Každý si píšeme svou knihu

opened book

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví v súře Kehf, kterou čteme každý pátek:

وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا

A předložena bude Kniha každého a uvidíš provinilé v obavách z toho, co v ní je obsaženo. A řeknou:,, Běda nám, co je to za knihu, že ani malé, ani velké skutky zaznamenat neopominula?” A naleznou před sebou vše, co dělali, a neošidí Pán tvůj z nich jediného.“ (Kehf: 49)

Tento verš bohatě stačí jako připomenutí. V Soudný den předstoupíme před Pána veškerenstva a obdržíme přímo do naší vlastní ruky knihu svého života a spatříme uvnitř ní úplně vše, co jsme kdy učinili nebo řekli, co jsme ukázali navenek i co bylo hluboko uvnitř nás. Každý si v našem životě pečlivě buduje své renomé. Dokonce když žádáme o novou pracovní či akademickou pozici, často předkládáme svůj životopis. Ten vylepšujeme a snažíme se ukázat v co nejlepším světle. Zapomínáme ovšem na to, že si jiný, nekonečně objektivnější a podrobnější, píšeme svými vlastními skutky, rukama andělů písařů, kteří nikdy nic neopomenou. A právě toto je kniha našeho života, která nezvratně rozhodne o našem dalším směřování.

Na jiném místě o tom Vznešený Alláh praví:

وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا ‎﴿١٣﴾‏ اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا

Každému člověku jsme připevnili znak jeho skutků jeho na šíji a v den zmrtvýchvstání vyjmeme pak každému knihu jeho a setká se s ní otevřenou: „Čti knihu svou! Dnes sám postačíš si proti sobě jako zúčtovatel!“ (Isrá: 13-14)

As-Sefáríní říká:

Rozdávání knih skutků a jejich přijímání pravou či levou rukou patří k tomu, v co je povinnost věřit a k čemu se srdce upínají. To potvrzuje Korán, Sunna a konsenzus všech učenců.1

Anas ibn Málik vypráví, že několika dalšími společníky رضي الله عنهم أجمعين seděli ve společnosti Posla Božího صلى الله عليه وسلم, který se pousmál a řekl:

هَلْ تَدْرُونَ مِمَّ أَضْحَكُ

Zdalipak víte, nad čím jsem se pousmál?

„Alláh a Jeho Posel vědí nejlépe,“ odpověděli jsme.

Potom řekl:

مِنْ مُخَاطَبَةِ الْعَبْدِ رَبَّهُ يَقُولُ يَا رَبِّ أَلَمْ تُجِرْنِي مِنَ الظُّلْمِ قَالَ يَقُولُ بَلَى‏.‏ قَالَ فَيَقُولُ فَإِنِّي لاَ أُجِيزُ عَلَى نَفْسِي إِلاَّ شَاهِدًا مِنِّي قَالَ فَيَقُولُ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ شَهِيدًا وَبِالْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ شُهُودًا – قَالَ – فَيُخْتَمُ عَلَى فِيهِ فَيُقَالُ لأَرْكَانِهِ انْطِقِي‏.‏ قَالَ فَتَنْطِقُ بِأَعْمَالِهِ – قَالَ – ثُمَّ يُخَلَّى بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْكَلاَمِ – قَالَ – فَيَقُولُ بُعْدًا لَكُنَّ وَسُحْقًا ‏.‏ فَعَنْكُنَّ كُنْتُ أُنَاضِلُ

Proto, že mi vyvstala na mysli rozprava služebníka s jeho Pánem v Soudný den. Řekne: „Pane, zdaž jsi mne neochránil před křivdou?“ „Ovšemže ochránil,“ odpoví Alláh. Služebník řekne: „Já věru nedovoluji, aby proti mně svědčil kdokoli, kromě mne samého.“ Alláh odpoví: „Dnes si vystačíš jako svěděk ty sám proti sobě. A vznešení andělští písaři proti tobě jako svědkové.“ Potom mu budou zapečetěna jeho ústa a jeho rukám i nohám bude poručeno: „Promluvte!“ A ony promluví o jeho skutcích. A až svou výpověď dokončí, onen člověk jim řekne: „Pryč s vámi! Proklínám vás! To vás jsem se snažil zachraňovat!2

A tak se jedni budou radovat a druzí budou bědovat nad knihami, které přesně a věrně do nejmenších detailů zachytí celý jejich život. Vznešený Alláh o tom hovoří:

فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ‎﴿٧﴾‏ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ‎﴿٨﴾‏ وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا ‎﴿٩﴾‏ وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ‎﴿١٠﴾‏ فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ‎﴿١١﴾

Komu bude kniha jeho dána do pravice, tomu zúčtováno bude počtem snadným a on radostně se navrátí k lidem svým. A ten, jemuž za záda bude kniha jeho dána, ten volat bude po vlastní zkáze!“ (Inšikák: 7-11)

Na jiném místě Alláh tento moment líčí ještě barvitěji a podrobněji:

فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ ‎﴿١٩﴾‏ إِنِّي ظَنَنتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ ‎﴿٢٠﴾‏ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ ‎﴿٢١﴾‏ فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ‎﴿٢٢﴾‏ قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ‎﴿٢٣﴾‏ كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ‎﴿٢٤﴾‏ وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ‎﴿٢٥﴾‏ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ‎﴿٢٦﴾‏ يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ‎﴿٢٧﴾‏ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ‎﴿٢٨﴾‏ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ‎﴿٢٩﴾

A komu bude dána kniha jeho do pravice, ten řekne: „Zde přečtěte si knihu mou! Já soudil jsem vždy, že s účtem svým se setkám jednou.“ A takový bude mít žití příjemné v zahradě vznešené, jejíž plody na dosah budou. „Jezte a pijte v bezpečí za to, co jste již vykonali v době minulé!“ A komu bude dána kniha jeho do levice, ten řekne: „Ach, kéž by mi nebyla dána kniha má a já se nikdy nedozvěděl účtu svého výsledek! Ach, kéž by tato smrt byla konečná! K ničemu dnes mi není můj majetek a zanikla, daleko ode mne, moc má!“ (Hákka: 19-29)

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ ‎﴿٥٢﴾‏ وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ ‎﴿٥٣﴾

A vše, co konali, je v záznamech zapsáno a vše, ať malé či velké, je v nich zaznamenáno.“ (Kamer: 52-53)

Rozmýšlejme, čím plníme knihu svého života, která se nyní nachází u Alláha pod Jeho trůnem. Co v ní chceme, tomu se oddejme. A co v ní nechcene, s tím přestaňme už teď. Protože ona se plní automaticky, vším, co konáme, dokonce i kdybychom se skryli před zraky lidí.

Proto zanechme našeho zla, kajme se a prosme v dnešní velký den o odpuštění za naše hříchy, neboť ‘Abdulláh ibn Busr رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

طُوبَى لِمَنْ وَجَدَ فِي صَحِيفَتِهِ اسْتِغْفَارًا كَثِيرًا

Blahoslaven ten, kdo najde ve své knize mnoho proseb o odpuštění.3

Vzpomínejme! Na kolik našich prohřešků už jsme zapoměli? A kolika dobrými skutky si můžeme být jisti, že je tam opravdu najdeme? Ať každý z nás dnes zapojí svou představivost, zapřemýšlí nad tou chvílí a zeptá sebe sama – co do své knihy píšu? Do které ruky svou knihu asi dostanu? Jsem připraven ji otevřít? A budu vůbec hrdý na to, co v ní uvidím?

Prosíme Alláha, aby ty naše knihy byly důvodem radosti a nikoli zármutku, abychom je obdrželi do naší pravé ruky a mohli být náležitě hrdí na to, co v nich najdeme zapsáno. Ámín!

  1. Viz Lewámi’u l-anwári l-báhíja, 2/181.
  2. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2969.
  3. Zaznamenal Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3818; an-Nesáí v as-Sunenu l-Kubrá, hadís č. 10289; a al-Bezzár v Musnedu, hadís č. 3508. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu Suneni Ibn Mádža, hadís č. 3093.