Chvála Alláhu, požehání a mír Jeho Poslu a všem jeho následovníkům.
Chvála Alláhu, požehání a mír Jeho Poslu a všem jeho následovníkům.
Při pohledu na nebezpečný nový typ koronaviru a ještě nebezpečnější paniku okolo něho jsme si uvědomili následující:
1. Jak křehký a nepatrný je ve srovnání s přírodou, moderní člověk a jeho civilizace!
Nyní jeho zdraví, společnost, systém, ekonomiku a svět ničí nepřítel, který je v řádech desítek či stovek milionů menší než on.
Vznešený Alláh praví:
وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِىَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ
A nikdo kromě Něho nezná vojska Pána tvého. A není toto leč připomenutí smrtelníkům! (Muddessir: 31)
Boží dílo je velkolepé a On stváří rozmanité vojáky Svého trestu, kteří zaútočí vždy, když se na zemi rozšíří zkaženost, perverze a porušování Jeho Řádu.
Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že se tázala Posla Božího صلى الله عليه و سلم na nákazy a on jí řekl:
أَنَّهُ كَانَ عَذَابًا يَبْعَثُهُ اللَّهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ، فَجَعَلَهُ اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَقَعُ الطَّاعُونُ فَيَمْكُثُ فِي بَلَدِهِ صَابِرًا، يَعْلَمُ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَهُ إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ، إِلاَّ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ الشَّهِيدِ
„Ony jsou trestem, který Alláh sesílá na kohokoli chce, avšak učinil je milostí pro věřící. Kdokoli ze služebníků se pak octne v kraji postiženém nákazou, nechť tam trpělivě zůstane a doufá v Boží odměnu, věda že jej nepostihne nic, kromě toho, co mu Alláh už předurčil. Takový získá odměnu mučedníka.“ [1]
2. Snad se lidstvo probudí.
Snad se člověk ve svém konzumním shonu zastaví a najde si čas na svého Stvořitele a odhodlá k tomu, aby byl nadále vděčný za všechno dobro, kterého se mu dostalo a o které může velmi rychle přijít.
Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja pravil:
„Kdokoli si neudělá čas na Alláha, pro toho je lepší smrt, nežli život.“ [2]
Snad se lidstvo zamyslí nad svou dosavadní zkažeností a hříchem, díky němuž na ně byl tento Boží trest seslán.
‘Abdurrezzák al-Bedr přirovnal hříchy ke snům. Bez ohledu na to, v jak tuhém je člověk spánku, potěšení z nich jednou skončí tvrdým probuzením. [3]
Naopak Alláh je tu pro každého, kdo se probudí včas a zavolá na Něho poníženě:
أَنِّى مَسَّنِىَ ٱلضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ ٱلرَّٰحِمِينَ
Postihlo mne neštěstí, však tys nejslitovnější ze slitovníků! (Anbijá´: 83)
3. Všechno zlé je k něčemu dobré.
Epidemie navrátila na hlavní stránky novin bohatého světa slovo smrt a uvažování o tom, co s sebou nese. Lidé si začínají uvědomovat konečnost a nesamozřejmost svého života.
Vznešený praví:
إِلَى ٱللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
K Bohu se uskuteční návrat váš a On všech věcí mocen je. (Húd: 4)
Bišr ibnu l-Háris pravil: „Není nikoho, kdo se zamiloval do života na tomto světě, aniž by necítil nenávist ke smrti. Nicméně každý, kdo se tohoto světa odříká, touží setkat se se svým Pánem.“ [4]
Žije-li člověk cca 70 let, je to 25550 dní. Prospí-li třetinu z toho, zbývá mu stále 46 let či 17034 dní bdělého stavu. I pokud by člověk zemřel už ve 20, žil by 7300 dní. Není to dost na to, abychom byli našemu Stvořiteli vděční?
4. Opatrnost je na místě, panika nikoli.
Prověřujme všechny zprávy, které k nám dolehnou, oceňujme pravdu a odsuzujme lež. Lžou nám také i ti, kteří jsou nám jinak svými názory sympatičtí a naopak i ti, kteří nám jsou nesympatičtí, také říkají pravdu.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَكُونُوا۟ مَعَ ٱلصَّـٰدِقِينَ
Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a buďte s pravdomluvnými! (Tewba: 119)
Dnešními medii vládnou pokrytci a hanebníci, lháři a zkažení. Proto je namístě cokoli, co vypustí z úst, prověřovat:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن جَآءَكُمْ فَاسِقٌۢ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوٓا۟ أَن تُصِيبُوا۟ قَوْمًۢا بِجَهَـٰلَةٍ فَتُصْبِحُوا۟ عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَـٰدِمِينَ
Vy, kteří věříte! Přijde-li k vám hanebník s nějakou zvěstí, snažte se ji objasnit tak, abyste z nevědomosti své nepoškodili lidi a abyste nemusili litovat toho, co jste učinili. (Hudžurát: 6)
5. Vznešený Pán drží vše ve Svých Rukou.
On je Dárcem života i smrti. On rozhoduje, kdo onemocní a kdo zůstane zdráv, stejně jako o tom, kdo podlehne a kdo se vyléčí. Nikoli léky, vakcíny či medicína.
Vznešený praví:
أَلَيْسَ ٱللَّـهُ بِكَافٍ عَبْدَهُۥ
Což Bůh nestačí služebníku Svému? (Zumer: 36)
Abú Hurejra a ‘Abdulláh ibn Omar رضي الله عنهم nám od Posla Božího صلى الله عليه و سلم zachovali prosbu, kterou když při pohledu na jakoukoli nesnáz člověk vyřkne, bude před ní chráněn do konce života. Zní:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلاَكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلاً.
„Chvála Alláhu, který mne ochránil před tím, čím jsi zkoušen a obdařil mne poctami většími než mnoho z těch, které On stvořil.“ [5]
Ibnu l-Kajjim pravil:
„Skutečně upřímný a oddaný člověk je chráněn v pevnosti Boží za to, že uctívá pouze Jeho, toužíce čistě po Jeho Tváři. Jen Jemu se koří a jen v Něho doufá, žádaje pouze od Něho, podřizujíce se pouze Jemu a cítíce zoufalou potřebu jen za Ním.“ [6]
‘Abdurrahmán ibn Násir as-Se’dí praví:
„Kdokoli se plně spoléhá na Alláha, toho srdce zůstane pevné. Nepodlehne poryvům tužeb ani ho nerozdrtí přicházející rány osudu.“ [7]
Preventivní opatření:
Na závěr připojujeme čtyři bezpečnostní zásady prevence, které vydalo Ústředí muslimských obcí ČR v souvislosti s nákazou:
– Vyzýváme všechny, kdo navštívili státy s větším výskytem viru COVID-19 (tzv. coronavirus), aby po dobu dvou týdnů nechodili do mešity.
– Kdo ví o sobě, že má slabší imunitu, aby se zdržel účásti na pátečních shromážděních.
– Doporučujeme všem, aby dbali na zvýšenou hygienu.
– Doporučujeme těm, kdo spravují modlitebny, aby v nich udržovali maximální čistotu a v rámci možností zajistili dezinfekční prostředky na ruce, ubrousky a podobné věci.
-
__________________________________________________________________________________
[1] Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5734.
-
[2] Viz ad-Dáu we d-dewá´, str. 186.
-
[3] Viz Šerhu risáleti Ibni l-Kajjim li-wáhidi min ichwánih.
[4] Zaznamenal az-Zehebí v Sijeru a’lámi n-nubelá´, 10/476.
-
[5] Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 3431 a 3432 jako hasan gharíb; a Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3892. Jako hasan doložil al-Albání v Sahíhu Suneni t-Tirmizí, 3/153.
-
[6] Viz Medáridžu s-sálikín, 2/202.
-
[7] Viz Wasáilu l-mufída, str. 27.