بسم الله الرحمان الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Alláh Vznešený pravil:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
“Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)
Milí bratři v islámu!
Alláh si ze všech svých stvoření vyvolil lidský druh, poctil ho mnoha významnými přednostmi, obdaroval ho mnoha výjimečnosti a zahrnul ho vícero podobami Své zvláštní přízně. Kdo je využije tak, jak Alláh zamýšlel, dovrší vezdejší pocty těmi věčnými na onom světě. A kdo je promarní, klesne pod úroveň zvířete a na onom světě bude věčně trpět.
Byl to člověk, jehož Vznešený Alláh stvořil vlastní Rukou a přikázal Svým čistým andělům, aby před ním padli na tvář z úcty a pocty. Byl to člověk, kterého Alláh učinil příjemcem Svého Zjevení, druhou stranou dialogu, který On vede. Bylo to lidské srdce, které se stalo pokladnictví Jím seslané moudrosti. A jsou to lidské činy, díky nimž bude člověk odměňován, ale i trestán v Soudný Den.
Člověku se dostalo pocty už za to, že je člověkem:
وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ
“Dal vám podobu a učinil podoby vaše krásnými; a u Něho je cíl konečný.” (Teghábun: 3)
Adama stvořil Alláh vlastní Rukou a on se nevyvinul z opice, jak tvrdí jeden z největších lhářů historie a vůdců lživých kultů, britský koloniální rasista Darwin.
Jak velká byla každému z nás dána pocta, že se stal neopakovatelnou individualitou poté, co nebyl ničím:
هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا
“Zdaž uběhla nad člověkem chvíle času, kdy nebyl věcí pojmenovanou?”(Insán:1)
Tak, jako Alláh učinil člověka dokonalého jeho zjevem, tak ho učinil i dokonalým uvnitř v tom smyslu, že mu daroval ty největší předpoklady pro rozpoznání pravdy i sklon k jejímu následování. Též poctil člověka svobodná vůlí, další z nesčetných Božích darů, která je důvodem odměny, ale také trestu, protože nutnost následovat přímou cestu Boží a Jeho neměnné náboženství nevyvěrá z nátlaku proroků a věřících, ale ze svobodného rozhodnutí každého jedince:
قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ
“A již k vám přišly důkazy viditelné od Pána vašeho; kdo jasně je zří, ku prospěchu svému tak činí, a kdo slepý je, pak to k jeho škodě je a já nejsem nad vámi dozorcem žádným.” (An’ám:104)
Také řekl:
لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
“Nebudiž žádného donucování v náboženství! A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění!” (Bekara: 256)
To znamená, že do islámu nesmí být nikdo donucen a ani muslimy nikdo neopravňuje nikoho k islámu nutit.
Dalším důvodem pocty člověku je jeho mimořádná úloha ve správě stvořeného světa a v jeho dějinách:
هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا
“On dal vám vzejít ze země a usídlil vás na ní.” (Húd: 61)
Další poctou člověku od jeho Stvořitele je skutečnost, že ho učinil správcem stvořeného světa:
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
“Hle, Pán tvůj k andělům pravil: “Umístím na zemi náměstka!” I řekli: “Chceš tam ustanovit někoho, kdo pohoršení na ní bude šířit a krev na ní prolévat, zatímco my slávu Tvou pějeme a svatost Tvou prohlašujeme?” Pravil: “Já věru znám to, co vy neznáte!”(Bekara: 30)
Stvořitel také vše v něm podčinil člověkově moci:
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهَارَ
“Bůh je ten, jenž stvořil nebesa a zemi a z nebe vodu seslal a z ní plodům pro obživu vaši vyrůst dal. A podrobil vám lodi, aby po moři pluly podle rozkazu Jeho, a též řeky vám podmanil” (Ibráhím: 32)
Další schopností člověka je jeho mysl, schopná shromažďovat znalosti, klást si otázky, pojmenovávat a poznávat.
Vznešený pravil:
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
“A naučil Adama jména všechna” (Bekara: 31)
Alláh odkryl člověku základy všech nauk a věd, všech oblastí lidského poznání, ať už vyvěrají z lidské mysli, ze zjevení či z okolního světa vnímaného smysly a dal mu klíče k nim, ale nikoli bezúčelně:
أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ
“Což neuvažovali o království nebes a země a o tom, co Bůh stvořil” (A’ráf: 185)
Alláh miluje každého, kdo je obdařen poznáním a věděním víry byť by o vědách světských mnoho nevěděl, ale když ví, je o to milovanější, avšak nenávidí toho, kdo ač je znalcem věd světských, je ignorantem věcí víry:
أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنفُسِهِم ۗ مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى
“Což neuvažovali ve svých duších, že Bůh stvořil nebesa a zemi i vše, co je mezi nimi, nejinak než jako skutečnost a na lhůtu stanovenou?” (Rúm:8)
Proto říkáme, že rozumný je jen ten, kdo ví, co mu prospívá a co mu škodí. O nevěřícím to nelze říci, o něm lze říci, že je chytrý, protože brzo chápe.
Vznešený Alláh poctil syny Adamovi také tím, že je učinil si navzájem mezi sebou rovnocennými bez ohledu na jejich barvu pleti, majetek či původ. Za jediné měřítko kvality učinil jen jejich bohabojnost:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
“Lidé, věru jsme vás stvořili z muže a ženy a učinili jsme z vás národy a kmeny, abyste se vzájemně poznali. Avšak nejvznešenější z vás před Bohem je ten, kdo je nejbohabojnější – a Bůh je vševědoucí a dobře zpravený.” (Hudžurát:13)
Jak velkého zločinu se dopouští ten, kdo mezi nimi rozděluje na základě jejich rasy či etnika a za plnohodnotného člověka považuje jen toho svého?
(…)
Služebníci Boží!
Vznešený Alláh mimo jiné poctil člověka též možnosti obracet se k Němu přímo bez prostředníka:
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
“Když se tě zeptají služebníci Moji na Mne, věz, že jsem blízko a že odpovím na prosbu prosícího, když mne poprosí. Nechť však na výzvu Mou odpoví a nechť ve Mne věří – snad půjdou cestou správnou!” (Bekara: 186)
Jak velké nespravedlnosti se potom dopouštějí ti, kteří vedle Stvořitele vzývají jiná božstva s cílem přiblížit se k Němu, připravujíce člověka o poctu, kterou mu Sám Alláh dal? Vznešený jejich smýšlení vykresluje jejich vlastními slovy:
مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ
“My je uctíváme jen proto, aby nás co nejvíce k Bohu přiblížili.” (Zumer:3)
Alláh vede ke svému světlu, koho chce:
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا
“A rci: “Pravda přichází od Pána vašeho; kdo chce, ať věří, a kdo chce, ať nevěří!” A věru jsme připravili pro nespravedlivé oheň, jenž hustým dýmem je obklopí. A poprosili o pomoc, bude jim pomoženo vodou podobnou kovu roztavenému, jež spálí tváře jejich. A jak odporný to nápoj a jak hnusné to místo pobytu!” (Kehf: 29)
Alláh nám dává návod, jak se za tyto pocty Alláhu alespoň z malé části odvděčit a využít je pro Jeho potěchu:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
“Obrať tvář svou k náboženství pravému jako haníf podle sklonu přirozeného lidem, v němž Bůh lidi stvořil. Stvoření Boží pak změnit nelze – a toto je náboženství neměnné, však většina lidí to neví.” (Rúm:30)
To znamená následující:
مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا
“Kdokoliv je poslušen posla, je poslušen i Boha, a kdokoliv se obrátí zády… vždyť jsme tě neposlali, abys byl dozorcem nad nimi.” (Nisá: 80)
To také znamená nepošlapat tuto vznešenou Boží poctu u druhých. Všichni lidé jsou nejvybrannějšími tvory Božími a mají společné i to, že mezi sebou jsou jim učiněny nedotknutelnými jejich život, jejich víra, jejich majetek, jejich rodová linie a jejich osobní čest. Z tohoto důvodu Alláh předepsal velmi přísné a exemplární sankce na tomto i na onom světě za zločiny jejich porušení, jako jsou vražda, odpadlictví, krádež či loupež, smilstvo či falešné obvinění z něho.
Jak obrovského zla se pak dopouští kupříkladu někdo, kdo lidský život zmaří? Vznešený pravil:
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا
“A kvůli tomuto jsme předepsali dítkám Izraele, aby ten, jenž zabije jednoho člověka – nikoliv pro pomstu na někom anebo za to, že šířil pohoršení na zemi – byl souzen, jako by zabil lidstvo veškeré.” (Máida: 32)
Prosíme Alláha, abychom byli těmi, kteří se k ostatním chovají s úctou jim náležící. Ó Bože, dej, ať všech poct, jichž jsi nám dal využijeme k Tvé potěše a spokojenosti s námi na tomto i na onom světě a nechť je nikdy nezpronevěříme!