O požehnání v obživě

a bunch of pomegranates hanging from a tree

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ‎

A na nebesích je váš příděl obživy a rovněž to, co vám je slíbeno.“ (Záríját: 22)

Vznešený Alláh je الرزاق ar-Razzák, Živitel, který nám předurčil naši obživu již před naším narozením. Nám však není nařízeno čekat, až nám od Alláha z nebe spadnou jeho truhlice. Naopak. Vznešený Alláh nám přikázal hledat k nim klíč a učinil cesty, jak svou obživu zvýšit a získat v ní požehnání, což je, slovy Muhammeda ibn Sálih al-‘Usejmína „míra její užitečnosti a stabilnosti.1

Prvním je naše usilovná, poctivá a islámem dovolená práce na tomto světě, manuální i intelektuální, z níž bezprostředně pochází živobytí, shodně slovům Božím:

فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ

Rozejděte se po zemi a usilujte o část přízně Boží!“ (Džumu’a: 10)

Mikdám رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَا أَكَلَ أَحَدٌ طَعَامًا قَطُّ خَيْرًا مِنْ أَنْ يَأْكُلَ مِنْ عَمَلِ يَدِهِ

Nikdo nikdy neokusil pokrmu lepšího, nežli pojedl z toho, co si vydělal vlastníma rukama.2

Od Ibn ‘Abbáse رضي الله عنهما se uvádí, že takto se živili proroci, mír s nimi všemi – Dáwúd byl kovářem, Adam pěstitelem, Núh tesařem, Idrís krejčím a Músá pastevcem.3 A dobře známe, že Posel Boží Muhammed صلى الله عليه وسلم býval obchodníkem. A žádný z nich neohrnoval nos nad poctivou prací.

Druhým důvodem požehnání v obživě je bohabojnost, neboť Alláh slibuje:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ‎﴿٢﴾‏ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

A kdo je bohabojný, tomu On připraví východisko a uštědří mu obživu z místa, odkud s tím ani nepočítal. A tomu, kdo spoléhá se na Boha, tomu On postačí.“ (Talák: 2-3)

S ní se neoddělitelně pojí i poctivost v zaměstnání, shodně hadísu od Hakíma ibn Hizáma رضي الله عنه, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم ohledně obchodování říká:

‏ الْبَيِّعَانِ بِالْخِيَارِ مَا لَمْ يَتَفَرَّقَا فَإِنْ صَدَقَا وَبَيَّنَا بُورِكَ لَهُمَا فِي بَيْعِهِمَا وَإِنْ كَذَبَا وَكَتَمَا مُحِقَتْ بَرَكَةُ بَيْعِهِمَا

Dvě obchodující strany mají na výběr, dokud se nerozejdou. Budou-li pravdomluvní a nic nezamlčí, bude jim požehnáno v jejich obchodování. Pokud však zalžou a něco zamlčí, vytratí se mezi nimi i požehnání.4

Třetím je pokání a prosba o odpuštění, protože Vznešený Alláh říká,citujíce Núhova, mír s ním, slova:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ‎﴿١٠﴾ ‏يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ‎﴿١١﴾‏ وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ‎﴿١٢﴾

A pravil jsem jim: „Proste Pána svého za odpuštění, vždyť On věru je odpouštějící! On sešle na vás nebe deštěm hojným a rozmnoží vám majetky i syny a připraví pro vás zahrady a řeky.“ (Núh: 10-12)

Čtvrtým je hidžra čili přesídlení na cestě Boží z místa neposlušnosti vůči Alláhu na místo, kde jsou ctěny symboly islámu a Boží Zákon:

وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً

Kdokoliv se vystěhuje kvůli cestě Boží, ten nalezne na zemi četné jiné možnosti i prostor.“ (Nisá: 100)

Jak daleko jsou od islámu davy muslimských mladíků, kteří v touze za lepším putují obráceným směrem! Nehovoříc o zločinnosti a zahálce, kterou s sebou přinášejí a která ničí vztahy mezi muslimy a nemuslimy v Evropě.

Důvodem zvětšení požehnání v obživě je udělování almužen, protože Vznešený Alláh říká:

وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ‎

Cokoliv rozdáte jako almužnu, On vám to vynahradí a On nejlepší je ze všech uštědřujících.“ (Sebe´: 39)

Alláh na jiném místě dodává:

وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

A Bůh mnohonásobně odplácí tomu, komu chce, neboť Bůh je velkorysý, vševědoucí.“ (Bekara: 261)

Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

قَالَ اللَّهُ أَنْفِقْ يَا ابْنَ آدَمَ أُنْفِقْ عَلَيْكَ

Alláh pravil: „Rozdávej, synu Adamův, Já budu rozdávat tobě.5

Požehnání v obživě roste i s uzavřením manželství, neboť Vznešený Alláh ohledně těch, kdo se žení a vdávají praví:

إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

A jsou-li potřební, Bůh je obohatí z laskavosti Své a Bůh je velkorysý, vševědoucí.“ (Núr: 32)

A neklesá ani s narozením dětí, ba naopak, čehož důkazem jsou Slova Boží:

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا ‎

Nezabíjejte děti své z obavy před zchudnutím, vždyť My jim i vám obživu uštědříme. A jejich zabíjení je hříchem velkým.“ (Isrá: 31)

Důvodem požehnání v obživě je i dodržování rodinných pout a péče o vztahy mezi příbuznými, neboť Anas ibn Málik رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَنْ أََحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ, وَأَنْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ, فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ

Kdokoli by rád byl zahrnut hojnou obživou a aby byl jeho živod prodloužen, nechť udržuje své rodinné vztahy.6

A v neposlední řadě je důvodem nárůstu požehnání v obživě také hojné vykonávání velké a malé pouti, protože ‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

تَابِعُوا بَيْنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَالذُّنُوبَ كَمَا يَنْفِي الْكِيرُ خَبَثَ الْحَدِيدِ ‏

Následujte hadždž i ‘umru jedno druhým, protože ony věru odstraňují nouzi a hříchy tak, jako odstraňuje dmychadlo strusku z železa.7

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ

Vždyť Bůh sám je živitel, vládce síly a nezviklatelný!“ (Záríját: 58)

Naším živobytím a obživou není jen materiální příjem, není jen fyzická strava, tento pojem je mnohem širší a zahrnuje také naše vzdělání, manžela či manželku, potomstvo i vše ostatní, co nám na tomto světě přináší radost a užitek. Proto kdokoli po čemkoli z toho touží, ať se obrátí ke svému Pánu, Štědrému Živiteli, který splní každou prosbu, a spolehne se na Něj, neboť On říká:

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا

A není na světě zvířete jediného, jehož obživa by od Boha nezávisela.“ (Húd: 6)

Omar ibnu l-Chattáb رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:

لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرُزِقْتُمْ كَمَا تُرْزَقُ الطَّيْرُ تَغْدُو خِمَاصًا وَتَرُوحُ بِطَانًا

Pokud by ste se skutečně spoléhali na Alláha tak, jak máte, věru by vám sesílal živobytí tak, jako ho sesílá i ptákům, vylétají ráno s prázdným břichem a večer se vrací se sytým.8

Dalece se mýlí ti, kteří smýšlejí, že hojné uctívání je překážkou získání obživy, ba naopak! Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلأْ صَدْرَكَ غِنًى وَأَسُدَّ فَقْرَكَ وَإِلاَّ تَفْعَلْ مَلأْتُ يَدَيْكَ شُغْلاً وَلَمْ أَسُدَّ فَقْرَكَ

Věru Vznešený Alláh říká: „Synu Adamův! Oddej se uctívání Mne, Já tvou hruď naplním pocitem bohatství a sejmu z tebe nouzi. A pokud tak neučiníš, naplním tvé ruce prací a nouzi od tebe neodeženu.9

Anebo jak slibuje Sám Alláh:

لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ

Budete-li vděční, rozmnožíme pro vás dobré!“ (Ibráhím: 7)

Prosíme Alláha, aby nás obdařil požehnanou obživou i požehnáním v našem životě na tomto světě a učinil nás požehnanými a blaženými šťastlivci na světě onom. Ámín!

  1. Viz Kawlu l-mufíd ‘alá kitábi t-tewhíd, str. 194.
  2. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2072.
  3. Viz Ibn Hadžer al-‘Askelání ve Fethu l-Bárí, 4/306.
  4. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 1532.
  5. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5352; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 993.
  6. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5985; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2557.
  7. Zaznamenali an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 2630 a toto je jeho znění; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 810; Ahmed v Musnedu, hadís č. 3669; Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 3693; a at-Taberání v al-Mu’džemu l-kebíru, hadís č. 11196. Jako hasan ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, 3/197.
  8. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2344 jako hasan sahíh a toto je jeho verze; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 4164; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 205. Jako sahíh ho doložil ‘Abdulhakk al-Išbilí v al-Ahkámu š-šer’íjeti s-sughrá, hadís č. 866.
  9. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2466 jako hasan gharíb. Al-Išbílí ho doložil jako sahíh v al-Ahkám al-wustá, 4/283.