Alláh Vznešený ohledně jízdních zvířat pravil:
لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ
Alláh Vznešený ohledně jízdních zvířat pravil:
لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ
Abyste se na jejich hřbetech usadili a pak si vzpomněli na dobrodiní Pána svého, když na nich pevně sedíte, a abyste říkali: “Sláva tomu, jenž nám toto vše podrobil, vždyť my sami dosáhnout toho schopni bychom nebyli! A my věru se k Pánu svému navrátíme.” (Zuchruf:13-14)
V tomto verši jsou zmíněny tři pilíře vděku vůči Alláhu (arab. شكر šukr). Jsou jimi:
1. Uznání Božího daru.
2. Provolání vděku za prokázané Boží požehnání a chvála Alláhu za to.
3. Podřízení se Alláhu tím, že si tímto dobrodiním pomáháme a užíváme ho k uctívání Alláha.
Je tomu tak proto, že smyslem slov „a my věru se k Pánu svému navrátíme“ má být uznání osobní zodpovědnosti a připravenosti na zúčtování. Účelem stojícím v pozadí těchto Božích darů je pomoc Božímu služebníkovi v tom, aby vyplnil to, co od něj Alláh žádá (ze skutků uctívání a poslušnosti vůči Němu).
Co se týče slov „a pak si vzpomněli na dobrodiní Pána svého, když na nich pevně sedíte,“ zde se jedná o specifickou zmínku o dobrodiní, tj. v okamžiku, kdy tato dobrodiní právě užíváte. Je tomu tak proto, že dobrodiní Boží může zmámit mnoho ze stvoření Božích a může je učinit i více lhostejnými, může způsobit, že se stanou více zlými a budou za ně méně vděční. Proto Alláh přikázal vděk právě v tomto stavu, což je lékem na tento ničivý neduh.
Když služebník slovně vyjádří svůj vděk za požehnání Boží a uzná fakt, že nepochází od něj samého, že není jeho zásluhou, že mu něco bylo umožněno a usnadněno a následně je užívá k odstranění obtíží, pak je to dalším požehnáním od Alláha. Když to služebník vyjádří svým srdcem i svou duší, podřídí se Alláhu, koří se vůči Němu, děkuje Mu a chválí Ho. Následkem toho je obdařen dalším a dalším požehnáním, Alláh mu požehná v tom, co mu dal a toto se mu stane skutečným dobrodiním.
Autor: šejch as-Sa’dí
Zdroj: Fetáwa s-sa’díjja, str. 61.