Anas ibn Málik رضي الله عنه, který sloužil u Proroka Muhammeda صلى الله عليه و سلم více deset let, vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السُّحُورِ بَرَكَةً
„Jezte suhúr neboť věru v suhúru je požehnání.“ [1]
Anas ibn Málik رضي الله عنه, který sloužil u Proroka Muhammeda صلى الله عليه و سلم více deset let, vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السُّحُورِ بَرَكَةً
„Jezte suhúr neboť věru v suhúru je požehnání.“ [1]
Výraz السحور as-suhúr označuje chod servírovaný před úsvitem, před první, tj. ranní modlitbou fedžr a tím i před samým začátkem půstu.
Většina z nás dosáhne v Ramadánu (nebo v jiné době půstu) dní, kdy můžeme mít pocit, že půst je o trochu složitější, než jindy.
Zde jsou nějaká doporučení Proroka صلى الله عليه و سلم a učenců, která by mohla pomoci s touto skutečností.
Ať nám Alláh Nejvyšší, pomůže se z nich ponaučit.
Ibnu l-‘Attár, student imáma an-Newewího, komentoval požehnání, které zmiňuje výše citovaný Prorokův صلى الله عليه و سلم výrok takto: „… Je možno vysvětlit tato slova Posla Božího صلى الله عليه و سلم „požehnání” v tom smyslu, že v suhúru existují fyzické výhody, jako je posílení atd. Suhúr poskytuje i samotnému tělu energii před samým začátkem půstu.“
Ibnu l-‘Attár dále dále komentuje: „Suhúr může pomoci zvýšit nadšení některých osob držet půst, čímž logicky dochází k usnadnění těžkostí spojených s půstem.“ Tj. poté, co se najedí a tím se na samotný půst připraví.
Ohledně doporučenosti suhúru
Mnoho islámských učenců se shodlo, že se doporučuje jíst jídlo před úsvitem (tj. suhúr). Níže jsou uvedena jména některých z těchto učenců:
1. Ibn Munzir (zemřel roku 318 hidžry)
2. Ibn Kudáma (z. 620 h.)
3. an-Newewí ( z. 676 h.)
4. Ibnu l-‘Attár (z. 724 h.)
5. az-Zerkeší (z. 772 h.)
6. Ibn Mulakkín (z. 804 h.)
7. Ibn Hadžer (z. 852 h.)
Shodu islámských učenců ohledně doporučenosti suhúru uvádí Ibn Munzir. [2]
Poučení z hadísu
Zde jsou některá poučení3 z výroku Prorokaصلى الله عليه و سلم: „Jezte suhúr, neboť v suhúru je věru požehnání.“
1. Výrok znamená příkaz jíst jídlo před úsvitem.
2. V jídlu před úsvitem je ukryto požehnání.
3. Není přesně stanoveno jaké jídlo by se mělo jíst před úsvitem.
4. Islámské zákonodárství je naprosto spravedlivé a nestranné. Tj. dává každému, co mu patří, tj. v tomto případě respektuje i nárok těla na přísun potravy.
5. Z výroku vidíme výbornou pedagogickou techniku užitou Prorokem صلى الله عليه و سلم, jehož přístup přesahoval svým rozumem a moudrostí vše. Svá nařízení formuloval tak, že jeho vůdcovství bylo přijímáno s lehkostí.
Ať Allah požehná našemu jídlu před úsvitem a vede nás správnou cestou a usnadní nám i naším rodinám půst. Ámín
Zdroj: Převzato z děl různých učenců a pro web EmbodyIslam.org zpracováno Jamilem Finchem.
Překlad: Amira Březíková, redakčně upraveno
_____________________________________________
[1] Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 1095.
[2] Viz ‘Alí ar-Rášidí ve své magisterské práci al-Mesáilu l-fikhíjjetu rawá imámu n-Newewíjju fíhinne l-idžmá’, str. 358.
[3] Poučení jsou převzata od šejcha al-‘Usejmína z díla Šerhu ‘Umdeti l-ahkám, str. 417.