OTÁZKA: Jaké jsou v dnešní době hlavní povinnosti muslimských učenců vzhledem k nesnázím a pohromám, které islámský svět zasáhly?
ODPOVĚĎ:
Jednou z nejdůležitějších příčin četných krizí a pohrom, které dnes na muslimy dopadají, je bezpochyby to, že se oni sami vzdálili od správné islámské věrouky a začali se dopouštět hříchů jak v tom, co říkají, tak i v tom, co konají.
Vznešený Alláh praví:
مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ
“To dobré, jehož se ti dostane, pochází od Boha a to zlé, jež tě postihne, pochází od tebe samého.” (Nisá: 79)
Vznešený a Dokonalý Alláh taktéž praví:
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ
“A nepostihne vás neštěstí žádné, leda za to, co ruce vaše si vysloužily, však On mnohé odpouští.” (Šúrá: 30)
Vznešený Alláh Svým služebníkům nejvíce odpouští, nejvíce je k nim milostiv, sesílá jim různá znamení a varování, aby se oni k Němu zavčas obrátili s upřímným pokáním, aby jim On mohl odpustit
Kdykoli se člověk rozeběhne k Alláhu a přiblíží se k Němu na délku lokte, Alláh se k Němu přiblíží o lokty dva, neboť Vznešený Alláh věru miluje ty Své služebníky, kteří se k Němu kajícně obrací. Raduje se z jejich pokání, ačkoli On Sám se bez pokornosti pokorných dokáže naprosto obejít, stejně jako Mu nijak neubližuje neposlušnost vzdorovitých hříšníků. Je však Nejlaskavější a Nejmilostivější ke Svým služebníkům. Dal jim i schopnost vykonávat skutky pokornosti vůči Němu a zanechávat hříchů.
Proto pohromy, jimž dnes čelíme, nejsou ničím jiným, nežli varováním Božím vstříc Jeho služebníkům, aby se obrátili zpět k Alláhu s pokáním a upřímnou pokorou. Alláh je o tom zpravuje a zkouší je, jak popisuje ve verši:
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿١٥٥﴾ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
“Budeme vás zkoušet trochu strachem a hladem a ztrátou na majetku i lidech a plodech – avšak oznam zvěst radostnou trpělivým, kteří, když postihne je neštěstí, hovoří: “My Bohu patříme a my k Němu se navrátíme!” (Bekara: 155-156)
Vznešený a Dokonalý Alláh také praví:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
“A objevila se na pevnině i na moři spoušť za to, co ruce lidí způsobily, aby tak Bůh jim dal okusit část z toho, co si vysloužili – snad se obrátí.” (Rúm: 41)
Taktéž říká
وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
“A zkoušíme vás zlým i dobrým co pokušením, a k Nám budete navráceni.” (Anbijá: 35)
A také:
وَبَلَوْنَاهُم بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
“A vystavili jsme je zkouškám dobrým i zlým doufajíce, že snad se obrátí!” (A’ráf: 168)
Existuje mnoho dalších veršů podobného významu.
Proto je povinností vůdců muslimů – jejich učenců, politických lídrů a dalších, aby brali ohled na probíhající těžkosti, všímali si pohrom, které nás zasahují, aby lidem připomínali a kázali, aby jim vysvětlovali podstatu toho, do čeho zabředli.
Ti, kteří mají autoritu nad jinými, ať už náboženští či političtí představitelé, mají být sami tím nejlepším osobním příkladem ctnostného chování. Měli by se otevřít diskusi o tom, proč se Alláh hněvá a stíhá ummu pohromami. A měli by se snažit toto léčit cestou pokání, prosby o odpuštění a nápravy veřejných záležitostí.
Zbytek ummy by je v tom měl následovat, protože správné usměrnění ze strany učenců stejně jako moudrost a uvážlivost vůdců – pokud i jedni i druzí budou sami takoví, jací mají být – má ten největší dopad na skutečné splnění uložených povinností.
Posel Boží صلى الله عليه وسلم praví:
أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ، وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، فَالإِمَامُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهْوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهْوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ زَوْجِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ، وَعَبْدُ الرَّجُلِ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهْوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ، أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
“Zdaž není každý z vás pastýřem a každý je zodpovědný za ty, které má na starost. Vladař je pastýřem zodpovědným za své poddané, muž je zodpovědný za svou rodinu, kterou živí, žena je zodpovědna za domácnost svého manžela a všechny v ní, sluha má na zodpovědnost majetek svého pána a zodpovídá za to, co mu bylo svěřeno. Takto je každý z vás pastýřem zodpovědným za své stádo.“1
Nicméně pokud si muslimové zvyknou hřešit, pokud budou se svými hříchy spokojeni a pokud se ti, kterým nad nimi byla svěřena autorita, nepokusí jim v těchto hříších bránit, potom se na muslimskou ummu rychle snese Boží hněv. A když se objeví Boží hněv, když dopadne Boží trest, potom s sebou vezme jak hříšné, tak i pokorné – a ať nás před tím Alláh ochraňuje!
Ohledem toho zjevil Alláh Nejvyšší tato Svá slova:
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
“A bojte se pokušení, jež nepostihuje výlučně jen ty, kdož z vás jsou nespravedliví! A vězte, že Bůh je strašný ve svém trestání!” (Anfál: 25)
Posel Boží صلى الله عليه وسلم ve stejném smyslu pravil:
إِنَّ النَّاسَ إِذَا رَأَوُا الظَّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذُوا عَلَى يَدَيْهِ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ مِنْهُ
“Pokud lidé spatří křivdícího, ale nezastaví jeho ruku a nebudou se mu snažit zabránit v jeho křivdě, obávám se, že je Alláh postihne Svým trestem všechny!“2
Vznešený Alláh také pravil:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ
“Bůh nezmění to, co je v lidu nějakém, pokud se tento sám nezmění” (Ra’d: 11)
Učenci budou důkladně tázáni jak naložili se svým věděním a správným směřováním, zda k němu vedli i lidi, zda opravdu důkladně vysvětlovali, co je dobré a co je špatné, zda svědomitě objasňovali, jak se užitečné liší od škodlivého.
Prosíme Alláha, aby zahrnul všechny muslimy Svou přízní a Svými dary, aby jim dal sílu pokorně sloužit jejich Pánu a následovat vedení Božího Posla صلى الله عليه وسلم. Žádáme Ho, aby dal našim vůdcům sílu plnit své povinnosti, aby našim učencům propůjčil znalost správného vedení, aby podle něho jednali všichni, aby uvedl zbloudilé muslimy na pravou cestua zlepšil jejich stav. Věru On je Strážcem, jenž nad vším tímto bdí a On Jediný má sílu tak učinit.
Odpovídal: ‘Abdul’azíz ibn ‘Abdilláh ibn Báz
Zdroj: Medžmú’u l-fetáwá wel-makáláti l-mutenewwi’a, 4/134-137.
Překlad: Alí Větrovec