Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنه vyprávěla:
Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنه vyprávěla:
„Příchod Zjevení byl Poslu Božímu صلى الله عليه و سلم avizován skrze pravdivá snová vnuknutí, která se potom vyplňovala naprosto jasně jako rozbřesk. Potom vešla do jeho srdce i láska k rozjímání o samotě. Odcházel do osamění do jeskyně Hirá´, kde se věnoval uctívání mnoho nocí, načež se znovu navracel ke své rodině. Brával si s sebou na cestu i jídlo, aby mohl zůstat a poté se vracel k Chadídži رضي الله عنها, aby doplnil zásoby jídla. Jednou, když dlel v jeskyni Hirá´, sestoupila mu Pravda. Přišel k němu anděl a vyzval ho, aby četl. Posel Boží صلى الله عليه و سلم odpověděl:
مَا أَنَا بِقَارِئٍ .
„Neumím číst.“
Posel Boží صلى الله عليه و سلم pak řekl:
فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الْجَهْدَ، ثُمَّ أَرْسَلَنِي فَقَالَ اقْرَأْ. قُلْتُ مَا أَنَا بِقَارِئٍ. فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي الثَّانِيَةَ حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الْجَهْدَ، ثُمَّ أَرْسَلَنِي فَقَالَ اقْرَأْ. فَقُلْتُ مَا أَنَا بِقَارِئٍ. فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي الثَّالِثَةَ، ثُمَّ أَرْسَلَنِي فَقَالَ:
„Potom mne anděl chytil a zmáčkl mne tak silně, že jsem to už sotva mohl dále vydržet. Potom mne uvolnil a znovu mne vyzval, abych četl [lze přeložit i jako „recitoval“ – pozn. překladu]. Odpověděl jsem mu: „Neumím číst.“ Potom mne chytil ještě jednou a i podruhé mne zmáčkl tak silně, že jsem to už nemohl dál vydržet. Potom mne opět uvolnil a vyzval mne, abych četl. Odpověděl jsem mu, že neumím číst. [může znamenat i „nevím, co mám číst/recitovat“ – pozn. překladu]. Potom mne popadl i potřetí, zmáčkl mne a pak mne uvolnil, načež řekl:
ٱقْرَأْ بِٱسْمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ خَلَقَ ٱلْإِنسَـٰنَ مِنْ عَلَقٍ ٱقْرَأْ وَرَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ
Čti ve jménu Pána tvého, Který stvořil. Stvořil člověka z kapky přilnavé. Čti, vždyť Pán tvůj Nejštědřejší jest (‘Alek:1-3)“
Potom se Posel Boží صلى الله عليه و سلم vrátil už i se Zjevením, srdce mu divoce bušilo, načež přišel za Chadídžou bint Chuwejlid رضي الله عنها, volaje na ni:
زَمِّلُونِي, زَمِّلُونِي !
„Pokryjte mne, pokryjte mne!“
Přikryli ho rouchem, načež ho pomalu opouštěl děs. Potom Chadídži povyprávěl vše, co se stalo. Řekl:
لَقَدْ خَشِيتُ عَلَى نَفْسِي …
„Obávám se, že se mnou není něco v pořádku …“
„Nikoli, ba naopak!“ ujistila ho Chadídža. „Při Alláhu, Alláh tě nikdy neponíží. Vždyť ty udržuješ svazky příbuzenství, pomáháš chudobným a nuzným nést jejich břímě, vždy velkodušně uctíš hosta a vždy přispěcháš na pomoc, abys podpořil kohokoli, komu bylo upřeno či ukráceno jeho právo!“
Chadídža se s ním potom vydala za Werekou ibn Newfelem ibn Asad ibn ‘Abdil’uzzá, jejím bratrancem, který se v době nevědomosti stal křesťanem a uměl psát písmo hebrejskými písmeny. Přepisoval Evangelium hebrejským písmem, tolik, kolik mu z něho Alláh dovolil přepsat. Byl velmi starým mužem, který už přišel o zrak.
Chadídža řekla Werekovi: „Bratranče, poslechni si příběh svého synovce …“
„Synovče, co jsi viděl,“ otázal se Wereka Posla Božího صلى الله عليه و سلم. Prorok صلى الله عليه و سلم mu pak popsal vše, co viděl.
Waraka pak řekl: „To je ten samý Strážce tajemství [arab. النَّامُوسُ an-Námús lze přeložit i jako „Posvátný řád“ – pozn. překladu], který sestoupil i za Mojžíšem. Přál bych si být mladý a dožít se chvíle, kdy tě tvůj vlastní lid vyžene.“
Posel Boží صلى الله عليه و سلم se zeptal:
أَوَمُخْرِجِيَّ هُمْ ؟
„Což oni mne vyženou?“
Wereka přikývl a pravil: „Každý z mužů, kteří přišli s něčím podobným, jako ty, se vždy potýkal s nepřátelstvím. Pokud se toho dne ještě dožiji, pevně se za tebe postavím.“
Po několika dnech však Wereka zemřel. I Boží zjevení se tehdy na chvíli zastavilo.“ [1]
Muhammed Bázmúl vyvodil z tohoto hadísu následující poučení:
„Hadís hovoří o začátku Zjevení, které bylo Božímu Poslu صلى الله عليه و سلم sesláno v měsíci Ramadánu.
První zjevenou pasáží celého Koránu byla súra ‘Alek (česky Kapka přilnavá, 96. v pořadí).
Boží Zjevení zprostředkovával Prorokovi صلى الله عليه و سلم anděl Džibríl/Gabriel, mír s ním.
Hadís dosvědčuje pravdomluvnost Posla Božího صلى الله عليه و سلم ještě předtím, než byl vyslán celému lidstvu jako prorok a zvěstovatel nové víry. Chadídža mu řekla: „Při Alláhu, Alláh tě nikdy neponíží. Vždyť ty udržuješ svazky příbuzenství, pomáháš chudobným a nuzným nést jejich břímě, vždy velkodušně uctíš hosta a vždy přispěcháš na pomoc, abys podpořil kohokoli, komu bylo upřeno či ukráceno jeho právo!”
Způsob, jakým přichází prorokům zjevení, byl dobře znám minimálně některým učeným z řad následovníků předešlých písem.
Existuje i podání od Džábira رضي الله عنه, že první zjevenou súrou byla súra al-Muddessir (čes. Rouchem přikrytý, 74. v pořadí). Toto podání je možno v souvislosti s uvedeným hadísem zkombinovat tak, že první súrou, která byla Prorokovi صلى الله عليه و سلم zjevena za účelem veřejné výzvy k Jedinosti Boží, víře a islámu a za účelem varování před modloslužebnictvím, nevírou a hříchem, byla právě súra al-Muddessir. Ještě před ní však byla zjevena súra ‘Alek, v níž bylo Poslu Božímu صلى الله عليه و سلم oznámeno, že se stal Prorokem.
Člověk by se měl zajímat o Zjevení a pečlivě se věnovat jeho studiu, což je doloženo ‘Áišiným zájmem o to, jak vůbec zjevení začalo.“ [2]
A co se týče odkazů v předešlých písmech o posledním prorokovi, v biblické knize Izajáš lze dodnes číst:
„I bude kniha předána tomu, kdo neumí číst, se slovy: „Přečti to.“ A on odpoví: „Neumím číst.“ (Iz 29:12).
_________________________________________________________
[1] Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3.
[2] Viz al-Arbe’úne hadísen fí ‘ilúmi l-Kur´án, str. 5 – 8.