بسم الله الرحمن الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
„Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Milí bratři v islámu!
Vznešený Alláh praví:
لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا ۚ فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
„Neberte výzvu posla k vám tak, jako by to byla výzva jednoho z vás k druhému! Bůh zná dobře ty z vás, kteří se potajmu okrádají. Nechť se mají na pozoru ti, kdož se vzpouzejí Jeho rozkazu, aby je nepostihla zkouška či trest bolestný.“ (Núr: 63)
Ahmed ibn Hanbel řekl: „Přečetl jsem celý Korán a shledal jsem, že se v něm přikazuje poslušnost vůči Prorokovi صلى الله عليه وسلم na třiatřiceti místech.“ Potom recitoval výše uvedený verš několikrát za sebou a pak dodal: „Jakáže zkouška? Modloslužba (arab. الشرك aš-širk)! Pokud člověk nepřijme každičké slovo od Božího Posla صلى الله عليه وسلم, v jeho srdci se může uhnízdit blud a on díky tomu propadne zkáze!“ A potom recitoval:
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
„Však nikoliv, při Pánu tvém, oni nebudou věřící, pokud tě neučiní rozhodčím v tom, o čem jsou ve sporu. Potom nenaleznou v duších svých pochybnosti o tom, cos rozhodl, a podrobí se plným podrobením.“ (Nisá: 65)1
‘Irbád ibn Sáríja رضب الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم pronesl jímavé kázání a jeho společníci se ho otázali: „Jakoby to byla promluva na rozloučenou! Co nám tedy odkazuješ?“
Posel Boží صلى الله عليه وسلم jim odpověděl:
قَدْ تَرَكْتُكُمْ عَلَى الْبَيْضَاءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لاَ يَزِيغُ عَنْهَا بَعْدِي إِلاَّ هَالِكٌ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِمَا عَرَفْتُمْ مِنْ سُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَعَلَيْكُمْ بِالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا فَإِنَّمَا الْمُؤْمِنُ كَالْجَمَلِ الأَنِفِ حَيْثُمَا قِيدَ انْقَادَ
„Již jsem Vás zanechal na přímé cestě, která je jasná jako den a noc. Po mně se od ní neodchýlí nikdo, leda ten, kdo propadne zkáze. Kdo bude žít po mně, uvidí spoustu sporů. Na vás je držet se toho, co znáte z mé Sunny a sunny pravověrných a správně vedených chalífů po mně. Držte se je jakoby zadními zuby. Na vás je poslouchat, třeba i habešského otroka, neboť věřící je věru jako velbloud s kroužkem v nose, kam ho vedou, tam jde.“2
Smysl tohoto Prorokova صلى الله عليه وسلم přirovnání vysvětlují slova Abú Hanífy: „Pokud je hadís autentický, pak je mým mezhebem,“3 či slova Muhammeda ibn Idríse aš-Šáfi’ího: „Spatříte-li, že něco je sunna Posla Božího صلى الله عليه وسلم, následujte to a neodchylujte se od toho ve prospěch nikoho jiného.“4 A o tomtéž hovořil i Huzejfa ibn Jemán رضي الله عنه: „Nevykonávejte ani vy žádné uctívání, které Muhammedovi صلى الله عليه وسلم společníci nepraktikovali, protože ti první nezanechali těm pozdějším nic, aniž by je v tom nepředehnali. Proto se vy, co čtete Korán, bojte Alláha a následujte cestu těch před vámi!“5
Vznešený Alláh na jiném místě praví:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا
„To, co vám dává posel, to si vezměte! Ale toho, co vám odepřel, toho se zdržujte!“ (Hašr: 7)
Proto jakákoli interpretace víry nad rámec Sunny není přijatelná. Hovoříme-li o Alláhu a o věcech nepoznatelného, zastavujeme se tam, kde se zastavil Alláh a Jeho Posel صلى الله عليه وسلم. Přejeme-li si uctívat Alláha, pak tak činíme navlas stejně jako on a neodchylujeme se od jeho uctívání ani co do důvodu, druhu, míry, způsobu, času či místa provedení.
Málik ibn Anas praví: „Sunna je jako archa Noemova. Kdokoli se na ni nalodí, bude spasen. Kdokoli zůstane mimo ni, bude potopen.”6
Vznešený Alláh také říká:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
„Dnešního dne jsem pro vás dovršil vaše náboženství a naplnil nad vámi Své dobrodiní a zlíbilo se mi dát vám islám jako náboženství.“ (Máida: 3)
Chcou snad ti, kteří si k víře přimýšlejí něco nového, obvinit samotného Alláha ze lži? Samotného Posla Božího صلى الله عليه وسلم z toho, že nedoručil lidstvu víru celou a dokonalou, takže bylo nutné ji vylepšit? Nebo že nedohlédl na své následovníky, kteří tím pádem něco z víry opomenuli? Zamysleme se sami. Všechno toto odporuje jak islámské víře, tak i správnému uvažování.
(…)
Služebníci Boží!
Vznešený Alláh přikazuje Poslu Božímu říci:
هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
„A toto je vskutku stezka Má, jež vede přímo. Kráčejte po ní a nenásledujte cesty jiné, jež by vás vzdálily od cesty Jeho. A toto je to, co On vám přikazuje – snad budete bohabojní!“ (An’ám: 153)
Vybízet k následování Sunny a ukazovat na pokřivování a deviace v pochopení a výkladu víry je proto žádoucím imperativem a není to ztráta času, ani působení rozkolů mezi muslimy, ani opovrženíhodná nikam nevedoucí debata.
‘Amr ibn ‘Awf al-Muzení رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
اعْلَمْ إِنَّهُ مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي قَدْ أُمِيتَتْ بَعْدِي فَإِنَّ لَهُ مِنْ الْأَجْرِ مِثْلَ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ ابْتَدَعَ بِدْعَةَ ضَلَالَةٍ لَا تُرْضِي اللَّهَ وَرَسُولَهُ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ عَمِلَ بِهَا لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أَوْزَارِ النَّاسِ شَيْئً
„Věz, že kdokoli oživí cokoli z mé Sunny, co už vymizelo, tomu se dostane odměny za všechny ty, kteří ho v tom budou následovat, aniž by se z jejich odměny cokoli ztratilo. A kdokoli přimyslí bludnou novotu, která nepřináší spokojenost Alláha a Jeho Posla, ten ponese hříchů za všechny, co ji budou po něm vykonávat, aniž by se z jejich břímě ulehčilo.“7
Všemohoucí Bože, dej nám sílu následovat Sunnu Tvého milovaného Posla صلى الله عليه وسلم, vzdal nás od všech zhoubných novot! Ámín!
- Uvádí Ibn Tejmíja v Sárimu l-meslúl ‘alá šátimi r-rasúl, str. 56.
- Zaznamenal Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 43 a toto je jeho verze. Jako sahíh ji doložil al-Albání v Sahíhu Suneni Ibn Mádža, hadís č. 41. V lehce odlišných zněních ho uvádí Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 4607; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2676; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 17142.
- Uvádí Ibn ‘Ábidín v al-Hášija, 1/67.
- Zaznamenal al-Herewí v Zemmu l-kelám, 3/14-15.
- Zaznamenal Abú Dáwúd v az-Zuhdu, podání č. 267.
- Zaznamenal al-Herewí v Zemmu l-kelám, 5/81.
- Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2677 jako hasan. Jeho smysl je pravdivý, byť je v jeho isnádu slabost, jak uvedl ve svém tahkíku al-Albání.