O bohabojnosti a půstu jakožto cestě k ní

white and brown patio umbrella

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Nejlepším slovem je Slovo Alláha, jenž řekl:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří jste uvěřli, bojte se Boha skutečnou bohabojností a neumírejte jinak, než do Jeho vůle odevzdáni” (Álu ‘Imrán: 103).

Milí bratři v islámu!

Bohabojnost je sama o sobě úctyhodnou charakterovou vlastností a je všeobecným pramenem každého dalšího dobra. Proto na ni klade takový důraz i Korán:

وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ‎

Zbožnost nespočívá v tom, že přicházíte do domů svých zadní stranou, nýbrž zbožnost je u těch, kdož jsou bohabojní. Vcházejte do domů svých předními dveřmi a bojte se Boha – snad uspějete!” (Bekara: 189)

Bohabojnost je dobro. Její oděv je tím nejlepším oděvem. Její zásoba tou nejlepší zásobou. Alláh ji přikázal ve svých slovech:

قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ

Rci: “Služebníci Moji, kteří jste uvěřili, bojte se Pána svého!” (Zumer: 10)

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ

A zásobte se na cestu, však nejlepší zásobou na cestu je bohabojnost! Buďte tedy bohabojní, vy, kdož nadaní jste rozmyslem!” (Bekara: 197)

يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

Synové Adamovi, seslali jsme vám již oděvy, které nahotu vaši přikrývají, i ozdoby, avšak oděv bohabojnosti je lepší. A toto je jedno ze znamení Božích – snad si to připomenou!” (A’ráf: 26)

Bohabojnost je Božím odkazem lidstvu:

وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَإِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا ‎

A Bohu náleží vše, co na nebesích je i na zemi. A věru jsme přikázali těm, jimž dostalo se Písma před vámi, i vám samým, abyste byli bohabojní. Však budete-li nevěřící – vždyť Bohu náleží vše, co na nebesích je i na zemi, a Bůh soběstačný je i chvályhodný.” (Nisá: 131)

Alláh chce pro Své služebníky to nejlepší a proto jim nikdy nepřikazuje nic, nežli jen to, čeho si Sám nesmírně cení a co pro ně přináší nezměrné dobro, užitek a pomoc. V případě bohabojných to je Boží vítězná pomoc, podpora a dobrý konec všech jejich záležitostí:

وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ

A dobrý konec náleží bohabojnosti!” (TáHá: 132)

وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ‎

A šťastný konec náleží bohabojným!” (A’ráf: 128)

S pomocí bohabojnosti dokáže Boží služebník odlišit pravdivé od lživého, dobré od zlého, užitečné od škodlivého. A odměnou za svou bohabojnost také dosahuje odpuštění svých hříchů:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

Vy, kteří věříte! Budete-li bohabojní, On dá vám spásné rozlišení a promine vám vaše špatné činy a odpustí vám; vždyť Bůh je pln laskavosti nesmírné.” (Anfál: 29)

Bohabojnost je základem mezilidských vztahů, které brání před vyprázdněností, krotí nízké a sobecké lidské choutky, směřuje člověka k poslušnosti vůči Božímu Zákonu a upevňuje jeho kroky na cestě k ní. Míra bohabojnosti je jediným měřítkem kvality člověka:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Avšak nejvznešenější z vás před Bohem je ten, kdo je nejbohabojnější – a Bůh je vševědoucí a dobře zpravený.” (Hudžurát: 13)

Bohabojnost! A nikoli urozenost původu, dosažené společenské postavení, množství majetku, ani míra úcty u jiných lidí či síla něčí moci nad ostatními.

Kdyby už žádných jiných přínosů bohabojnosti nebylo, bohabojným by dostačovalo už jen vědomí Boží blízkosti, pomoci a ochrany. Vznešený Alláh praví:

إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوا وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ ‎

Vždyť Bůh je věru s těmi, kdož jsou bohabojní, i s těmi, kdož dobré konají.” (Nahl: 128)

Bohabojní se přiblíží k Alláhu a stanou se jeho chráněnci a On jejich záštitníkem:

إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Věru pod záštitou Jeho jsou pouze bohabojní; avšak většina z nevěřících to neví.” (Anfál: 34)

Skrze tento vztah dosáhnou bohabojní spásy v Den Zmrtvýchvstání:

وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا ‎﴿٧١﴾‏ ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا

A mezi vámi není nikoho, kdo by k němu nesestoupil, a to u Pána tvého nezvratné je rozhodnutí. Potom však zachráníme ty, kdož bohabojní byli, a ponecháme v něm nespravedlivé na kolenou klečící.” (Merjem: 71-72)

وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Bůh zachrání ty, kdož bohabojní byli v místě štěstí a nedotkne se jich nic zlého a zarmouceni nebudou.” (Zumer: 61)

(…)

Služebníci Boží!

Ramadán je měsícem bohabojnosti, její sezónou a půst během něj je jedním z nejmocnějších prostředků, jak si bohabojnost osvojit. Proto Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

الصِّيامُ جُنَّةٌ.

Půst je štít.1 Tj. Bohabojnost je štítem a hradbou proti prostopášnosti a hříšnosti.

Proto také Vznešený Alláh svázal půst a bohabojnost dohromady ve verši:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Vy, kteří věříte, předepsán vám jest půst, tak jako byl již předepsán těm, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní!” (Bekara: 183)

Jenže kolik z tohoto vztahu půstu k bohabojnosti chápeme i my, muslimové?

Pokud bychom tento význam půstu skutečně chápali, znamenal by pro nás zanechání všeho nepotřebného, falešného a nečistého, znamenal by úprk před zlem a špatností k Alláhu, pokání a upřímný návrat k Němu. A toto vše jsou vlastnosti skutečných bohabojných:

إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ

Když těch, kdož bohabojní jsou, se dotkne přelud satanův, tu připomenou si Boha, a hle, jsou opět jasně vidoucí.” (A’ráf: 201)

Toto berte jako připomenutí, které je nutno vzít v úvahu, protože kdo si tyto skutečnosti nepřipomene, riskuje, že se ocitne mezi těmi, o nichž hovoří Alláh ve verši:

وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ

A když se mu řekne “Boj se Boha!”, zmocní se ho hříšná pýcha. A údělem jeho bude peklo, a jak hnusné to bude lože!” (Bekara: 206)

Proto buďte bohabojní, ctěte svého Pána, neznehodnocujte svůj půst, nedejte, aby vaše odměna, lopotně získaná během dne, v noci odešla k jiným a na vás bylo uloženo břímě jejich hříchu jako váš trest za to, že jste je pomlouvali a ubližovali jim. Dávejte si pozor na svůj půst, na sebe, na vaše domovy a rodiny, na vaše obchody:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ

Vy, kteří věříte! Střezte sebe i rodiny své před ohněm, jehož palivem budou lidé a kamení.” (Tahrím: 6)

Nic není samozřejmé a jisté, zúčtování věru není snadné a smrt je každému z nás omnoho blíže, než se odvažuje pomyslet. Šťasten ten, kdo dokáže přijmout rady druhých. A běda tomu, kdo má plná ústa rad jiným lidem, ale sám na žádnou radu od nikoho z lidí nedbá.

Prosíme Alláha Vznešeného, aby přijal náš půst, učinil ho zátarasem proti zlu ostatních i nás samých. Ó Jediný Bože, který nemáš společníka, učiň nás Tvými ryzími a oddanými služebníky a zapiš nás mezi bohabojné věřící. Ámín!

  1. Muttefekun ‘alejhi Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č.1849; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1151.