Masmedia jsou z hlediska propagandy širokospektrálním nástrojem ovlivňování a řízené změny názorů. Důležitá a neopomenutelná je ale také úloha publika samého a toho, kdo v masmediích komunikuje. Masmedia mají moc události modulovat a spoluvytvářet.
Masmedia jsou z hlediska propagandy širokospektrálním nástrojem ovlivňování a řízené změny názorů. Důležitá a neopomenutelná je ale také úloha publika samého a toho, kdo v masmediích komunikuje. Masmedia mají moc události modulovat a spoluvytvářet. Vrchol šíření informací o vietnamské válce v USA předstihl největší protiválečné demonstrace o několik let, podobně jako mediální kritika stávajících sociálních poměrů o několik let předstihla studentské bouře v západní Evropě na konci 60. let.1
-
Šířka přijímanosti. Komunikátor volně a svobodně vyjadřuje svůj názor na danou problematiku v mezích společenské tolerance. Nelze očekávat nějaký významný přesvědčující efekt kromě posílení existujících názorů.
-
Šířka odmítání. Vyjádřený názor je nejsilněji odmítán a společnost ho nemůže akceptovat. I tento stav je prostý persuazivity, naopak hrozí, že vyústí v bumerangový efekt a ještě posílí opačný názor.
-
Šířka indiference. Neutrální prostor, kde je možno očekávat persuazivní působení, protože vyhraněnost daného názoru nepřekračuje limity společenské tolerance a zároveň není příliš všední. Prostor šířky indiference je v různých situacích v diskuzích na různá témata různý, tj. čím vyhraněnější a angažovanější je diskuze, tím je užší.