Slova Posla صلى الله عليه و سلم: „To, co lidé uchovali od prvního poselství“ se vztahují na zděděný prazáklad, který byl přenesen od prvních proroků. Hovoří o tom, že to tradovali lidé jedni druhým, kteří si tato slova předávali z generace na generaci. Hadís potvrzuje, že tento výrok byl přítomen, znám, již prvnímu poselství a zůstal takový, dokud se nedostal k počátkům této ummy. V jiných podáních stojí verze: „Lidé nezachovli z prvního poselství nic, nežli toto poselství.“[2]
Slova Posla صلى الله عليه و سلم: „nestydíš-li se, dělej, co chceš“v sobě ukrývají dvojí význam.
Čiňte, co libo vám, On zajisté jest skutků vašich Vidoucí. (Fussilet: 40.)
فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ
Uctívejte tedy, koho chcete, místo Něj! (Zumer: 15.)
– jde o imperativ ve formě konstatace a ozřejmění, ve smyslu že ten, který se ne stydí a dělá si, co chce. Neboť překážkou tomu, aby člověk učinil odporný skutek je stud. A kdo tedy nemá studu, utopí se v rozvratu a odporných činech, což člověk, který se to učinit stydí, sám sobě nedovolí.
Také je tam zaznamenáno na autoritu ‘Imrána ibn Husajna, nechť je s ním Alláh spokojen, že Posel صلى الله عليه و سلم řekl: „Stud přináší jen dobro.“[5] Podle Muslimova podání: „Stud je dobrý celý,“ případně „Všechen stud je dobrý.“
Al-Ašedždž al-Asrí, nechť je s ním Alláh spokojen, říká: „Boží Posel صلى الله عليه و سلم mi pravil: „Máš dvě přednosti, které Alláh miluje.“ Zeptal jsem se: „Které to jsou?“ Odpověděl: „Jemnost a stud.“ Zeptal jsem se znovu: „A bylo to vždy tak, nebo je to něco nového?“ Posel Boží صلى الله عليه و سلم odpověděl: „Nikoli, vždy tomu bylo tak.“Načež jsem řekl: „Chvála Alláhu, Který mne obdařil dvěma přednostmi z předností, které On miluje.“[6]
Omar, nechť je s ním Alláh spokojen, říkal: „Kdo se stydí, bude nenápadný. Kdo je nenápadný, bude bohabojný a kdo bude bohabojný, ten se spasí.“ Al-Džerrádž ibn Abdulláh al-Hikemí, hrdina Šámu, nechť je s ním Alláh spokojen, říkal: „Čtyřicet let jsem kvůli studu zanechával hříchu a teprve potom se mi dostalo opravdové zbožnosti.“
zdroj: Ibn Redžeb al-Hanbelí