OTÁZKA: Je barvení vlasů obyčejnými barvami, které jsou k dostání v obchodech, povoleno, nebo zakázáno?
ODPOVĚĎ:
Chvála Alláhu, Pánu všech světů, požehnání a mír s posledním z Proroků, s Muhammedem صلى الله عليه و سلم.
OTÁZKA: Je barvení vlasů obyčejnými barvami, které jsou k dostání v obchodech, povoleno, nebo zakázáno?
ODPOVĚĎ:
Chvála Alláhu, Pánu všech světů, požehnání a mír s posledním z Proroků, s Muhammedem صلى الله عليه و سلم.
Na tuto otázku odpověděla Stálá komise pro fetwy v Království Saúdské Arábie následovně:
“Barvení vlasů je dovoleno, kromě barvení na černo. Rovněž je dovoleno používat různých kosmetických přípravků péče o vlasy. Tento předpis se vztahuje jak na muže, tak i na ženy, za podmínky, že preparát je složen z čistých látek, neškodných pro vlasy a zdraví celkově. Barvit si vlasy na černo není dovoleno, kvůli hadísu Božího Posla صلى الله عليه و سلم: „Obarvěte tomuto starci vlasy, jen se vystříhejte barvě černé.“
A Alláh zná nejlépe.
Odpovídal: Suad Drpljanin, Šarí‘atská univerzita v Medíně.
OTÁZKA: Je ženě dovoleno obarvit jen jednu část hlavy, nebo jen několik pramínků vlasů? Alláh vás odměň!
ODPOVĚĎ:
Nevadí, pokud si žena obarví vlasy, nebo jen určitou část vlasů, protože v šarí’atských textech neexistuje nic, co by takový čin zakazovalo.
Při barvení vlasů je však třeba dbát na tři následující věci:
- Barva nesmí bránit přístupu vody do vlasů, v opačném případě by potírání hlavy při abdestu nebylo správné.
- Vyhýbat se způsobu barvení, který je specifický ženám nevěřícím, nebo zkaženým, těžkým hříšnicím.
- Vyhýbat se černé barvě, protože ta je zakázána jasnými hadísy. Ibn ‘Abbás vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil: „Před koncem světa budou existovat lidé barvící si vlasy na černo. Tito ani neucítí vůni ráje.“[1] Abú Kuháfa přišel v den osvobození Mekky a jeho hlava a brada byla jako bílé kvítí. Když to Prorok صلى الله عليه و سلم uviděl, pravil: „Změňte to, ale vyhněte se černé barvě.“[2]
A Alláh je nejznalejší.
Odpovídal mgr. Semir Imamović
[1] Zaznamenali Abú Dawúd a al-Hákim s dobrým řetězcem tradentů. Viz Fethu l-Bárí, 6/499.
[2] Zaznamenali an-Nesáí a Abú Dawúd s autentickým řetězcem vypravěčů.