Stejně jako může někdo dosáhnout odměny již jen za záměr, za upřímný úmysl vykonat dobrý čin, tak o ni může přijít, pokud bude jeho úmysl špatný. Takový čin, i když je zvnějšku sebelepší, je ve skutečnosti hříchem. Hadísů varujících před nebezpečím tzv. الرِّيَاءُ ar-rijá´, náboženské přetvářky, resp.
Stejně jako může někdo dosáhnout odměny již jen za záměr, za upřímný úmysl vykonat dobrý čin, tak o ni může přijít, pokud bude jeho úmysl špatný. Takový čin, i když je zvnějšku sebelepší, je ve skutečnosti hříchem. Hadísů varujících před nebezpečím tzv. الرِّيَاءُ ar-rijá´, náboženské přetvářky, resp. snahy o zviditelnění sebe sama v očích druhých okázalým vykonáváním zbožných činů, je mnoho. Ar-rijá´ je nejčastějším důvodem toho, že zbožné činy služebníka přijdou vniveč.
-
Zveřejňování vlastních dobrých činů
-
Lživá přetvářka
-
Změna z upřímnosti v přetvářku
-
Zanechat konání dobra proto, aby si lidé nemysleli, že jsem pokrytec
-
Nechat lidi dozvědět se o vlastní zbožnosti
-
Okázalá skromnost.
-
Odvádění pozornosti k chybám jiných
-
Maskovat pomluvu za snahu o nápravu společnosti. Sem patří věty typu „Nemám rád pomluvy a klevety, ale musím tě zpravit o tom a tom …“ „Přísahám při Alláhu, je to dobrý člověk, ale víš, dělá to a to …“ „Modleme se za něj. Alláhu, odpusť nám a odpusť i jemu…“ Takto se dotyčnému posmívá a zároveň se snaží oklamat Alláha v tom, co činí, jako by to bylo vůbec možné.
-
Jiní ponižují své bližní aby sami vyvázli jako lepší a chytřejší. Takoví mohou říci: „Kdybych se za něj včera modlil, neslyšel bych o něm dnes tak moc škaredou zvěst …“ „Víš, ten a ten je velmi mdlé mysli …“
-
Jiní pomlouvají, aby další rozesmáli, jako by to byl jediný důvod jejich počínání. Potom přinutí ostatní, aby se někomu vysmívali, uráželi ho a napadali.
-
Jiným způsobem je okázalé hledání omluvy: „Jak to jen ten a ten mohl udělat, to bych si nikdy nemyslel …“ Takto pomlouvač maskuje své klevety hraným údivem.
-
Podobně jiní se maskují hranou lítostí, když špiní pověst jiných: „Chudák ten a ten, jak jen se mu mohlo stát, že upadl do něčeho takového …“ Někdo si může pomyslet, že dotyčného opravdu lituje, ve skutečnosti se takový pomlouvač těší z jeho situace a kdyby mohl, ještě by ji zhoršil. Někdy taková slova pomlouvači říkají nepřátelům dotyčného, aby jej tito nepřátelé ještě více nenáviděli. A to je mimořádně odporné a nebezpečné.
-
Jindy pomlouvač předstírá oprávněný hněv, aby mohl pomlouvat jiné. Užívá k tomu nejvýřečnějších a nejexpresivnějších prostředků. Jakkoli se zdá být právem rozhořčen, jeho úmysly jsou navýsost nečisté a neupřímné.
-
Přehnaná starost a péče o vlastní prestiž a reputaci
-
Hovor o něčem takovým způsobem, že si druzí pomyslí, že jde o vlastní zkušenost
-
Postavit se do role, která mi nepřísluší.