OTÁZKA: Jak reagovat na výtky těch, kteří popírají existenci života po smrti, Ráje a Pekla?
ODPOVĚĎ:
Odpověď na tuto námitku je zcela jednoduchá a průkazná, a přesně založena na koránské argumentaci. Pokud dotyční věří v Boha, který stvořil svět, je toto jeho tvrzení logickým sporem. Alláh stvořil tento svět bez předcházejícího vzoru či předlohy. Pokud toto přijmeme jako skutečnost, potom je jejím nevyhnutelným logickým důsledkem tohoto tvrzení, že tak Alláh může učinit ještě jednou tím spíše, neboť nyní už předlohu má. A tak jako byl Bůh schopen stvořit cokoli na tomto světě, bude moci stvořit i cokoli na světě onom, včetně Ráje a Pekla a všech rozmanitých podob uctívání či trestu v nich.
Vznešený Alláh říká:
وَلَمْ يَرَ ٱلْإِنسَـٰنُ أَنَّا خَلَقْنَـٰهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُۥ ۖ قَالَ مَن يُحْىِ ٱلْعِظَـٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ قُلْ يُحْيِيهَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُم مِّنَ ٱلشَّجَرِ ٱلْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَآ أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ
Což člověk neviděl, že jsme jej z kapky semene stvořili? A hle, on Nám je odpůrcem zjevným nyní, a dokonce Nám podobenství uvádí zapomínaje na své stvoření a hovoří: „Kdo kosti oživí, když již zpráchniví?“ Odpověz: „Oživí je ten, kdo poprvé je stvořil a jenž dobře o každém stvoření ví, jenž pro vás ze stromu zeleného oheň učinil, takže si z něho zapalujete.“ (JáSín: 77-80)
Všimněte si popisu vytváření ohně ze zeleného stromu, navzdory jeho vlastnostem vlhkosti a vláhy.
Alláh v zápětí říká:
أَوَلَيْسَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِقَـٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُم ۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلْخَلَّـٰقُ ٱلْعَلِيمُ
Což není ten, jenž stvořil nebesa a zemi, schopen stvořit jim podobné? Však ano, vždyť On stvořitel je, vševědoucí. (JáSín: 81)
A cokoli chce učinit, to je pro Alláha jednoduché:
ٱللَّـهُ يَبْدَؤُا۟ ٱلْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۥ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Bůh zahajuje život prvním stvořením, pak opakovat to bude a posléze k Němu budete navráceni. (Rúm: 11)
Zmrtvýchvstání je také vykreslováno množstvím koránských příměrů:
وَٱلْأَرْضَ مَدَدْنَـٰهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَٰسِىَ وَأَنۢبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ تَبْصِرَةً وَذِكْرَىٰ لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ وَنَزَّلْنَا مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً مُّبَـٰرَكًا فَأَنۢبَتْنَا بِهِۦ جَنَّـٰتٍ وَحَبَّ ٱلْحَصِيدِ وَٱلنَّخْلَ بَاسِقَـٰتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ رِّزْقًا لِّلْعِبَادِ ۖ وَأَحْيَيْنَا بِهِۦ بَلْدَةً مَّيْتًا ۚ كَذَٰلِكَ ٱلْخُرُوجُ
Což se nepodívali na nebe nad sebou, jak jsme je zbudovali a ozdobili a že není na něm žádných trhlin? A zemi jsme rozprostřeli a po ní pevně stojící hory rozhodili a na ní vyrůst jsme dali druhům všem překrásných rostlin pro potěchu očí i jako připomenutí pro každého služebníka kajícného. A seslali jsme z nebe vodu požehnanou, z níž dali jsme vyrůst zahradám i zrní, jež dává úrodu a palmám ztepilým, jež v řadách nesou trsy plodů, jako obživu služebníkům Našim. A vodou oživujeme i mrtvou zem, a takové bude i vaše vzkříšení. (Káf: 6-11)
A pokud existenci Boha dotyčný neuznává, potom je nutno jeho uvažování nasměrovat k tomuto světu a jeho stvoření v perfektním souladu, vyžadujícím existenci Stvořitele, který je věčný a nepomíjivý, který je Sám Neměnný a který působí změnu ve světě.
Pokud někdo nevěří v Boha, staví nutně na jeho místo cokoli jiného, čemu připisuje božské vlastnosti, ať už náhodu, přírodu, fyzikální, chemické a biologické zákonitosti apod., které jsou samy stvořené a mají předem vymezenou platnost a hranice působení, shodně uvažování Ibráhíma (Abraháma) mír s ním:
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ ٱلَّيْلُ رَءَا كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَـٰذَا رَبِّى ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ ٱلْـَٔافِلِينَ فَلَمَّا رَءَا ٱلْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَـٰذَا رَبِّى ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِى رَبِّى لَأَكُونَنَّ مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلضَّآلِّينَ فَلَمَّا رَءَا ٱلشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَـٰذَا رَبِّى هَـٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَـٰقَوْمِ إِنِّى بَرِىٓءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ إِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ
A když se nad ním rozprostřela noc, spatřil hvězdu a zvolal: „Toto je Pán můj!“ Když však zapadla, řekl: „Nemám rád zapadající.“ A když spatřil vycházející měsíc, zvolal: „Toto je Pán můj!“ Když však zapadl, řekl: „Jestliže mne Pán můj správně nepovede, budu určitě patřit k lidu zbloudilému!“ A když spatřil vycházející slunce, zvolal: „Toto je Pán můj, neboť jest největší!“ A když zapadlo, řekl: „Lide můj, nejsem zodpovědný za to, co k Bohu přidružujete, nýbrž obracím se – jako haníf – k tomu, jenž nebesa i zemi stvořil, a nebudu patřit k těm, kdož k Bohu přidružují.“ (An’ám: 76-79)
Vzešený Alláh také pravil:
سَنُرِيهِمْ ءَايَـٰتِنَا فِى ٱلْـَٔافَاقِ وَفِىٓ أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدٌ
Ukážeme jim znamení Svá ve všech světa končinách i v nich samých, dokud se jim jasným nestane, že toto pravdou je. A což Pánu tvému nestačí, že svědkem je všech věcí? (Fussilet: 53)
Nechť tedy každý rozmýšlí o tom, co okolo sebe vidí. Tak jako není možné, aby tornádo vytvořilo z kovového šrotu Boeing, není možné ani to, aby byl tento svět čistě výslednicí fyzikálních zákonů, které samy musely být nastartovány.
Navíc tu máme Korán, kterého původ ti, kteří popírají tezi, že pochází od Boha, nedovedou vysvětlit a neshodnou se ani na tom, kdo měl být jeho autorem či kolik jich mělo být. A tak jako nevytvoří tornádo na kovové skládce Boeing, nevytvoří se náhodným sledem písmen ani žádné literární dílo, o Koránu, který sám dosvědčuje svůj Boží původ a výslovně popírá jejich teorie, nemluvě.
Vznešený Alláh praví:
وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
A sesíláme v Koránu to, co lékem je i milosrdenstvím pro věřící, však nespravedlivým to jen ztrátu zvětšuje. (Isrá´: 82)
A Alláh nechť nás všechny vede přímou cestou.
(…)