Je dovoleno používat vodopropustný lak na nehty?

a bottle of pink nail polish next to a bottle of pink nail polish

OTÁZKA: Rozumím stanovisku islámu ohledně kosmetiky obecně a konvenčního laku na nehty, nicméně na internetu jsou k sehnání laky na nehty s certifikátem halál, které jsou údajně prodyšné a vodopropustné. Jsou takové dovoleny muslimkám k používání?

ODPOVĚĎ:

Islám obecně dovoluje používání kosmetických přípravků, dokud toto nepřekročí mez zakázaného, shodně principům základní obecné dovolenosti věcí (arab. الإباحة الأصلية al-ibáhatu l-aslíja), dokud jsou vyrobeny z bezesporu povolených surovin1, dokud se nejedná o závadné výrobky poškozující zdraví, dokud se nejedná o napodobování nevěřících žen a a hříšnic a dokud není porušeno pravidlo cudnosti a zákazu odhalovat své okrasy komukoli, kromě manžela a těch příbuzných, s nimiž je zakázáno uzavřít sňatek,2 shodně Božím slovům:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ

A řekni věřícím ženám, aby cudně klopily zrak a střežily svá pohlaví a nedávaly na odiv své ozdoby kromě těch, jež jsou viditelné.“ (Núr: 31)

Kategorie mužů, s nimiž je zakázán sňatek (arab. محارم mahárim, sg. محرم mahrem), pak jmenuje koránský verš:

لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ ۗ وَاتَّقِينَ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا

A není pro ně hříchem, jsou-li viděny otci svými, syny svými, bratry svými, syny bratří svých a syny sester svých nebo ženami jejich a otrokyněmi svými. Nechť jsou bohabojné, vždyť Bůh je věru svědkem věci každé.“ (Ahzáb: 55)

Ba naopak, bylo by dokonce i chvályhodné krášlit se pro potěchu svého manžela, shodně hadísu Abú Hurejry رضي الله عنه, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم na otázku, která žena jsou nejlepší, odpověděl slovy:

الَّتِي تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ وَتُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَ وَلَا تُخَالِفُهُ فِي نَفْسِهَا وَلَا مَالِهَا بِمَا يَكْرَهُ

Ta, která svého manžela potěší, když se na ni podívá, poslechne ho, když jí přikáže, nepře se s ním, když po ní zatouží a nehádá se s ním, kvůli utrácení majetku na věci, které se mu příčí.3

Všemi povolenými zkrášlovacími prostředky jsou hena, oční stíny, oční uhlíky (tzv. كحل kuhl), či šperky typu náušnic či nosního piercingu v kulturních kontextech, kde to dovoluje místní zvyk4 Žena může využít parfém, ten ale nesmí být cítit do okolí, když opouští dům. Může využít i moderních kosmetických přípravků typu krémů a pleťové kosmetiky, pudry, rtěnky, barvy na vlasy apod. Nicméně nic z toho nesmí být určeno komukoli, vyjma manžela a mahremů. Pokud se žena nechce odlíčit či ozdoby odstranit, má použít nikáb či rukavice.

Zakázané prostředky zkrášlování zahrnují vytrhávání obočí, účesy s odstraněním části vlasů, nebo „klamavé“ prostředky jako příčesky, paruky, umělé řasy, kontaktní čočky měnící barvy atd. Podle některých učenců by i tyto „klamavé“ prostředky mohly být dovoleny v rámci manželství, dokud je cílem okrasa a nikoli klam a dokud nejsou vyrobeny z lidských vlasů či vepřových štětin.5

Otázka laku na nehty je spojena s klasickou islámsko-právní otázkou barvení nehtů (arab. التطريف at-tatríf) a v odpovědi na ni je možno vést analogii (arab. قياس kijás) s tímto předpisem. Tatríf byla zkrášlovací procedura moření nehtů či konečků prstů do heny či jiného přírodního barviva.6 V této otázce učenci zaujali dvě stanoviska:

  1. Podle názoru Omara ibnu l-Chattába رضي الله عنه,7 učenců hanefíjského mezhebu a oficiálního názoru šáfi’ovského mezhebu je toto zakázáno pro svobodnou ženu a se souhlasem manžela dovoleno pro vdanou, avšak někteří šáfi’ovští učenci se dokonce vyslovili pro úplný zákaz takové praktiky.8

  2. Podle názoru učenců málikovského9 a hanbelovského mezhebu10 se jedná o věc zavrženíhodnou (arab. مكروه mekrúh) byť nikoli přímo zakázanou, ale je ovšem lepší se jí vyhnout. Současní učenci ‘Abdulláh Mutlak, Muhammed Músá a ‘Abdulláh at-Tajjár se vyslovili ve prospěch tohoto povolujícího názoru, dokud jsou respektována nařízení cudnosti a jsou používány zdravotně nezávadné přípravky.11

I pokud bychom zaujali toto druhé, mírnější stanovisko, tak případě laku na nehty či jiných prostředků manikúry se k výše uvedeným pravidlům navíc připojují i komplikace při rituální očistě. Nehty totiž patří k těm částem těla, které je nutné umýt během rituální očisty, tzv. abdestu (arab. الوضوء al-wudú) a lak na nehty vytváří vrstvu, která brání vodě dostat se k povrchu nehtů, čímž je abdest znemožněn, neboť jeho podmínkou je, aby se voda dostala ke všem částem těla, jejichž celý povrch má být umyt, mezi něž spadají i ruce včetně nehtů na prstech a chodidla včetně nehtů na prstech nohou.12

Není správné tento nedostatek řešit potíráním po nalakovaných nehtech analogicky k případu ponožek a onucí (arab. الخفين al-chuffejn), protože jde jednak jen o ozdobu a nikoli o nutné oblečení chránící před chladem a jednak je toto dovoleno pod podmínkou pokrytí celého chodidla ponožkou, což lak nesplňuje.13 Toto by bylo dovoleno jedině v situaci, kdy by byl lak používán nikoli jako zkrášlovadlo, ale jako lék, např. na mykózu nehtů, v tom případě by bylo možno přetřít přes něj jako přes náplast či obvaz.14 Pokud by ovšem žena nanesla na své nehty lak až po rituální očistě a potom se pomodlila, její očista i modlitba by byla správná pouze tak dlouho, dokud by nedošlo ke ztrátě této očisty. Při opětovné očistě by ovšem vznikla výše popisovaná komplikace.15

Běžný lak v tomto ohledu nefunguje jako např. hena, která obarví vlastní povrch nehtu a nevytváří vrstvu bránící průniku vody k povrchu nehtu, ale její molekuly se jen zachytí na povrchu nehtu a obarví ho. Navíc odstranění heny před každým abdestem by pro takto zkrášlenou ženu představovalo příliš velkou obtíž, neúměrnou požadavkům. Toto lze zobecnit na jakoukoli barvu či nečistotu fungující na stejném principu jako hena.16 Proto, jak argumentoval ve své fetwě ‘Abdul’azíz ibn ‘Abdilláh ibn Báz, hena opětovnému vykonání abdestu nebrání, ale konvenční lak ano.17

Z tohoto důvodu někteří výrobci uvedli na trh novou generaci manikúrních přípravků, které jsou údajně polopropustné, prodyšné, propouštějící vzduch a vodu a vytvářející na povrchu nehtu póry, kterými vzduch i voda k povrchu nehtu může pronikat. Tuto jejich fyzikálně-chemickou vlastnost lze ovšem jen velmi těžko testovat. Aby byly splněny podmínky vhodnosti takového přípravku z hlediska rituální očisty, musí být zajištěny dvě věci:

  1. 100% vodoporopustnost přípravku, takže se voda při abdestu dotkne celého povrchu obarveného nehtu.

  2. Dostatečná rychlost propustnosti přípravku, takže se voda dotkne nehtu přímo během abdestu a nikoli až o několik hodin později, neboť povinností procesu rituální očisty je vykonat jednotlivé úkony naráz, bez přestávky a v požadovaném sledu.

Praktické otestování splnění obou vyžadovaných vlastností v kontrolovaných laboratorních podmínkách je velmi těžké a panuje značná nejistota, zda je vůbec prováděno. Žádný systematický vědecký výzkum chemických a fyzikálních vlastností těchto přípravků v souvislosti s islámsko-právními požadavky rituální očisty nebyl nikdy proveden.18 Výrobci (jako např. značky 786, Amara, Inglot, Lena, Maya, Mersi, Orly, Vivre a další) obyčejně garantují, že pro proniknutí vody k povrchu nehtu by mělo stačit několik sekund až několik desítek sekund ponoření konečku prstu do vody, resp. pod proud vody.19 Nicméně i oni sami přiznávají, že lak obsahuje adheziva umožňující barvě přilnout na nehet. Podmínkou při vykonání abdestu je, aby se voda dotkla celého povrchu nehtu a nikoli jen jeho části, dokud je to možné. Uživatelky těchto přípravků také uvádějí, že ačkoli se tento typ laku skutečně dá na rozdíl od toho konvenčního smýt proudem vody, stopy po něm na nehtu zůstávají. Podle nezávislého testování jihoafrickým muftím Ibráhímem Desáím z místní rady učenců tyto podmínky rituální očisty u těchto typů laků splněny nejsou.20

Bylo by zakázáno záměrně samu sebe uvádět v situaci, kdy voda při rituální očistě nemůže proniknout k celému povrchu těla, jenž má být omyt. Aby byla splněna podmínka úplného omytí nehtu a nejen proniknutí vody skrz póry v laku. Z fyzikálního hlediska je v podstatě nemožné, aby se voda dotkla celého povrchu nehtu a zároveň se na něm udržel i lak či barva. Toto kompromituje rituální očistu uživatelky takového laku a tím i její modlitbu, shodně hadísu Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

لاَ تُقْبَلُ صَلاَةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ

Žádná modlitba není přijata bez očisty.21

Vzhledem na to, že se jedná o prostředky zkrášlování, které nejsou dovoleny všemi učenci, že vodopropustnost daných přípravků je sporná a že není zaručeno splnění podmínek správné rituální očisty, důrazně doporučujeme vyhýbat se jak konvenčním, tak i vodopropustným a prodyšným lakům na nehty, shodně slovům Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ‏.‏

Povolené je jasné a zakázané je jasné. A mezi nimi jsou pochybné věci, které mnoho lidí nezná. Kdokoli se zdrží pochybného, uhájil své náboženství i svou čest. A kdo zapadne do pochybného, ten zapadl i do zakázaného.22

Apeluji proto na naše sestry v islámu, aby nepodléhaly diktátu masmédií a soudobé módy a aby neprodávaly svůj islám a spokojenost Boží za několik čtverečních centimetrů barvy na nehtech. Jsou situace, kdy je třeba si správně zvolit stranu, na které stojíme a spokojit se s předpisem islámu i za cenu nekonformity s okolím a nerespektování posledních módních trendů. Nelze sedět na dvou stoličkách naráz a ne každá alternativa, kterou reklama propaguje jako halál, je skutečně v souladu s předpisy islámu. A Alláh ví nejlépe.

Prosíme Alláha, aby nás všechny vedl po přímé a správné cestě. Ámín!

Odpovídal: Alí Větrovec

  1. Pozn.: Typicky bývá jako sporný diskutován alkohol, přísady živočišného původu získané z nesprávně zabitých zvířat apod.
  2. Viz Ghánim Ghálib Ghánim v Munkerátu l-afráh, 1/64.
  3. Zaznamenali s drobnými rozdíly an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 3231 a toto je jeho znění; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 7421. Jako hasan ho doložil al-Albání v Hidájetu r-ruwát, hadís č. 3208.
  4. Pozn. Není dovoleno propichovat si kvůli zdobení jakoukoli jinou část těla než ucho a nos, anebo si propichovat nos někde, kde to není běžnou zkrášlovací praktikou tamních žen a bylo by to extravagantním odíváním (arab. لباس الشهرة libásu š-šuhra).
  5. O obecných pravidlech používání kosmetiky viz zde: Používání kosmetiky v době půstu i mimo něj https://www.e-islam.cz/pouzivani-kosmetiky-v-dobe-pustu-i-mimo-nej/.
  6. Viz Ibnu l-Menzúr v Lisánu l-‘arab, 9/217.
  7. Zaznamenal ‘Abdurrezzák v al-Musannefu, 4/318; a Ibn Abí Šejba v al-Musannefu, 1/232.
  8. Viz Keššáfu l-kenná’, 1/82; a Šerhu rawdati t-tálib, 1/183.
  9. Viz Ibn Rušd v al-Bejánu we t-tahsíl, str. 112.
  10. Viz Ibn Muflih v al-Furú’, 1/161.
  11. Viz al-Fikhu l-mujesser, 9/9.
  12. Viz Ibn ‘Ábidín v Raddu l-muchtár, 1/154.
  13. Viz Sedžá ad-Dejjúlí v al-Adkáru l-fewáidu fadíleti š-šejch dr. Feláh bin Ismá’íl Mundekár, str. 90.
  14. Viz Fetáwa š-šebeketi l-islámíja, 11/1129.
  15. Viz Ibid., 11/1084.
  16. Viz Matálibu úli n-nuhá, 3/116.
  17.  Viz Hukmu talái l-azfári lin-nisá, https://binbaz.org.sa/fatwas/12360/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%B1-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%A1.
  18. Viz Is Halal Nail Polish Realy halal? https://www.halalzilla.com/halal-nail-polish-really-halal/4698.
  19. Viz What Is Halal Nail Polish https://mersicosmetics.com/blogs/blog/halal-nail-polish-what-is-it.
  20. Viz Fatehmahomed, Hafizurrahman. b.d. „Halaal“ Nail Polish?“ in Jamiatul Ulama, online na https://jamiat.org.za/halaal-nail-polish-2/.
  21. Od ‘Abdulláha ibn Omara رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 224.
  22. Jako část delšího hadísu od an-Nu’mána as-Sábita رضي الله عنه zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 52; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1599 a toto je jeho verze.