بسم الله الرحمن الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
„Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Milí bratři v islámu!
Vznešený Alláh varuje:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
„Vy, kteří věříte! Kdo z vás se odřekne náboženství svého, pak Bůh záhy přivede lidi, které bude milovat a kteří budou milovat Jeho.“ (Máida: 54)
Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْدًا نَادَى جِبْرِيلَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا، فَأَحِبَّهُ. فَيُحِبُّهُ جِبْرِيلُ، فَيُنَادِي جِبْرِيلُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلاَنًا، فَأَحِبُّوهُ. فَيُحِبُّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ، ثُمَّ يُوضَعُ لَهُ الْقَبُولُ فِي أَهْلِ الأَرْضِ
„Když si Alláh zamiluje služebníka, zvolá na Džibríla: „Věru Alláh si zamiloval toho a toho, zamiluj si ho i ty.“ A zamiluje si ho i Džibríl, načež zvolá Džibríl na obyvatele nebes: „Věru Alláh si zamiloval toho a toho, zamilujte si ho i vy.“ Tak si ho zamilují i obyvatelé nebes. A potom mu je zaručeno i přijetí u obyvatel země.“1
Tento verš a tento hadís kudsí potvrzuje Božími Slovy Jeho vlastnost lásky (arab. المحبة al-mehabba), tak jak sluší Boží Velikosti, bez posuzování její pravé podstaty, porovnávání s láskou stvoření, bez jejího popírání či křivého vysvětlování. Dnes se zjistíme, které typy lidí Alláh miluje a které nenávidí, shodně slovům Jeho Samotného v Koránu.
Alláh miluje bohabojné a ty, co dodržují své úmluvy vůči Alláhu, protože říká:
بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
„Ba naopak! Kdo přesně dodržuje svou úmluvu a je bohabojný, pak Bůh miluje bohabojné.“ (Álu ‘Imrán: 76)
Ibn Tejmíja řekl:
„Není nic Alláhu milejšího, nežli přesvědčení o jedinosti a jedinečnosti Boží (arab. التوحيد at-tewhíd) a ani nic, co by Alláh více nenáviděl, nežli přidružování k Němu (arab. الشرك aš-širk).“2
Ohledně dodržování daných smluv lidem, dokonce včetně nevěřících, i těch nepřátelských, pak říká:
فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
„Dodržujte tedy plně vůči nim úmluvu až do vypršení lhůty její, neboť Bůh věru miluje ty, kdož jsou bohabojní.“ (Tewba: 4)
Potvrzujíce univerzální etické zlaté pravidlo chovat se k jiným tak, jak chceme, aby se chovali k nám, Alláh říká:
فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
„Pokud budou přímí v jednání s vámi, buďte i vy vůči nim přímí, neboť Bůh miluje bohabojné!“ (Tewba: 7)
وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ
„Obáváš-li se zrady od lidí, hoď jim nazpátek úmluvu stejným způsobem, neboť Bůh věru nemiluje zrádce.“ (Anfál: 58)
Je tomu tak proto, že Alláh miluje spravedlivé a nezaujaté, jak říká na mnoha místech v Koránu:
وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
„Však budeš-li soudit, suď mezi nimi nestranně, neboť Bůh věru miluje nestranné.“ (Máida: 42)
Na jiném místě říká v souvislosti s bratrstvím mezi muslimy a usmiřováním sporů mezi nimi:
فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
„Usmiřte obě strany spravedlivě a buďte nestranní, neboť Bůh věru miluje nestranné!“ (Hudžurát: 9)
To stejné platí dokonce i vůči nevěřícím, neboť Alláh říká:
لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
„Bůh vám nezakazuje, abyste byli dobří a nezaujatí vůči těm, kdož nebojovali proti vám kvůli náboženství a nevyhnali vás z příbytků vašich, neboť Bůh věru miluje nezaujaté.“ (Mumtehina: 8)
Alláh miluje všechny, kterých vlastností je usilování o dobro ve všech odstínech tohoto slova, protože říká:
وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
„Konejte dobré skutky, neboť Bůh miluje ty, kdož dobré skutky konají.“ (Bekara: 195)
O nich pak říká:
فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
„A Bůh jim dal odměnu v životě pozemském a ještě krásnější odměnu v životě budoucím. A Bůh miluje ty, kdož dobro konají.“ (Álu ‘Imrán: 148)
Alláh také miluje všechny, kteří neochvějně, chrabře a hrdinně bojují na cestě Boží proti všem podobám zla a jeho nositelů, protože říká:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ
„Bůh věru miluje ty, kdož bojují na cestě Jeho v sevřeném šiku, jako by byli stavbou olovem spojenou.“ (Saff: 4)
A slibuje:
إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
„Bůh ubrání ty, kdož uvěřili, neboť Bůh věru nemiluje žádného proradného nevděčníka.“ (Hadždž: 38)
Alláh dále miluje takové, kteří se upřímně, bezodkladně a důsledně kají za všechny své prohřešky a očišťují se od špíny jak fyzické, tak i té duchovní v srdci, shodně Svým slovům:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
„A Bůh věru miluje ty, kdož se kají, a miluje ty, kdož se očišťují!“ (Bekara: 222)
Ohledně mešity Alláh také říká:
فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ
„A jsou v ní muži, kteří milují očišťování a také Bůh miluje ty, kdož se očišťují.“ (Tewba: 108)
Nezapomeň, že Alláh miluje takové, kteří ať už čelí čemukoli, vždy se spoléhají na Něj a na Jeho pomoc, neboť praví:
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
„Spolehni se na Boha, neboť Bůh miluje ty, kdož na Něj se spoléhají.“ (Álu ‘Imrán: 159)
A v neposlední řadě Alláh miluje ty, kteří na tomto všem vytrvají, shodně svým slovům ohledně proroků, mír s nimi všemi:
فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
„A přece neochabli na cestě Boží kvůli tomu, co je postihlo z neštěstí, ani nezeslábli a neustoupili. A Bůh miluje vytrvalé.“ (Álu ‘Imrán: 146)
Blahoslaven budiž ten, kdo se najde v tomto popisu, anebo alespoň patří do kterékoli jedné z výše jmenovaných skupin lidí. Proto se, bratře, snaž být jedním z nich! Nechť tě nezláká tento svět, jeho pomíjivá krása a povrchní pozlátka od tohoto cíle. Využívej ho s mírou, neboť v hadísu od Sehla ibn Se’ada رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم jistému tazateli říká:
اِزْهَدْ فِي اَلدُّنْيَا يُحِبُّكَ اَللَّهُ
„Buď odměřený vůči tomuto světu, Alláh tě bude milovat!“3
Chovej ve svém srdci touhu po setkání s Alláhem a nevaž se k tomu, co skončí a od čeho tě smrt oddělí, neboť Abú Músá al-Aš’arí رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم, jak praví:
مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ أَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ كَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ
„Kdo miluje sektat se s Alláhem, s ním i Alláh miluje se setkat. A kdokoli má nevoli setkat se s Alláhem, s ním i Alláh má nevoli se setkat.“4
(…)
Služebníci Boží!
Alláh nařídil svému Poslu صلى الله عليه وسلم říci:
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٣١﴾ قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ ﴿٣٢﴾
„Rci: „Milujete-li Boha, pak mne následujte a Bůh vás za to bude milovat a odpustí vám viny vaše, vždyť Bůh je odpouštějící, slitovný.“ Rci: “Poslouchejte Boha a posla Jeho! Jestliže se obrátíte zády… Bůh věru nemá rád nevěřící.“ (Álu ‘Imrán: 31-32)
Všichni milujeme Alláha, nebo se aspoň dušujeme, že tomu tak je. Jenže co je to z naší strany za lásku, když není vidět a nevyzařuje do našeho okolí směrem k milovanému? Pokud zároveň s milovaným nemilujeme i to, co miluje a ty, které milovaný do Své lásky zahrnul, jsme si pak jisti naší láskou k Němu? Jaké je měřítko?
Abú Umáma al-Báhilí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ وَأَبْغَضَ لِلَّهِ وَأَعْطَى لِلَّهِ وَمَنَعَ لِلَّهِ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ الإِيمَانَ
„Kdokoli miluje kvůli Alláhu, nenávidí kvůli Alláhu, dává kvůli Alláhu a kvůli Alláhu též odpírá, ten dovedl svou víru k dokonalosti.“5
Netkví přece nakonec pointa v tom, že nás miluje Alláh, ještě spíše, nežli v našich, možná prázdných, tvrzeních o naší lásce k Němu? Ptejme se sami sebe, nakolik jsme si vůbec jisti samým tím, že Milovaný miluje nás?
Prosím Alláha o Jeho lásku, lásku vůči těm, které On miluje a lásku těch, které miluje. Ó Pane, obdař nás láskou k tomu, co miluješ a odporem k tomu, co nenávidíš. Ámín!
- Hadís je muttefekun ‘alejhi, zaznamenali ho al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3209; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2637.
- Viz al-Istikáma, 8/364.
- Zaznamenal Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 4102 a toto je jeho verze; at-Taberání v al-Kebíru, 6/193; a Abú Nu’ajm v Hiljetu l-awlijá´, 3/252. Al-Albání ho doložil jako sahíh či hasan li-ghajrihi v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 944.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6508.
- Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 4681; a at-Taberání v al-Mu’džemu l-Kebír, hadís č. 7613. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 380.