Křesťan, který chtěl Koránem argumentovat proti Koránu

brown and white building under clear blue sky during daytime

Vypráví se, že jistý chalífa rád pořádal na svém dvoře mezináboženské debaty, kterých se účastnili jak muslimové, tak i křesťané různých denominací, vyznání a směrů.

Při jedné z nich se chalífa jednoho z přítomných křesťanských vzdělanců zeptal: “Dokázal bys předložit argument, důkaz, který tě stále drží na křesťanské víře? Něco, kvůli čemu jsi ještě nepřijal islám?”

Dotyčný křesťanský teolog mu odpověděl: “Věru shledávám, že samotné vaše svaté písmo, Korán, jenž vy muslimové považujete za Slovo Boží, obsahuje verš, který potvrzuje naše, křesťanské učení o Kristu.”

“A kterýpak je to verš?” podivil se chalífa.

Učený křesťan odpověděl: “Je to tento verš, v němž se praví:

إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ

Vskutku Mesiáš Ježíš, syn Mariin, je pouze poslem Božím a slovem Jeho, které vložil do Marie, a duchem z Něho vycházejícím.” (Nisá´:171)

A to je přesně, jak v něho věříme i my. Je Slovem, které bylo u Něho a Duchem, který vzešel přímo z Něj samého a který je Jeho součástí, tak jak praví Písmo Svaté:

Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh.” (Jan, 1:1)

Tedy sám Korán potvrzuje mou, křesťanskou pravdu.”

Účastníci debaty při pohledu na teologovu znalost Koránu i Bible a jeho vytříbenou argumentaci oněměli a nenašel se nikdo, kdo by tomuto křesťanskému vzdělanci oponoval.

Až na jednoho muslimského učence, jenž proti tomuto jeho troufalému tvrzení vystoupil se slovy: “Počkat, říkáš tím, že Korán potvrzuje tvá slova o tom, že Mesiáš ‘Ísá, syn Mariin, je – Bože odpusť a chraň – Bohem či částí Boha? Vždyť přece ten samý Korán na jiném místě říká:

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

On podmanil vám vše, co na nebesích je i na zemi, a všechno od Něho pochází. A věru jsou v tom znamení pro lid uvažující!” (Džásíja: 13)

Oba se přece shodneme na tom, že je modloslužbou a hříchem uctívat něco na nebesích, jako slunce, měsíc či hvězdy, anebo na zemi, jako oheň nebo modly, v souladu se slovy Božími:

لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَهُنَّ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

Však nepadejte na tvář ani před sluncem, ani před měsícem, nýbrž padejte na tvář svou před Bohem, jenž obojí stvořil, pakliže opravdu jen Jeho uctíváte.” (Fussilet: 37)

Dokonce i verš, který cituješ, začíná slovy:

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ

Vlastníci Písma! Nepřehánějte v náboženství svém a mluvte o Bohu jedině pravdu!” (Nisá: 171)

A nečetl jsi ani to, co sám Mesiáš řekne Bohu? Korán o tom hovoří:

وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ

A hle, pravil Bůh: “Ježíši, synu Mariin, zdaž jsi to byl ty, kdo řekl lidem, Vezměte si mne a matku mou jako dvě božstva vedle Boha?” I odpověděl: “Sláva Tobě! Nebylo na mne, abych říkal něco, k čemu jsem neměl právo! Kdybych to byl býval řekl, byl bys to dobře věděl, neboť Ty znáš, co je v duši mé, zatímco já neznám, co je v Tvé duši, vždyť Ty jediný znáš nepoznatelné.” (Máida: 116)

A nečetl jsi v něm ani to, kde se říká:

لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ۚ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا

Věru jsou nevěřící ti, kdož říkají: “Zajisté je Bohem Mesiáš, syn Mariin!” Odpověz: “Kdo má u Boha takovou moc, aby Mu mohl zabránit, kdyby se mu zachtělo zahubit Mesiáše, syna Mariina, a matku jeho a vůbec všechny, kdož jsou na zemi?” (Máida: 17)

Nebo:

لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ۘ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ

A jsou věru nevěřící ti, kdo prohlašují: “Bůh je třetí z trojice” – zatímco není božstva kromě Boha jediného.” (Máida:73)

A co se týče toho Slova, kterým je ‘Ísá, což jsi neslyšel, jak Alláh pravil:

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

On stvořitelem je nebes a země z ničeho a bez předlohy, a když rozhodne věc nějakou, pak řekne toliko “Staniž se!” a stane se.” (Bekara: 17)

Tedy On rozkázal, aby ‘Ísá byl – a on byl!

Jako ve verši:

إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ

A hle, pravili andělé: “Marie, Bůh ti oznamuje zvěst radostnou o Slovu, jež od Něho přichází, jehož jméno je Mesiáš, Ježíš syn Mariin, a bude blahoslavený na tomto i onom světě a též jedním z těch, kdož k Bohu budou přiblíženi.” (Áli ‘Imrán: 45)

Jako je řečeno na jiném místě, když anděl přišel Panně Merjem/Marii zvěstovat narození syna, aniž se jí kdy kterýkoli smrtelník dotkl:

قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ ۖ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِّلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا ۚ وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا

Odpověděl: “Staniž se tak, neb Pán tvůj pravil: Toto je pro mne snadné, a věru jej učiníme znamením pro lidi i milosrdenstvím od Nás seslaným, a je to již věcí rozhodnutou!” (Merjem: 21)

A budeš-li číst Korán pozorně, nalezneš v něm také tato slova:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ ۖ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ ۗ وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ

Což jsi neviděl, že před Bohem padají na zem ti, kdož na nebesích jsou i na zemi, a také slunce a měsíc, hvězdy a hory, stromy a zvířata a mnoho lidí? Však nad mnohými z nich se trest uskuteční, neboť kým Bůh opovrhl, tomu nebudou pocty prokazovány. A Bůh věru učiní vše, co chce.” (Hadždž: 18)

Proto neobracej jediný koránský verš proti ostatním, ale podřiď se tomu, co říká Vznešený, abys nebyl jedním z těch, kterým je vyčítáno:

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ‎

Zdaž věříte v jednu část Písma, zatímco druhou popíráte? Jaká bude odměna těch z vás, kteří si takto počínají, ne-li hanba v životě pozemském; a v den zmrtvýchvstání budou uvrženi do muk nejhorších. A není Bohu lhostejné, co činíte!” (Bekara: 85)”