Jak si vysvětlovat paranormální jevy?

woman's portrait

Existenci nepoznatelného, které se mnoha rozmanitými způsoby projevuje v nám známém světě prostřednictvím toho, co dnes nazýváme tzv. paranormálními jevy potvrzuje celá lidská historie i konsenzus všech světových kultur a všech náboženských tradic. Jedinou výjimkou, která tyto jevy popírá, je západní redukcionistický přístup neuznávající existenci ničeho mimo hmotný svět, známý jako tzv. vědecký materializmus, jenž je však záležitostí menšiny lidstva a doby nanejvýš posledních dvou set let.

V průběhu dějin člověk vždy cítil k těmto nad-přirozeným jevům, vymykajícím se všem vysvětlením i naší běžné zkušenosti, vzrušující směsici strachu a fascinace. Tyto všeobecně rozšířené jevy jsou důkazem, že souběžně s naším světem existuje i svět další, obyčejně nazývaný světem duchovním, neboli spirituálním.

Prakticky každé lidské společenství má své představy o tom, jak tento duchovní svět vypadá, jak funguje a jaké jsou jeho zákonitosti. Pro některé nejsou obyvatelé tohoto světa souběžně existujícího s naším, ničím jiným, nežli dušemi zemřelých, tedy duchy. Pro další jsou jeho obyvateli nejen dobré bytosti, ale také zlí démoni, kteří mezi sebou bojují o vládu nad lidstvem. Oba tyto koncepty však nejsou ničím o moc víc, nežli lidovým folklórem a pouhou fantazií, jejíž vysvětlení neuspokojí skeptický um průměrně vědecky gramotného soudobého člověka. Spirituální svět tak nadále zůstává nevysvětlitelnou záhadou daleko za hranicí pokusem, měřením a pozorováním ověřitelného poznání.

Pravdivé vysvětlení zákonitostí duchovního světa a vyřešení těchto záhad však nabízí islám. Nejenže dokáže vysvětlit to, co se děje ve spirituálním světě, dokáže navíc vysvětlit i jeho interakci a prolínání s naším univerzem, s nám známým světem všude okolo nás.

Divotvorný svět džinů

Tzv. spirituální svět, paralelně existující s naším, je podle islámu světem, který obývají alternativní rozumné bytosti, stvořené z plamene bez dýmu tak, jako byli lidé stvořeni z hlíny. Tato Boží stvoření jsou známa pod arabským pojmenováním الجن al-džinn, tedy džinové. Poznání džinů a jejich světa nám umožňuje sejmout závoj tajemství a záhadnosti takřka ze všech jevů, které soudobá populární kultura Západu označuje jako nevysvětlitelné, záhadné anebo paranormální.

Džinové jsou Jediným Bohem stvořené, smrtelné a inteligentní bytosti na bázi plamene, obdařené svobodnou vůlí a možností konat jak dobro, tak i zlo, podobně jako mají svobodnou vůli a různé morální založení také lidé. Jejich arabské pojmenování odkazuje ke kořeni ج-ن-ن dž-n-n, které nabírá konotací něčeho skrytého, okultního, navenek neviditelného. Džinové jsou pojmenováni jako džinové jednoduše proto, že při pohledu z našeho fyzického světa nejdou vidět. Podobně tomu Arabové nazývají lidské nitro termínem جنان džinán, neboť je skryto hluboko uvnitř každého člověka, anebo pro zahradu skrytou pod baldachýnem korun stromů mají pojmenování جنة dženna. Tato jejich fyzická neviditelnost vedla mnoho lidí k tomu, že popřeli jejich existenci, ačkoli jejich působení vidět je a samo o sobě je důkazem existence těchto Božích stvoření, podobně jako jsou třeba pyramidy v Gíze důkazem existence staroegyptské civilizace, která je zbudovala a sama zanikla dávno před naším narozením, anebo svítící žárovka důkazem toho, že jí právě prochází elektrický proud, který sám o sobě rovněž nemůžeme spatřit.

Korán o původu lidí i džinů uvádí:

 وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَـٰنَ مِن صَلْصَـٰلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ  وَٱلْجَآنَّ خَلَقْنَـٰهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ ٱلسَّمُومِ 

Stvořili jsme člověka z hlíny suché, vzaté z bláta poddajného, zatímco džiny jsme již dříve vytvořili z ohně prudce spalujícího. (Hidžr: 26-27)

Džinové tedy představují dávnější Boží stvoření, založené na zhola jiné podstatě, než jsme my, lidé. Podobně tomu nás Posel Boží صلى الله عليه وسلم v hadísu od matky věřících ‘Áiše رضي الله عنها zpravuje i o existenci třetího druhu rozumných bytostí, jímž jsou neomylní Boží služebníci, známí jako andělé (arab. الملائكة al-maláika):

خُلِقَتِ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ نُورٍ وَخُلِقَ الْجَانُّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ وَخُلِقَ آدَمُ مِمَّا وُصِفَ لَكُمْ.

Andělé byli stvořeni ze světla, džinové z plamene bez dýmu a Adam z toho, co vám bylo popsáno.1

Již tento popis podstaty džinů nám o nich mnoho napoví. Jejich povaha je prudká a nestálá, což se odráží i na jejich vztahu k lidem. Džinům je dáno za povinnost následovat islám a řídit se šarí’atskými předpisy podobně jako lidem a účel jejich i našeho bytí je totožný, slovy Božími:

وَمَا خَلَقْتُ ٱلْجِنَّ وَٱلْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

A džiny a lidi jsem jedině proto stvořil, aby Mne uctívali (Záriját: 56)

Džinové tedy stejně jako lidé mohou být věřící i nevěřící, muslimové i nemuslimové. Pro jejich divokou a nevyzpytatelnou povahu většina z nich víru odmítá. Všichni tito nevěřící a zlí džinové tvoří vojska toho nejslavnějšího a nejnebezpečnějšího ze všech džinů, Iblíse, známého také jako satan (arab. الشيطان aš-šejtán, pl. الشياطين aš-šejátín). Zapamatujme si proto, že satan – šejtán, je pouze džin a nikoli padlý anděl, jak se mylně domnívá křesťanská démonologie. Shodně tomu i všichni ostatní zlí džinové, kteří jsou Iblísovými spojenci, mohou být nazýváni jako satani či šejtáni.

O džinech-muslimech víme to, že první z nich přijali víru už v době Božího Posla Muhammeda صلى الله عليه وسلم, když na jednu skupinu z nich obrovsky zapůsobila jeho recitace Koránu. Alláh následně Prorokovi صلى الله عليه وسلم přikázal, aby o této mimořádné události vyprávěl i lidem:

قُلْ أُوحِىَ إِلَىَّ أَنَّهُ ٱسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ ٱلْجِنِّ فَقَالُوٓا۟ إِنَّا سَمِعْنَا قُرْءَانًا عَجَبًا يَهْدِىٓ إِلَى ٱلرُّشْدِ فَـَٔامَنَّا بِهِۦ ۖ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَآ أَحَدًا

Rci: “Bylo mi vnuknuto, že skupina džinů naslouchala a řekla:, Naslouchali jsme Koránu podivuhodnému, k přímé cestě vedoucímu, takže jsme v něj uvěřili a již nikoho nebudeme přidružovat k Pánu, svému. (Džinn: 1-2)

Toto není jediná vlastnost, kterou se džinové podobají na nás, lidi. Podobně jako my, také džinové přijímají potravu a pijí, páří se a rozmnožují a stejně jako my i umírají. Nicméně jejich život trvá mnohem, mnohem déle, nežli náš. A podobně jako my stanou také džinové před Pánem nás všech v Den soudu, aby byli hnáni ke zodpovědnosti za své skutky, aby shodně tomu nakonec skončili buď v Ráji, anebo v Pekle.

To, v čem je mezi námi a nimi nebetyčný rozdíl, jsou vlastnosti, schopnosti a síla. Stvořitel obdařil džiny určitými silami a schopnostmi, ve kterých dalece předčí libovolného člověka, aby vyzkoušel, zda Mu budou pokorní a využijí svých nadání pro dobro, anebo je naopak zneužijí, aby skrze ně utlačovali jiné. I na to budou v Soudný den džinové dotazováni.

Tím, že poznáme, co všechno jsou džinové schopni dokázat a kam až jejich dovednosti sahají, můžeme odhalit pravou podstatu mnoha paranormálních jevů a záhad, které soudobé lidstvo považuje za naprosto nevysvětlitelné.

Strašidla, UFO, mimozemšťané a legendární příšery

Džinové nemají stálý tvar a mohou svou formu libovolně měnit. Mohou si dokonce zvolit, komu, kdy, za jakých okolností a jakým způsobem se zjeví. Mohou se materializovat jako lidé, zvířata, stromy či cokoli jiného, co známe i co neznáme.

V posledních letech po celém světě neustále roste zájem o nejrůznější „mimozemské“ bytosti, UFO, nepolapitelné příšery apod. Součástí současné pop-kultury jsou i sci-fi seriály jako Akta X či Krajní meze. Oba zpopularizovaly víru v technologicky pokročilé inteligentní bytosti v jiných částech vesmíru mimo naši planetu. Neobvyklé a neidentifikovatelné létající objekty, mimozemšťany, duchy či záhadné bytosti prapodivného vzhledu spatřily tisíce lidí po celém světě. Nicméně žádné z těchto přímých pozorování nikdy nepřineslo definitivní důkaz existence mimozemšťanů, strašidel anebo záhadných příšer.

Mnohem plausibilnější a jednodušší vysvětlení proto je, že jde o práci džinů, kteří se tímto způsobem manifestují a objevují v rozmanitých podobách. Tedy až příště uvidíte bílou paní, létající talíř, lochnesku či něco jako E.T.-ho anebo cokoli na ten způsob, zapamatujte si, že to není nic jiného, nežli zlý džin, který má nějaký záměr na tom, aby vás vyděsil k smrti, otřásl vámi a znejistil vás ve všem, čemu jste doposud věřili.

Posedlosti a únosy těla i mysli

Po celá staletí zlí džinové využívali ke svým nekalým záměrům i další svou mimořádnou sílu – schopnost unést hmotné předměty či těla jiných stvoření, anebo posednout lidi – vstoupit do nich či prostě jen svým způsobem, řečeno počítačovou terminologií, „nahackovat“ lidskou mysl. Takové konání jim Stvořitel zapověděl, neboť se jedná z jejich strany o obrovskou nespravedlnost a tyranii vůči jiným stvořením. Schopnost džinů posednout člověka vždy přitahovala pozornost lidstva, avšak skutečnou znalostí pravé podstaty těchto jevů není obdařeno příliš mnoho lidí. Během posledního půlstoletí došla ohromné popularizace a komercializace i problematika posedlosti, počínaje horory ze 70. let i pozdější doby, jako byly Exorcista či Rosemary má děťátko. I když byly možná zamýšleny k popularizaci znalostí o této tematice, vzhledem na prostředí, v němž vznikly, jsou těžce zatíženy křesťanským doktrinálním balastem a jejich hlavním úkolem není vzdělávat, ale děsit.

Pochopení a vysvětlení problému posedlosti totiž umožňuje jen islám. Jakožto muslimové víme, že džinové unášejí lidskou mysl z mnoha důvodů. Někdy je to z pomsty, protože džinovi jako takovému, jeho rodině, nebo někomu, na kom džinovi záleží, bylo z naší strany úmyslně či neúmyslně ukřivděno. Také se může stát, že se konkrétní džin do daného lidského jedince zamiluje. Anebo se jedná o případ džina, který je prostě jen zkažený a zlý a činí mu potěšení někoho trápit.

Abychom se před negativním působením džinů chránili, jsme autentickou Prorokovouصلى الله عليه وسلم Sunnou instruováni, jak proti sobě džiny pokud možno nepohněvat – vystříhat se pokud možno pobytu venku v časech, kdy se džinové rojí – během východu slunce, během poledne a před západem slunce, nezadržovat se bez potřeby a už vůbec nemočit a nekálet na místech, kde obvykle džinové přebývají – v okolí hrobů či na pohřebištích, v dírách ve volné krajině, v ruinách starých budov, na pouštích a opuštěných tržištích. Máme také na noc přikrývat nádoby s jídlem či nápoji, opakovat stanovené ochranné fráze a formulky ráno i večer, před spaním, při probuzení, při vstupu a při odchodu z domu a obecně co nejvíce recitovat Korán, zejména jeho části určené k těmto účelům, jako jsou verš Trůnu, poslední dva verše súry al-Bekara, poslední tři súry z Koránu a další.

Když už se stane, že se džin někoho zmocní, potom je k jeho vyhnání užíváno vzpomínání Jména Božího. V praxi Božího Posla صلى الله عليه وسلم a jeho společníků nacházíme množství proseb užívaných pro vymítání džinů, islámský exorcizmus a spirituální léčitelství (arab. الرقية ar-rukja). Všechny tyto formulace mají společný prvek – vzývání Jediného Boha, aby posednutému pomohl. Tímto se autentická duchovní léčba liší od té šarlatánské, která ke stejnému účelu používá jména jiných mimo Boha – proroků, světců, zbožných a dobrých lidí, andělů, démonů, vymyšlených božstev apod., anebo obskurních magických rituálů na způsob kultu voodoo či jiných. Stává se, že tak jako džin někoho náhle zachvátil, znenadání ho také opustí. Mnozí neznalí a pověrčiví lidé pak mají tendenci uvěřit, že i neefektivní a šarlatánská spirituální léčba v tomto případě pomohla. Nicméně i to je součástí podlého plánu neviditelného útočníka. On tímto již uspěl v realizaci svého cíle, tedy přimět vymítače, aby se dopustil neodpustitelného hříchu modloslužby tím, že ke Stvořiteli přidružil někoho dalšího ve skutku uctívání hledání duchovního útočiště. Poté, co se vymítač vzdálí s dobrým pocitem úspěšně vykonané práce, džin se znovu postiženého zmocní a trápí ho i nadále.

Svatá zjevení a blahoslavené zázraky

Posednutím mohou trpět nejen lidé, ale i zvířata, stromy či neživé objekty. Většinou jde o práci zlých džinů, kteří se snaží tímto způsobem navést lidi k tomu, aby uctívali kohokoli či cokoli jiného, nežli Jediného Boha, který je stvořil.

Jedním z velmi oblíbených způsobů jsou všemožné zázračné jevy, mariánská zjevení či posednutí uctívaných ikon, obrazů, soch či model.

Tyto jevy se neomezují jen na svět abrahámovských náboženství (tj. judaizmu, křesťanství a islámu). V nedávné době obletěly planetu snímky soch hinduistických božstev údajně konzumujících jim obětované mléko. Následovníci indických kultů sloního božstva Ganéše, opičího božstva Hanumana anebo vesmírného ničitele Šivy natočili, jak se včera obětované mléko u oltářů uctívaných soch a model do následujícího dne ztratí. K tomuto docházelo souběžně na několika místech světa s početnou hinduistickou komunitou – nejen v Dilí či v Bombaji, ale také v Londýně a v Kalifornii, přičemž se jev údajně vzpíral jakémukoli fyzikálnímu vysvětlení.

I pokud by to byla pravda, jednalo by se o klasickou léčku džinů snažících se přimět vystrašené lidi k modloslužbě. A nutno říci, že si džinové počínali poměrně úspěšně, neboť k neživým kusům kamene a mramoru mířily celé davy prosťáčků. Kdokoli soudné mysli by si ovšem mohl položit otázku: Co je to za boha, když potřebuje, aby ho lidé krmili a pojili? Nicméně pokud někdo dostatečně nezapojuje svůj mozek, je (nejen) pro džiny a jejich manipulaci snadnou kořistí.

Magie a okultizmus

Z lidského úhlu pohledu mimořádné a „nadpřirozené“ schopnosti džinů z nich činí ústřední hvězdy okultních a magických praktik. Úspěšná realizace ezoterických rituálů, bílé i černé magie, voodoo, čarodějnictví, telekineze, telepatie, rozmanitých druhů léčitelství na dálku či podle fotografie by bez nich a jejich pomoci nebyla možná.

Schopnost džinů pohybovat hmotnými předměty, často i nesmírně těžkými a obrovskými, vysvětluje mnoho fenoménů včetně levitace, magických útoků nebo poltergeista, stejně jako některé triky iluzionistů procházejících pevnými zdmi, přemisťujících a nechávajících zmizet a znovu se objevit lodě a budovy, s nimiž v reálném světě není možné jakkoli manipulovat.

Džin dokáže urazit obrovské vzdálenosti za pouhý zlomek sekundy a proto má spolupráce s nimi pro jakékoli mágy a čarodějníky nevyčíslitelnou hodnotu. Jako protihodnotu za tyto služby džinové od mága často žádají jeho duši, tedy že mág začne namísto Jediného Boha jakožto své pány uctívat tyto džiny nebo dokonce samotného Iblíse.

Jasnovidectví a věštění

Jedním z nejznámějších a nejtypičtějších fenoménů spojených s džiny a lidskou spoluprací s nimi, je jasnovidectví, věštění, hadačství a předvídání budoucnosti. Tento jev byl obzvláště rozšířený ve starověku až do doby před samým příchodem Posla Božího صلى الله عليه وسلم.

Jasnovidci a věštci hojně využívali služeb džinů, aby zjistili budoucnost. Džinové se pokoušeli dostat do nejnižšího nebe a tam špehovali anděly, kteří si vyprávěli o tom, co má nastat z bezprostředně předcházejícího rozkazu Božího. To, co zaslechli, pak předávali svým lidským souputníkům, věštcům a jasnovidcům, kteří jejich zprávy tlumočili svému lidskému publiku. Také proto byli jasnovidci a věštci starých civilizací a antiky před Prorokovým صلى الله عليه وسلم příchodem tak nebývale přesní.

Po Prorokově صلى الله عليه وسلم příchodu však andělé posílili své hlídky na nebesích a naslouchající džiny úspěšně zasahují svými střelami, ve shodě s tím, co o nebesích říká Všemohoucí:

وَحَفِظْنَـٰهَا مِن كُلِّ شَيْطَـٰنٍ رَّجِيمٍ إِلَّا مَنِ ٱسْتَرَقَ ٱلسَّمْعَ فَأَتْبَعَهُۥ شِهَابٌ مُّبِينٌ

A ochránili jsme je před všemi satany prokletými – kromě těch, kdož pokradmu naslouchají, však ti jsou pronásledováni plamenem jasně zářícím. (Hidžr: 17-18)

Na toto narážel Posel Boží صلى الله عليه وسلم, když podle matky věřících ‘Áiše رضي الله عنها pravil:

إِنَّ الْمَلاَئِكَةَ تَنْزِلُ فِي الْعَنَانِ ـ وَهْوَ السَّحَابُ ـ فَتَذْكُرُ الأَمْرَ قُضِيَ فِي السَّمَاءِ، فَتَسْتَرِقُ الشَّيَاطِينُ السَّمْعَ، فَتَسْمَعُهُ فَتُوحِيهِ إِلَى الْكُهَّانِ، فَيَكْذِبُونَ مَعَهَا مِائَةَ كَذْبَةٍ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ

Věru andělé sestupují nad mraky a zmiňují se o záležitostech, které byly rozhodnuty na nebesích. Šejtáni jim naslouchají a to, co zaslechnou, předávají na zemi věštcům a jasnovidcům, přidávaje k tomu i sto dalších jejich vlastních lží.2

Proto je už jasné, odkud jasnovidci a věštci berou své předpovědi a také proč se častokrát dopustí nepřesností a omylů. Příkladem někoho, kdo věštil budoucnost a v mnoha případech se svou předpovědí přesně či méně přesně trefil do budoucího vývoje událostí, zatímco jindy zcela minul, je i populární francouzský jasnovidec ze XVI. století, známý jako Michel de Nostradamus. Žel tento negativní fenomén se také vyskytuje i v muslimském světě, jenž rovněž hýří hadači, věštci a jasnovidci.

V tomto míšení pravdy a lži také tkví důvod závažnosti hříchů věštectví a využívání služeb jasnovidců. Matka věřících Safíja uvádí od dalších Prorokových manželek رضي الله عنهن أجمعين, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

.مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَىْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً.

Kdo zajde za jasnovidcem a zeptá se ho na něco, tomu nebude po čtyřicet dní přijata jeho modlitba.3

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم také řekl:

.من أتى كاهنًا فصدَّقه بما يقولُ فقد كفر بما أنزل على محمدٍ صلّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ.

Kdokoli zajde za věštcem a uvěří že to, co mu řekne, je pravda, ten tímto popře víru v to, co bylo sesláno Muhammedovi, mír a požehnání s ním.4

Spiritizmus, ezoterika a vyvolávání duchů

Nejen věštectví, ale i spiritizmus a tzv. vyvolávání duchů také využívá dalšího fenoménu světa džinů – existence džina souputníka (arab. القرين al-karín). Tento džin je pověřen každým jednotlivým člověkem, je to obyčejně ten, který člověku našeptává pochybnosti a hříšné myšlenky, rozdmýchává v něm jeho nízké tužby a snaží se ho odvrátit od pravdy a zbožnosti.

V hadísu od ‘Abdulláha ibn Mes’úda رضي الله عنه o něm Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

.مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينُهُ مِنَ الْجِنِّ

Není mezi vámi nikoho, aniž by ho nedostal za úkol jeho souputník z řad džinů.

Prorokovi druhové se podivili: „I ty, Posle Boží?“ Posel Božíصلى الله عليه وسلم jim odpověděl:

.وَإِيَّاىَ إِلاَّ أَنَّ اللَّهَ أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلاَ يَأْمُرُنِي إِلاَّ بِخَيْرٍ

I já. Avšak Alláh mi proti němu pomohl. Můj se podřídil Vůli Boží a nyní mne už navádí pouze k dobrému.5

Tento džinský souputník provází člověka celý život od kolébky ke hrobu a proto o něm ví takřka úplně vše. Tím, že médium naváže kontakt s karínem, je schopno dozvědět se o svém klientovi či své oběti, cokoli chce. Může také přes kontakt s karínem zjistit, kde se nachází pohřešovaný člověk, anebo kde je pohřbeno jeho tělo. Díky takovému kontaktu a několika jednoduchým psychologickým trikům může i ohromit svého naivního klienta důkladnými znalostmi toho, co o něm neví nikdo jiný, nežli on sám.

Možnosti karína však nekončí jen tím, co pro své podvodné řemeslo potřebuje jasnovidec nebo věštec. Fenomén džina-souputníka je řešením mnoha dalších záhad ezoteriky a spiritizmu, včetně vyvolávání duchů zemřelých a pronikání do minulých životů. Víme, že život průměrného džina trvá mnohem, mnohem déle, nežli život průměrného člověka. Náš osobní džin-souputník měl zcela určitě před námi na starost několik jiných lidí, stejně jako souputníci většiny dalších lidí okolo nás. A po naší smrti ještě dostane řadu podobných úkolů.

Náš džin-souputník nás tedy může přesvědčit, že životy naprosto nesouvisejících lidí před námi, které měl na starost on či kdokoli z džinů v jeho okolí, jsou našimi vlastními minulými životy. Klidně to udělá, pokud uvidí, že nás takto odvrátí od Dobra a Pravdy. Detaily, které je k tomuto schopen využít, mohou být zarážejícím, ba přímo šokujícím způsobem autentické a přesné. Může nás nasměrovat k historickým dokumentům o životě daných lidí, které chce, abychom považovali za své předešlé inkarnace, může nás dovést na místa spjatá s životem oněch lidí a vsugerovat nám, že tato místa důvěrně známe a že jejich žijící příbuzní jsou naši ztracení blízcí. Může způsobit, že i oni v nás rozpoznají milovanou osobu, kterou ztratili, že se nám bude líbit to, co se líbilo i jemu, budeme používat podobné slovní obraty, že nám bude chutnat podobné jídlo a budeme vykazovat mnoho dalších podobností s tímto nebožtíkem. V podivuhodném světě džinů je toto vše maličkostí a pro základní účel svedení lidstva od cesty Boží to funguje skvěle.

To samé funguje i na opačnou stranu. Stejně jako nám či pozůstalým může džin vsugerovat, že jsme nebo jsme byli také někdo jiný, může nám či pozůstalým vsugerovat, že je duchem zemřelého on sám. Může proto kontaktovat spiritistu, okultistu či jiné medium přímo, nebo přes křišťálovou kouli, spiritistickou tabulku anebo plamen svíčky, ve jménu mrtvého, kterého se snažíme vyvolat ze záhrobí. Může odpovědět na očekávání lidí přítomných na duchařské seanci a na jejich otázku, např.: „Franto, jsi tu s námi?“ Džin prostředky seance jednoduše zmanipuluje a za onoho Františka se začne vydávat. Sdělí podrobnosti s jeho života, odkáže nějaká poselství jeho příbuzným, pohne či přinese jeho fotografie, oblíbené věci, přinese vůni jím používaného parfému, zkrátka udělá cokoli, dokonce třeba imituje jeho hlas anebo se třeba i zhmotní do jeho podoby, jen pokud si bude jist, že poznání, že jejich milovaný František „je tam někde na druhé straně a je tu pořád s námi“ odvrátí dotyčné od cesty Boží.

Sny a předtuchy

K dalším podobným nástrojům džinů patří v neposlední řadě i snové vize. Toto je velmi oblíbená metoda, protože lidé obecně snům důvěřují a velmi často přikládají význam poselstvím, která jsou jim prostřednictvím snů sdělována. Vidět snové poselství a zažít snové vnuknutí patří totiž k nejsilnějším spirituálním zážitkům, působícím na smysly, emoce i rozum snícího. Takto se mnoha lidem ve spánku zjevuje Ježíš Kristus, Panna Marie, Buddha, Kršna, božstva, andělé, zbožní lidé a svatí nebo zemřelí rodiče, příbuzní, předkové atd. Náboženská, ezoterická, mystická a jiná podobná literatura je těchto příkladů plná.

Někdy jdou džinové dokonce ještě dále a promlouvají k lidem hlasy, které tito lidé považují za hlasy svých duchovních oblíbenců. Tyto hlasy je utvrzují v nevíře a v odmítání pravdy, protože je lidé následně vnímají a interpretují jako nezpochybnitelný důkaz pravosti své víry. Ve skutečnosti je to však mámivý hlas šejtána. Toto se nevyhýbá ani muslimům. Jsou zaznamenány případy podobných vizí i u muslimů, kdy některým jedincům jisté pro ně vážené osoby ve snu sdělily, že náboženské předpisy a rituály, jako modlitba, půst, pouť do Mekky apod. už pro ně nejsou povinností. Toto bylo velkým klamem, který se ukázal jako velmi zhoubný a efektivní zároveň.

A hlavní je to, co je v hlavě

Na závěr je nutno dodat, že dokonce ani samotní šejtáni neignorují zákonitosti lidské psychologie. Sami je skvěle ovládají a velmi šikovně jich zneužívají ve svůj prospěch. Nic z výše uvedeného by nemohlo být realizováno bez vrozených dispozic jakékoli, i té sebeodolnější lidské psychiky.

Zároveň v mnoha zdánlivě nevysvětlitelných případech je zcela postačující psychologické vysvětlení daného fenoménu prostřednictvím sugesce, smyslových klamů či davové psychózy, zejména v těch případech, kdy daný jev koresponduje s nějakým aktuálním módním trendem nebo událostí.

Příkladem toho je dejme tomu počet lidí, kteří hlásili zjevení princezny Diany krátce po její smrti. Fenomén vrcholil několik měsíců po její autonehodě a potom zcela ustal.

Možno tedy shrnout, že svět džinů je lákavý i zlověstný. Tím, že si ho budeme lépe vědomi, že budeme znát jeho možnosti i limity, můžeme sami pro sebe zodpovědět mnoho zdánlivě nevysvětlitelných otazníků světa, který nás obklopuje.

A tím, že se naučíme, Kdo je náš Pán a jak Mu co nejlépe sloužit, se můžeme chránit před zlem, které na nás z tohoto neviditelného světa v příšeří nepoznatelného útočí.

Vznešený Stvořitel praví:

يَـٰبَنِىٓ ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ ٱلْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَٰتِهِمَآ ۗ إِنَّهُۥ يَرَىٰكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُۥ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا ٱلشَّيَـٰطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ

Synové Adamovi! Nechť vás nepokouší satan tak, jako způsobil odchod rodičů vašich z ráje, strhávaje z nich oděv, aby jim ukázal nahotu jejich! A dívá se na vás on i jeho spřeženci z místa, kde je nevidíte. A věru jsme učinili satany přáteli těch, kdož nevěří! (A’ráf: 27)

Zapamatuj si, že možná, že na tebe v koutě místnosti, kde zrovna teď sedíš, právě číhá džin. Možná už je přímo za tvými zády. Pokud ano, jak se zachováš k tomuto Božímu stvoření? Podřiď se vůli Boží a následuj Boží víru. Nauč se, jak vyjít nejen s džiny, ale i s lidmi a celým stvořeným kosmem. Budeš-li opravdovým a upřímným služebníkem Božím a následovníkem Jeho posledního Prorokaصلى الله عليه وسلم, nebudeš se muset – dá-li Všemohoucí – už žádných džinů bát.

(…)

1 Zaznamenal Muslim ve svém Sahíhu, hadís č. 2996.

2 Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3210.

3 Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2230.

4 Zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 3904; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 135; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 639; Ahmed v Musnedu, hadís č. 10167; a an-Nesáí v as-Sunenu l-kubrá, hadís č. 9017. Jako sahíh doložil Ibn Báz ve Fetáwá Núru ‘ale d-derb, 3/338.

5 Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2814.