Zikr se tedy neváže jen a výhradně k samotnému aktu vzpomínání Alláha a Jeho vzývání zbožnými frázemi tesbíhu, tehlílu, tekbíru apod., ale má mnohem širší význam. Zahrnuje i výuku o tom, co je halál a co je harám, co Alláh přikázal vykonávat a co zakázal, co miluje, s čím je spokojen a co naopak nenávidí.
Zikr se tedy neváže jen a výhradně k samotnému aktu vzpomínání Alláha a Jeho vzývání zbožnými frázemi tesbíhu, tehlílu, tekbíru apod., ale má mnohem širší význam. Zahrnuje i výuku o tom, co je halál a co je harám, co Alláh přikázal vykonávat a co zakázal, co miluje, s čím je spokojen a co naopak nenávidí. Možná, že tento druhý typ zikru je snad ještě důležitější a hodnotnější, protože znát ku příkladu halál a harám je povinností a oddávat se zikru pronášením oslavných formulek je činem dobrovolným.1
-
Zikr srdce, kterým je strach a naděje.
-
Zikr mysli, vnitřního já, kterým je naprostá oddanost, podřízení se a pokora.
-
Zikr jazyka, kterým je Alláha chválit, prokazovat Mu vděk, velebit Ho a oslavovat.
-
Zikr ostatních tělesných orgánů. Např. zikr očí je klopení pohledu a pláč, zikr uší je poslouchat dobrá slova a neposlouchat zlá, pomluvy a klevety, zikr rukou je dávat milodary a činit ostatní akty zbožnosti s rukama spojené, zikrem celého těla je pak plnit si své závazky.
„Sezení zikru jsou sezeními andělů, zatímco sezení nicnedělání a lhostejnosti jsou sezeními šejtánů, proto nechť si každý člověk vybírá to, co je mu milejší – s kým bude na tomto světě, s tím bude i na světě onom!“