بسم الله الرحمان الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Alláh Vznešený pravil:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
“Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)
Milí bratři v islámu!
Mezi mnohé podoby Božího dobrodiní, za níž je nutno Alláhu neustále děkovat, patří dobrodiní střechy nad hlavou, dobrodiní domova. Vznešený Alláh praví:
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّن بُيُوتِكُمْ سَكَنًا
“Bůh učinil vám vaše domy obydlím” (Nahl: 80)
Dalším dobrodiním je, že pro Své služebníky Alláh stvořil manželky, aby u nich nalezli pokoj a uchránili svou víru a svou počestnost. Vznešený Alláh praví:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
“A patří k Jeho znamením, že vám z vás samých manželky stvořil, abyste u nich klid nalezli. A vložil mezi vás lásku a dobro – a věru jsou v tom znamení pro lidi přemýšlivé.” (Rúm: 21)
Vděk za tato dobrodiní se projevuje jejich uvědoměním si, jejich budováním a jejich využíváním tak, jak je to v souladu s Alláhovým Zákonem. Pokud tak není činěno, objeví se v domácnosti problémy.
Mezi nejrozšířenější problémy dnešních muslimských domácností patří především nespokojenost s materiálním zabezpečením rodiny a v širším smyslu slova s tím, co je nám dáno.
To je však nespokojeností s Božím předurčením, protože i obživa každé domácnosti byla předem Alláhem zapsána a stanovena. Z jeho moudrosti jsou některé domácnosti bohatší a jiné chudší v souladu se slovy Božími:
اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Bůh štědře dává obživu, komu chce ze služebníků Svých, a odměřuje ji také, komu chce a Bůh věru je vševědoucí o každé věci.” (‘Ankebút:62)
Alláh ve Své moudrosti dobře ví, komu z jeho služebníků lépe sluší chudoba a komu bohatství. Kdyby začal být bohatý chudobným, možná by začal hořekovat na svou chudobu a stal se nevděčníkem vůči Alláhu. A chudobný, jenž by zbohatl, by možná začal utrácet na zakázané a nesmyslné věci, díky čemuž by si rovněž vysloužil hříchy. Uvědomte si, že vaše domácnost je vaším zámkem a největším pokladem je to, že máte jeden druhého.
Dalším velmi častým důvodem nesouladu v domácnosti je nerespekt vůči statusu hlavy rodiny, zodpovědné za celek a pečující o blaho celé domácnosti, který Vznešený Alláh, Všemohoucí a Nejmoudřejší, vymezil pro muže a vyvolil si je pro tuto funkci na základě jejich vrozených fyzických i mentálních předpokladů, když řekl:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ
“Muži jsou patrony nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži udělují z majetků svých.” (Nisá´: 34)
Žádný celek nemůže fungovat bez řízení, stejně jako je mrtvé i tělo bez hlavy.
Třetím důvodem je pak znevažování ženy, která je srdcem, jádrem a podstatou každé domácnosti. Při Alláhu, muž je možná schopen postavit dům, ale jen žena dokáže z domu učinit skutečný domov. Proto ať si každý muž uvědomí, že jeho žena není ani jeho služka, ani jeho domácí zvíře, mezek či oslík, na kterého může nakládat cokoli. Nechť s ní zachází jako s lidskou bytostí, cení si ji a váží, protože Vznešený Alláh říká:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
“A zacházejte s nimi shodně tomu, co je známo jako dobro! Jestliže k nim cítíte odpor, je možné, že cítíte odpor k něčemu, do čeho Bůh vložil velké dobro.” (Nisá: 19)
Nechť jsou muži za své ženy vděčni, protože ‘Abdulláh ibn ‘Amr رضي الله عنهما slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَخَيْرُ مَتَاعِ الدُّنْيَا الْمَرْأَةُ الصَّالِحَةُ
“Celý svět je jen užíváním a nejlepším užíváním v něm je ctnostná žena.“1
Tak jako neshody v domácnosti pramení z nepokornosti a neposlušnosti vůči Božímu Zákonu, tak harmonii v domácnosti nelze znovu ustavit nijak jinak, nežli návratem k plnění toho, co Alláh a Jeho Posel صلى الله عليه وسلم přikázal a v okamžitém zanechání toho, co zakázal, s plnou vírou ve správnost toho, v lásce k tomu, naději na odměnu a strachu z trestem za neuposlechnutí toho zároveň.
Budování zdravé domácnosti začíná výběrem správného životního druha či družky. Manželský život musí být založen na Božím náboženství, protože taková vazba je nejsilnější.
Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:
تُنْكَحُ المَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لِمالِها، ولِحَسَبِها، وجَمالِها، ولِدِينِها، فاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ، تَرِبَتْ يَداكَ.
“Ženu vdávají čtyři věci: její majetek, její postavení, její krása a její víra. Proto si hleď té, která má víru, úspěch ať je ve tvých rukou!“2
A naopak, u mužů to platí také, shodně slovům Posla Božího صلى الله عليه وسلم:
إذا أَتاكُم مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَه ودينَه، فأَنكِحوهُ، إلّا تَفْعَلوا؛ تَكنْ فِتنةٌ في الأرضِ وفسادٌ عَريضٌ.
“Přijde-li k vám někdo, s jehož morálkou a vírou jste spokojeni, ožeňte ho. Pokud tak neučiníte, zavládne na zemi velký rozvrat a nesmírná zkaženost.“3
Všimněte si, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم u mužů oddělil morálku od víry, protože morálka zahrnuje způsoby jednání s druhými, které se odrazí ve společném životě a náboženství je celé postavené na dodržení práv a nároků všech, včetně Vznešeného Alláha. Kolikrát se již stalo, že se mnozí domácí tyrani chovali jako Abú Bekr na veřejnosti a jako Abú Džehl mezi čtyřmi zdmi svých domů!
K harmonii v domácnosti přispěje i pokud se v nich budete společně modlit, recitovat Korán a Vzpomínat Alláha, protože Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
لا تَجعَلوا بُيوتَكم مَقابرَ؛ فإنَّ الشَّيطانَ يَفِرُّ مِن البَيتِ الَّذي تُقرَأُ فيه البَقَرةُ.
“Nečiňte ze svých domovů pohřebiště! Věru šejtán běží z domu, kde se recituje súra al-Bekara!” Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 780 a další.
V domácnosti, kde se nic takového neděje, je mrtvo a proto je přirovnal Posel Boží صلى الله عليه وسلم ke hřbitovům.
V podobném smyslu slyšel Abú Músá al-Aš’arí رضي الله عنه Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci také:
مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللهُ فيه ومَثَلُ البيتِ الذي لا يُذكَرُ اللهُ فيه كمَثَلِ الحيِّ والميِّتِ
“Příklad domu, kde se vzpomíná Alláh a domu, kde se Alláh nevzpomíná, je jako příklad živého a mrtvého.“4
(…)
Nejdůležitějším důvodem harmonie v domácnosti je však příkladné, vzorné a pečující chování jedněch členů domácnosti k jiným. Manžela k manželce a naopak, rodičů k dětem a naopak.
Pravdymilovná dcera pravdymilovného, matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها, jedna z nejlepších a nejmoudřejších žen všech dob, manželka nejlepšího manžela, který kdy existoval, Posla Božího صلى الله عليه وسلم, vyprávěla jeho slova:
إذا أرادَ اللهُ بأهلِ بيْتٍ خيرًا أدخلَ عليهِمُ الرِّفْقَ
“Pokud Alláh zachce pro obyvatele nějaké domácnosti dobro, dá, aby mezi ně vstoupila jemnost a shovívavost.“5
Těchto směrnic domácího štěstí a rodinné harmonie se drželi také Abú Bekr, Omar a všichni další Prorokovi صلى الله عليه وسلم společníci, ať je s nimi Alláh se všemi spokojen. A generace dnešní nemůže být napravena ničím jiným, nežli tím, čím byly napraveny generace první.
Je nedílnou součástí skutečného potvrzení našeho vyznání víry, že islám je nejlepším, nejdokonalejším a nejúplnějším programem života po všech stránkách, jak osobního, tak kolektivního, jak na veřejnosti, tak i v soukromí vlastního domu. Není muslimem ten, kdo toto rozporuje, nebo o tom pochybuje, či smýšlí, že stejně dobře lze žít i podle zásad vytvořených omylnými smrtelníky.
Domácnosti stojí, nebo padají, rodiny se budují či zanikají na základě dodržování, anebo nedodržování těchto vznešených a dokonalých směrnic, po všechny časy a na všech místech. Platí však vzájemně. Chceme-li, aby naše ženy a děti byly alespoň trochu jako ženy a děti sahábů, i my musíme být alespoň trochu jako Abú Bakr nebo Omar, nemluvě o ‘Áiši a Poslu Božím صلى الله عليه وسلم. Nikdy po druhých proto nechtějme to, co jim sami nedáváme.
Děkuji Alláhu za požehnání domova a soudržné rodiny. Prosím Všemohoucího Pána, aby učinil z našich domovů oázy víry, lásky, naděje a bezpečí. Ámín!
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 715.
- Muttefekun ‘alejhi, od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5090; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1466.
- Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenal al-Hákim v al-Mustedreku, hadís č. 2732 a toto je jeho verze. Uvádí ho i Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 1967; a al-Albání ho dokládá jako sahíh v Sahíhu Suneni Ibni Mádža, hadís č. 1614.
- Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6407; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 779.
- Zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 24471. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 303.