بسم الله الرحمن الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
„Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Vznešený Alláh praví:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
„Vy, kteří věříte! Když voláno je k modlitbě v den páteční, pospíchejte vzpomínat Boha a zanechte obchodování! To bude pro vás lepší, jste-li vědoucí.“ (Džumu’a: 10)
V tomto verši Alláh nazývá společnou páteční modlitbu, jejíž neoddělitelnou součástí je i kázání, vzpomínáním Božím.
Abú Músá al-Aš’arí رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
مَثَلُ الَّذِي يَذْكُرُ رَبَّهُ وَالَّذِي لاَ يَذْكُرُ مَثَلُ الْحَىِّ وَالْمَيِّتِ
„Příměr toho, kdo si připomíná svého Pána a tím, kdo si Ho nepřipomíná, je jako rozdíl mezi živým a mrtvým.“1
Na jiném místě Všemohoucí Alláh přikazuje:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
„Vy, kteří věříte! Odpovídejte na výzvu Boha a posla Jeho, když ten vás volá k tomu, co život vám dává. A vězte, že Bůh stojí mezi člověkem a srdcem jeho a že k Němu budete shromážděni!“ (Anfál: 24)
I páteční kázání je takovým životodárným vzpomínáním Alláha, protože musí obsahovat koránské verše a hadísy Božího Posla صلى الله عليه وسلم, obrací se k věřícím a sděluje jim témata užitečná pro jejich každodenní život, vybízí k dobru a povzbuzuje k němu zmínkou odměny za něj a odvrací od zla a zmiňuje jeho zhoubné následky, obsahuje prosbu k Alláhu a žehnání Poslu Božímu صلى الله عليه وسلم. A ono samo je nedělitelným pilířem modlitby podle konsenzu všech učenců. Uvádí ho např.2 Kázání je podle preferovaného názoru učenců minimálně tak dlouhé, aby se podle zvyku dalo nazvat kázáním, jak smýšlí i Ibn Hazm a Ibn Tejmíja.3
My zde kážeme ve třech jazycích, aby každý rozuměl, i za cenu toho, že kázání bude trochu delší. Buďte proto přítomni na modlitbu od samého jejího začátku, buďte trpěliví ohleduplní ke svým bratrům v islámu, kteří poslouchají v jiném jazyce, kterému vy nerozumíte. Během kázání nemluvte, nevyrušujte, nehrajte si s mobilními telefony a věnujte se raději vzpomínání Alláha a zbožnému rozjímání. Protože je to z vaší strany jednak věc důvěry a závazku nejen vůči kazateli, ale i vůči všem ostatním muslimům, co s vámi zde sedí, a vůči jednotě naší komunity, shodně hadísu od Posla Božího صلى الله عليه وسلم:
لا يتجالسُ قومٌ إلا بالأمانةِ
„Lidé spolu nebudou sedět, leda když mezi nimi bude vzájemná důvěra.“4
Dále byste tím porušili slova Boží přikazující během recitace Koránu při modlitbě mlčet:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
„A když je přednášen Korán, naslouchejte mu a zmlkněte, snad se vám dostane smilování.“ (A’ráf: 204)
A slova Posla Božího صلى الله عليه وسلم, jenž podle Abú Hurejry رضي الله عنه řekl:
إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَنْصِتْ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ فَقَدْ لَغَوْتَ
„Hříchu planého tlachání se dopustíš už i tím, že bys řekl svému druhovi během imámova pátečního kázání: „Mlč!“5
Nechcete přece přijít o nesmírnou odměnu na tomto i na onom světě, shodně hadísu od Abú Hurejry رضي الله عنه, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:
مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ أَتَى الْجُمُعَةَ فَاسْتَمَعَ وَأَنْصَتَ غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ وَزِيَادَةُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ وَمَنْ مَسَّ الْحَصَى فَقَدْ لَغَا
„Kdokoli se rituálně očistí, svůj abdest vykoná pečlivě a pak odejde na páteční modlitbu a mlčky si vyslechne kázání, tomu budou odpuštěny jeho hříchy od pátku do pátku a k tomu ještě za tři další dny. A vyrušování se dopustí i ten, kdo si bude jen pohrávat s oblázky!“6
Víme také, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم svá kázání pronášel emotivně, adresoval věcně a výstižně konkrétní témata důležitá pro život ummy. Podle Džábira ibn ‘Abdilláha رضي الله عنه ve svých kázáních opakovával:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ خَيْرَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ وَخَيْرُ الْهُدَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَشَرُّ الأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ
„A potom, nejlepším slovem je Kniha Boží, nejlepším vedením je vedení Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace přimyšlené do víry. A každá novota je bludem.“7
Vznešený Alláh v tomto duchu říká:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
„Vy, kteří věříte! Nesnažte se předejít Boha a posla jeho! Buďte bohabojní, vždyť Bůh věru je slyšící, vševědoucí! Vy, kteří věříte! Nezvedejte hlas svůj nad hlas prorokův a neobracejte se k němu s řečí hlučnou, tak jak to děláte mezi sebou, aby se skutky vaše nestaly marnými, aniž o tom budete mít tušení.“ (Hudžurát: 1-2)
Pravověrný chalífa této ummy Omar ibn ‘Abdil’azíz pravil: „Nikdo nemá právo na svůj názor vedle Sunny, kterou Posel Boží صلى الله عليه وسلم zavedl.“8
A ‘Abdulláh ibn Mubárek řekl: „Přijde-li k tobě hadís od Posla Božího صلى الله عليه وسلم, pokoř se mu.“9
Páteční setkání je skvělá příležitost, jak se dozvědět o inovacích a zanechat jich, například i těch spojených s pátkem samotným, jako je ku příkladu zvedání rukou během proseb, které není předepsáno ani imámovi, ani modlícím se za ním.
Naučme se, že každé uctívání, kterým se chceme přiblížit k Alláhu, se musí, aby bylo platné, opírat o důkaz z Koránu a Sunny, shodně slovům Božím:
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ
„Což mají nevěřící společníky, kteří jim jako náboženství uzákonili to, co Bůh nedovolil?“ (Šúrá: 21)
Věřící! Mějte v úctě den pátku, jeho setkání, kázání a společnou modlitbu, protože je to symbol islámu. Vznešený Alláh praví:
ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
„Takto konejte! A má-li kdo v úctě obřady Boží, je to známka bohabojnosti srdcí.“ (Hadždž: 32)
Pátek je den, kdy jsou okolo vás přítomni andělé, shodně hadísu Abú Hurejry رضي الله عنه, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:
إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ كَانَ عَلَى كُلِّ باب مِنْ أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ الْمَلاَئِكَةُ، يَكْتُبُونَ الأَوَّلَ فَالأَوَّلَ، فَإِذَا جَلَسَ الإِمَامُ طَوَوُا الصُّحُفَ وَجَاءُوا يَسْتَمِعُونَ الذِّكْرَ
„Když nastoupí den pátku, u každých dveří mešity stojí andělé, zapisují, kdo přijde do mešity první a kdo další po něm. Když se pak imám posadí, svinou své svitky a odejdou poslouchat kázání.“10
K úctě vůči pátku patří i péče o zevnějšek a oblečení si na sebe toho nejlepšího, co máme, neboť Vznešený Alláh praví:
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ
„Synové Adamovi! Odívejte se do šatů ozdobných před modlitebnou každou!“ (A’ráf: 31)
Podle matky věřících ‘Áiše رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم povzbuzoval:
مَا عَلَى أَحَدِكُمْ، إِنْ وَجَدَ سَعَةً، أَنْ يَتَّخِذَ ثَوْبَيْنِ لِجُمُعَتِهِ، سِوَى ثَوْبَىْ مِهْنَتِهِ
„Vždyť není nic na tom, aby kdokoli z vás si to může dovolit, si na sebe vzal nějaké jiné, lepší dva kousky oděvu, než nosí ve všední den.“11
Je proto nepřístojné nosit na páteční kázání šarí’atsky sporné oděvy, které buď odhalují něco z nahoty, anebo na sobě mají obrázky živých stvoření, zejména vzadu, znemožňující lidem za vámi se modlit, či loga a slogany velebící nevíru a nevěřící, které nepřísluší oblékat muslimovi. Stanuli byste v něčem takovém před králem či prezidentem? Uvědomte si, že jste se přišli postavit před Krále králů, Všemohoucího Alláha a že jednou před Ním budete tázáni na své činy!
(…)
Služebníci Boží!
Vznešený Alláh praví:
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
„Ti, kdož horlivě naslouchají slovům Mým a následují ta nejpříhodnější z nich, to jsou ti, které Bůh na správnou cestu uvedl, a to jsou ti, kdož rozmyslem jsou nadáni.“ (Zumer: 18)
Alláh Pán všech světů naopak popisuje pokrytce, kteří vykazují víru a ukrývají nevíru, takto:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
„Pokrytci se snaží oklamat Boha, ale On oklame je. A když vstávají k modlitbě, zvedají se lenivě a jen před lidmi předstírají a vzpomínají na Boha jen nepatrně.“ (Nisá: 142)
Ibnu l-Kajjim vysvětlil, že „pokrytci se modlí jen tělem a nikoli i srdcem.“12
Znakem pokrytectví v srdci je tedy i lhostejnost vůči modlitbě, uctívání a připomínce Boží, s čímž se pojí i lhostejnost vůči pátku, společné modlitbě v tento den a vůči kázání, které je její nedělitelnou součástí. Takový člověk je tu přítomen jen fyzicky, ale myslí je úplně někde jinde. Náš vztah k pátečnímu uctívání je měřítkem upřímnosti naší víry, o čemž svědčí i těch několik skutečností, které jsme dnes zmínili.
‘Abdulláh ibn Omar a Abú Hurejra رضي الله عنهم أجمعين slyšeli Posla Božího صلى الله عليه وسلم pronést přímo z kazatelny:
لَيَنْتَهِيَنَّ أَقْوَامٌ عَنْ وَدْعِهِمُ الْجُمُعَاتِ أَوْ لَيَخْتِمَنَّ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ ثُمَّ لَيَكُونُنَّ مِنَ الْغَافِلِينَ
„Lidé musejí přestat se svou nedůsledností vůči pátečním shromážděním, anebo Alláh zapečetí jejich srdce a oni se ocitnou mezi lhostejnými!“13
V této mešitě máte jedinečnou možnost naslouchat skoro každý pátek kázání v jazycích, jimž rozumíte, v termínech, které vám pasují. Udělejte něco pro svou víru, obětujte méně než hodinu z vašeho času na tomto světě pro svět onen, pro své uctívání, svou muslimskou spolupatřičnost a pro získání nezbytné znalosti své víry! Nejsem ani učenec, ani zdatný řečník, a nejsem ani vzdělanější a znalejší v náboženství, nežli jste vy. Bez vaší pomoci se neobejdu. A budu se snažit vycházet vám délkou kázání vstříc, shodně slovům Božího Posla صلى الله عليه وسلم:
إِنَّ طُولَ صَلاَةِ الرَّجُلِ وَقِصَرَ خُطْبَتِهِ مَئِنَّةٌ مِنْ فِقْهِهِ فَأَطِيلُوا الصَّلاَةَ وَاقْصُرُوا الْخُطْبَةَ وَإِنَّ مِنَ الْبَيَانِ سِحْرًا
„Věru délka modlitby a krátkost kázání patří ke znakům, že člověk správně chápe svou víru. Proto prodlužujte modlitby a kraťte kázání, neboť věru některé promluvy působí magicky.“14
Prosím Alláha, aby nám požehnal v našich pátečních setkáních, kázáních i modlitbách, aby vyslyšel naše prosby, přijal naše uctívání a odměnil nás za ně tou nejkrásnější odměnou na onom světě! Ámín!
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6407.
- Ibn Kudáma al-Makdisí v al-Mughní, 2/74.
- Viz al-Muhallá, 5/97; a al-Ichtijárát, str. 79.
- Zaznamenali od Merwána ibnu l-Hakem ad-Dárekutní v Atráfu l-gharáib, 2/145; a as-Sujútí v Džámi’u s-saghír, hadís č. 9926. Jako hasan ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 7604.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 934.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 857.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 867.
- Uvádí Ibnu l-Kajjim v I’lámu l-muwekki’ín, 2/282.
- Uvádí as-Sábúní v ‘Akídetu s-selef we ashábi l-hadís, str. 48.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3211.
- Zaznamenali v lehce odlišných verzích Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 1096 a toto je jeho verze; Ibn Chuzejma v Sahíhu, hadís č. 1765; a Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 2777. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu Suneni Ibn Mádža, hadís č. 906.
- Viz Medáridžu s-sálikín, 1/354.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 865.
- Od ‘Ammára ibn Jásira رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 869.