Islámské právo

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL II.

Důkazy, že zahalení obličeje není povinností:

1. Explicitní hadís (jediný takový v této otázce) od matky věřících 'Áiše bint Abí Bekr رضي الله عنها, že její sestra Asmá´ رضي الله عنها vstoupila k Božímu Poslu صلى الله عليه و سلم v oblečení, které prosvítalo. Posel Boží صلى الله عليه و سلم od ní odvrátil svůj pohled a řekl:

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL I.

Nejdůležitějšími příčinami neschopnosti adekvátně reagovat a smysluplně nacházet odpovědi na aktuální problémy je především snaha komentovat každou veřejnou událost a okamžitě si utvářet názor na cokoli, aniž by se bral do úvahy skutečný kontext a zamýšlený význam dané věci, případně aniž by se přihlédlo k možným myšlenkovým zkratkám a zkreslením, ke kterým při uvažování o dané záležitosti může docházet.

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL IV.

Specifické prosby v tísni

Největším příkladem toho, jak se chovat v okamžiku životní pohromy je Prorok Ajjúb (Jób), mír s ním:

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL III.

Jak uskutečnit prosbu tak, aby měla největší šanci uspět

Ideálním vzorem prosby, zachovaným ve Vznešeném Koránu, je súra al-Fátiha (česky Otvíratelka, 1. v pořadí), která je sama někdy nazývána jako الدعاء ad-Du'á, tedy Prosba. Začíná chválou Alláhu a vzdáním díku a teprve poté přechází k samotnému předmětu prosby.

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL II.

Nezapomínej prosit o odpuštění i za druhé

V Koránu jsou pochváleni věřící, kteří říkají:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيم

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL I.

Prosba je specifickým typem uctívání a podle islámu jednou z nejvelkolepějších jeho forem, neboť je praktickým převedením oddanosti, podrobení se a pokory vůči Alláhu, pocitu totální závislosti na Něm a uvědomění si vlastní neschopnosti a nepatrnosti do skutečného, hmatatelného světa lidských činů a úkonů.

Abú Zerr رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم řekl, že Vznešený Alláh pravil:

PRAVIDLA A ETIKETA PÁTKU A PÁTEČNÍ MODLITBY NAPŘÍČ KORÁNEM A SUNNOU

Chvála Alláhu, který učinil pátek pánem dní, ustavil ho muslimům jako svátek a učinil ze společné modlitby v tento den veledůležitou povinnost, velkolepou manifestaci víry a vznešený symbol islámu. Požehnání a mír budiž s Poslem Božím صلى الله عليه و سلم, jenž nás zpravil o hodnotě pátečního dne a společné modlitby v tento den.

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

TEKBÍR PŘI SVÁTKU PŘERUŠENÍ PŮSTU

Ibn Mes'úd رضي الله عنه vyprávěl, že v době Posla Božího صلى الله عليه و سلم opakovali v tekbíru ve sváteční den po přerušení půstu (arab. عيد الفطر 'ídu l-fitr) tato slova:

الله أكبر الله أكبر الله اكبر لا اله إلا الله الله اكبر الله اكبر و لله الحمد

ŠEJCH SÁLIH AL-FEWZÁN: TERORIZMUS NENÍ DŽIHÁD, ALE CESTA PROKLETÉHO ŠEJTÁNA

Všechna chvála náleží Alláhu, požehnání a mír Poslu Božímu Muhammedovi, jeho rodině a jeho společníkům.

Není pochyb o tom, že je potřeba ve společnosti rozšířit a upevňovat pocit bezpečí, je to nezbytný a klíčový cíl, který je pro lidstvo snad ještě důležitější, než jídlo a pití.

POUČENÍ Z PŮSTU V MĚSÍCI RAMADÁNU PODLE ŠEJCHA AL-'ABBÁDA, DÍL II.: PRAKTICKÁ POUČENÍ

Nechť se radují dobré zvěsti ti, kterým Alláh ze Své štědrosti dovolil vykonat zbožné činy během ramadánu a poctil je ještě více tím, že od nich tyto dobré činy přijal. V opačném případě by byli tratícími, těmi, kteří ramadánské dny promarnili, nechali si je uplynout, aniž by v nich vykonali vůbec jaké dobro, které by mohli nalézt, až opustí tento svět.