Islámské právo

ZAPOMENUTÝ NEJVĚTŠÍ DŽIHÁD: BOJ PROTI VLASTNÍ ŠPATNOSTI, DÍL III.

Pro očištění duše jsou nezbytné čtyři faktory: vrozená vnitřní dispozice, výchova, duchovní úsilí (arab. المجاهدة al-mudžáheda), sebedisciplína v dospělém věku a usnadňující podpora od Alláha (arab. التوفيق at-tewfík). Proto se také říká, že člověk musí bojovat proti svému egu tak dlouho, dokud zcela nezlomí jeho odpor (arab. ﻻ بد من مجاهدة النفس و كسرها lá budde min mudžáhedeti n-nefsi we kesrihá).

Z tohoto důvodu Ibnu l-Džewzí shrnul:

ZAPOMENUTÝ NEJVĚTŠÍ DŽIHÁD: BOJ PROTI VLASTNÍ ŠPATNOSTI, DÍL II.

Stupně a druhy boje proti sobě samému

Vznešený Alláh přikázal muslimům znalým své víry:

كُونُوا۟ رَبَّـٰنِيِّـۧنَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ ٱلْكِتَـٰبَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ

Buďte spíše učenými muži Pána v tom, že učíte Písmu, a v tom, že v něm studujete (Áli 'Imrán: 79)

ZAPOMENUTÝ NEJVĚTŠÍ DŽIHÁD: BOJ PROTI VLASTNÍ ŠPATNOSTI, DÍL I.

Jednou z nejdůležitějších forem džihádu a podle názorů mnoha islámských učenců tou vůbec největší a základní podobou džihádu, často nazývanou الجهاد الأكبر al-džihádu l-akbar, tedy největší džihád, je boj proti vlastnímu egu, tedy جهاد النفس džihádu n-nefs, vysvětlitelný také jako zápas o co největší zdokonalení sebe sama a dosažení nejchvályhodnějších vnitřních i vnějších kvalit mravnosti a zbožnosti.

STRUČNĚ O PŘEDPISECH UCTÍVÁNÍ V DEN 'AREFA A BĚHEM PRVNÍCH DESETI DNECH ZU L-HIDŽDŽA

Nejhodnotnější dny roku a mezi nimi obzvláště den 'Arefa a den Oběti jsou provázeny mnohými různými podobami uctívání. Ty vyžadují speciální vysvětlení z hlediska jejich hodnoty a správného způsobu jejich vykonání.

Dobrovolný půst a milodary

PROČ A PŘED ČÍM SE UTÍKAT K ALLÁHU

Vznešený Alláh praví:

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّـهِ ۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

A kdykoliv tě bude znepokojovat návod satanův, hledej útočiště u Boha, vždyť On slyšící je i vševědoucí. (A'ráf: 200)

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّـهِ ۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ

DŮLEŽITOST A POUČENÍ Z PROSBY K ALLÁHU V DOBĚ PŮSTU, DÍL II.

Prosby napříč Koránem

Nejlepší prosbou dochovanou Koránem jsou slova:

وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Pane náš, daruj nám dobré na tomto světě i dobré v životě budoucím a ušetří nás muk trestu ohnivého! (Bekara: 201)

DŮLEŽITOST A POUČENÍ Z PROSBY K ALLÁHU V DOBĚ PŮSTU, DÍL I.

Vznešený Alláh ve Vznešeném Koránu vsunul mezi verše o ramadánském půstu tato slova:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Když se tě zeptají služebníci Moji na Mne, věz, že jsem blízko a že odpovím na prosbu prosícího, když mne poprosí. Nechť však na výzvu Mou odpoví a nechť ve Mne věří - snad půjdou cestou správnou! (Bekara: 186).

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL II.

Důkazy, že zahalení obličeje není povinností:

1. Explicitní hadís (jediný takový v této otázce) od matky věřících 'Áiše bint Abí Bekr رضي الله عنها, že její sestra Asmá´ رضي الله عنها vstoupila k Božímu Poslu صلى الله عليه و سلم v oblečení, které prosvítalo. Posel Boží صلى الله عليه و سلم od ní odvrátil svůj pohled a řekl:

NIKÁB: OD ZNAMENÍ VZNEŠENOSTI K SOUČASNÉ KONTROVERZI, DÍL I.

Nejdůležitějšími příčinami neschopnosti adekvátně reagovat a smysluplně nacházet odpovědi na aktuální problémy je především snaha komentovat každou veřejnou událost a okamžitě si utvářet názor na cokoli, aniž by se bral do úvahy skutečný kontext a zamýšlený význam dané věci, případně aniž by se přihlédlo k možným myšlenkovým zkratkám a zkreslením, ke kterým při uvažování o dané záležitosti může docházet.

JAK NEJLÉPE PROSIT ALLÁHA - DÍL IV.

Specifické prosby v tísni

Největším příkladem toho, jak se chovat v okamžiku životní pohromy je Prorok Ajjúb (Jób), mír s ním:

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ