V zákazu sňatku muslimky s nemuslimem neexistují žádné výjimky, díl 1.

focus photo of yellow daisy flower on body of water

OTÁZKA: Jak moc nepřekročitelný je zákaz sňatku nemuslima s muslimkou? Neexistuje nějaká klička, aby si nemuslim mohl vzít muslimku a zároveň si ponechal své náboženství? Proč tento zákaz existuje a proč v něm existuje taková nespravedlnost? A co když nějaká muslimka již v manželství s nemuslimem žije?

ODPOVĚĎ:

Jedním z překrásných Božích přívlastků, v něž jako muslimové věříme a smýšlíme, že kdokoli z lidí věří v Boha a pokládá ho za Svého Pána, bude o tomto jen velmi těžko pochybovat – je الحكيم al-Hakím, tedy Všemoudrý.

Tímto způsobem Všemohoucího chválili a oslavovali i Jeho andělé, protože plně pochopili absolutní hloubku a nekonečnou nedozírnost Jeho Moudrosti obsažené v každičkém jeho příkazu, když jim On přikázal poklonit se právě stvořenému praotci lidtstva Adamovi, mír s ním:

قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ‎

Sláva Tobě,” řekli, “my máme vědění jen o tom, čemus nás Ty naučil, neboť Tys jediný vševědoucí, moudrý!“ (Bekara: 32)

Na jiném místě Alláh Sám o Sobě říká:

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Bůh sám svědčí, že není božstva kromě Něho; a dosvědčují to i andělé a ti, jimž dáno bylo vědění. On stará se o spravedlnost – a není božstva kromě Něho, mocného, moudrého.“ (Áli ‘Imrán: 18)

Ustavuje důkaz proti všem, které stvořil, když říká:

قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ ‎

Rci: „Jedině Bůh má důkaz přesvědčující; kdyby byl chtěl, byl by vás všechny uvedl na cestu správnou.“ (An’ám: 149)

Všemoudrý nic nečiní a nic nepřikazuje jen tak a nestanovuje nic, co by bylo nepatřičné. Neuzákoňuje žádný předpis, který by pro ty, které stvořil, nebyl ten nejlepší, nejspravedlivější a nejpřínosnější.

Vznešený praví:

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

Bůh seslal příběh nejkrásnější, knihu alegorickou i opakovaná vyprávění, z nichž husí kůže naskakuje těm, kdož Pána svého se bojí; potom však kůže i srdce jejich se obměkčí vůči připomenutí Božímu. Toto je vedení Boží, jímž On vede, koho chce, však ten, komu dal Bůh zbloudit, ten nebude mít vedoucího žádného!“ (Zumer: 23)

Stejně jako je Nejmoudřejší, je i Jediným Stvořitelem a Jediným Vládcem, který zařizuje věci tak, jak je nejvhodnější:

أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ‎

Což nezná On ty, které stvořil, On, jenž prozíravý je a dobře zpravený?“ (Mulk: 14)

A stejně je tomu tak i v případě šarí’atského ustanovení, o němž zde hovoříme – totálním zákazu manželství mezi muslimkou a jinověrcem.
Nemuslim má zakázáno se oženit s muslimkou a muslimce je zakázáno provdat se za kohokoli jiného vyznání, než muslimského, ať už se jedná o žida, křesťana, zoroastrovce, modloslužebníka či ateistu. Tento zákaz je doložen Koránem, Sunnou a konsenzem všech muslimských učenců a neexistují z něj absolutně žádné úlevy, ulehčení nebo výjimky.

Koránským důkazem jsou slova Vznešeného Alláha:

وَلَا تُنكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ‎

Nežeňte modloslužebníky s věřícími ženami, dokud tito neuvěří; a věřící otrok je věru lepší než modloslužebník, i když se vám tento více líbí. Takoví lidé vás zvou do ohně pekelného, zatímco Bůh vás zve do ráje a k odpuštění, s dovolením Svým, a objasňuje znamení Svá lidem – snad si to připomenou!“ (Bekara: 221)

Katáda a Ibn Šiháb az-Zuhrí uvádí, že pod výraz المشركون al-mušrikún – modloslužebníci v tomto verši spadají všichni, kteří následují jinou víru, než islám: „Není vám dovoleno provdávat je do manželství s židem, křesťanem nebo pohanem, s kýmkoli, kdo není následovníkem vašeho náboženství.1

Ibn Džerír at-Taberí poskytl shodně tomu následující vysvětlení citovaného verše:

To znamená, že Alláh věřícím ženám zakázal sňatek s kýmkoli, kdo přidružuje jiné božstvo k Jedinému Bohu, lhostejno jak toto jeho přidružování vypadá a jakého je druhu. Tedy, ó věřící, neprovdávejte své dcery za ně, toto je vám zakázáno. Kdybyste je namísto toho provdali za věřící otroky, kteří věří v Alláha a Posla Jeho صلى الله عليه وسلم a v to, co od Alláha přinesl, toto by pro vás bylo lepší, nežli je poskytnout jako nevěsty svobodným modloslužebníkům, dokonce i kdyby byli aristokraty a vysoce postavenými lidmi, kterých původ a postavení se vám zamlouvá.2

Dalším důkazem je koránský verš:

فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖ

Když zjistíte, že jsou věřící, neposílejte je nazpět k nevěřícím, neboť ony jim nejsou dovoleny a ani oni nejsou dovoleni jim.“ (Mumtehana: 10)

Od Omara ibnu l-Chattába, ‘Abdulláha ibn Omara a ‘Áiza ibn ‘Amra رضي الله عنهم se uvádí slova Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

الإسلامُ يَعْلُو ولا يُعْلى.

Islám převyšuje a není převýšen.3

Ve stejném duchu hovoří i Alláh v Koránu:

وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا

Bůh nedá nevěřícím možnost převahy nad věřícími.“ (Nisá: 141)

Smyslem tohoto důkazu je, že v manželském svazku je muž v pozici silnějšího a je hlavou rodiny, shodně koránskému verši:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ

Muži jsou patrony nad ženami“ (Nisá: 34)

V jiném verši hovoří Alláh o Núhově/Noemově a Lútově/Lotově, mír s nimi oběma, ženě coby příkladech nevěřících a vzpurných manželek bezúhonných proroků takto:

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا

Bůh uvádí těm, kdož neuvěřili, podobenství o ženě Noema a o ženě Lota: obě byly pod vedením Našich dvou služebníků bezúhonných a obě je zradily.“ (Tahrím: 10)

Muž je tedy v pozici vůdcovství oproti ženě a nemuslimovi není dovoleno vést muslima, ani ženu, protože islám je jediné pravdivé náboženství a všechna ostatní náboženství jsou lživá. Nemuslimský manžel by mohl zneužít pozice hlavy rodiny, kterou islám muži svěřuje, k tomu, aby vyvíjel na svou muslimskou manželku nátlak a nutil ji zříci se své víry. To je situace, kterou islám nemůže akceptovat. Také by mohl vyžadovat, aby ho jejich děti následovali v jeho nevíře, protože on je jejich otec, namísto toho, aby následovaly svou muslimskou matku a též vyznávali islám tak, jako ona. A to je právě důvod, který zmiňuje i Sám Alláh ve verši zakazujícím sňatek nemuslima s muslimkou:

أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

Takoví lidé vás zvou do ohně pekelného, zatímco Bůh vás zve do ráje a k odpuštění, s dovolením Svým, a objasňuje znamení Svá lidem – snad si to připomenou!“ (Bekara: 221)

  1. V zákazu sňatku muslimky s nemuslimem neexistují žádné výjimky, díl 1.
  2. V zákazu sňatku muslimky s nemuslimem neexistují žádné výjimky, díl 2.
  1. Viz al-Džámi’u li-ahkámi l-Kur´án, 2/379.
  2. Viz al-Džámi’u l-beján lit-te´wíli áji l-Kur´án, 4/370.
  3. Zaznamenali ar-Rújání v Musnedu, hadís č. 783; ad-Dárekutní v Sunenu, 3/252;a Abú Nu’ajm v Táríchu Asbahán, 1/92. Jako hasan ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 2778.