaha komentovat každou veřejnou událost a okamžitě si utvářet názor na cokoli, aniž by se bral do úvahy skutečný kontext a zamýšlený význam dané věci, případně aniž by se přihlédlo k možným myšlenkovým zkratkám a zkreslením, ke kterým při uvažování o dané záležitosti může docházet.

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL IV.

Specifické prosby v tísni

Největším příkladem toho, jak se chovat v okamžiku životní pohromy je Prorok Ajjúb (Jób), mír s ním:

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL III.

Jak uskutečnit prosbu tak, aby měla největší šanci uspět

Ideálním vzorem prosby, zachovaným ve Vznešeném Koránu, je súra al-Fátiha (česky Otvíratelka, 1. v pořadí), která je sama někdy nazývána jako الدعاء ad-Du'á, tedy Prosba. Začíná chválou Alláhu a vzdáním díku a teprve poté přechází k samotnému předmětu prosby.

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL II.

Nezapomínej prosit o odpuštění i za druhé

V Koránu jsou pochváleni věřící, kteří říkají:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيم

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL I.

Prosba je specifickým typem uctívání a podle islámu jednou z nejvelkolepějších jeho forem, neboť je praktickým převedením oddanosti, podrobení se a pokory vůči Alláhu, pocitu totální závislosti na Něm a uvědomění si vlastní neschopnosti a nepatrnosti do skutečného, hmatatelného světa lidských činů a úkonů.

Abú Zerr رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم řekl, že Vznešený Alláh pravil: