بسم الله الرحمان الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
“Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Milí bratři v islámu!
Alláh vyslal všechny své Posly, mír s nimi všemi, bez výjimky, za tím účelem, aby jim lidé byli poslušni, shodně Jeho slovům:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ
“A nevyslali jsme posla žádného, leč aby mu byla, z dovolení Božího, prokazována poslušnost.” (Nisá: 64)
Vznešený Alláh na šesti místech v Koránu přikázal poslušnost jak vůči Alláhu, tak i vůči Jeho Poslu صلى الله عليه وسلم – v súrách Áli ‘Imrán, an-Nisá, al-Máida, an-Núr, Muhammed a at-Teghábun.
Příkladem jsou Boží slova:
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُم مَّا حُمِّلْتُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا ۚ
“Rci: “Poslouchejte Boha a poslouchejte posla! Odvrátíte-li se, pak on ponese jedině to, co na něj bylo vloženo, a vy ponesete to, co bylo na vás vloženo. Však uposlechnete-li jej, budete na cestě správné.” (Núr: 54)
Alláh také říká:
لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا
“Neberte výzvu posla k vám tak, jako by to byla výzva jednoho z vás k druhému!” (Núr: 63)
A také:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
“Vy, kteří věříte! Nesnažte se předejít Boha a posla jeho! Buďte bohabojní, vždyť Bůh věru je slyšící, vševědoucí! Vy, kteří věříte! Nezvedejte hlas svůj nad hlas prorokův a neobracejte se k němu s řečí hlučnou, tak jak to děláte mezi sebou, aby se skutky vaše nestaly marnými, aniž o tom budete mít tušení.” (Hudžurát: 1-2)
Úkol Proroka صلى الله عليه وسلم je totiž vysvětlen samotným Alláhem takto:
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
“A takto jsme vám poslali posla ze středu vašeho, který vám přednáší znamení Naše, očišťuje vás, učí vás Písmu a moudrosti a učí vás tomu, co jste vůbec neznali.” (Bekara: 151)
Mikdám ibn Me’díkerib رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
أَلا إِنِّي أُوتيت الْكتاب وَمِثْلَهُ مَعَهُ أَلَا يُوشِكُ رَجُلٌ شَبْعَانٌ عَلَى أَرِيكَتِهِ يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْقُرْآنِ فَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَلَالٍ فَأَحِلُّوهُ وَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَرَامٍ فَحَرِّمُوهُ وَإِنَّ مَا حَرَّمَ رَسُولُ الله كَمَا حَرَّمَ اللَّهُ
“Což mi nebyla dána Kniha a což mi nebylo dáno i něco podobné k tomu? Leč přijde čas, kdy se sytý muž rozvalí na své pohovce a řekne: “Držte se jen tohoto Koránu, cokoli v něm najdete jako povolené, považujte za povolené a cokoli v něm najdete jako zakázané, také zakazujte.” Avšak to, co zakázal Posel Boží, zakázal i Sám Alláh!” A potom vzpomenul několik příkladů takových zákazů, které se nikde v Koránu nevyskytují.1
Od ‘Abdulláha ibn ‘Abbáse, Ibn Omara a dalších se uvádí, že při zmínce o podobných zákazech známých jen ze Sunny často zmiňovali koránský verš:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا
“To, co vám dává posel, to si vezměte! Ale toho, co vám odepřel, toho se zdržujte!” (Hašr: 7)
Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
كُلُّ أُمَّتِي يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ، إِلاَّ مَنْ أَبَى
“Všichni z mé ummy vstoupí do Ráje, kromě těch, kteří to odmítnou.”
“A kdopak to může odmítnout?” zeptali se přítomní udiveně.
Posel Boží صلى الله عليه وسلم jim odpověděl:
مَنْ أَطَاعَنِي دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ أَبَى
“Kdokoli mne uposlechne, vstoupí do Ráje. A kdokoli se mi vzepře, ten vstoupit odmítne.”2
To proto, že Vznešený Alláh praví:
وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
“A kdokoliv poslouchá Boha a posla Jeho, tomu Bůh dá vstoupit do zahrad, pod nimiž řeky tekou, a v nich nesmrtelný bude – a to úspěch je nesmírný.” (Nisá: 13)
Není jiné cesty ani jiného směru, nežli toho, který určil Posel Boží صلى الله عليه وسلم. Vězte proto, že islám jako takový je Sunnou a Sunna jako taková je islámem. Kdokoli popírá Sunnu a hlásá, že následuje pouze Korán, nemá podíl na islámu. Následuje nějakou jinou víru než islám, s nímž je Alláh spokojen, abychom ho následovali jako své náboženství. Kdo popírá Sunnu a odmítá ji následovat, není jedním z nás.
Kdo říká: “Následuji pouze Korán,” tj. bez následování Sunny, ten je lhářem, protože Vznešený Alláh shůry sedmero nebes sesílá Svá Slova:
مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ
“Kdokoliv je poslušen posla, je poslušen i Boha” (Nisá: 80)
Více než 140 koránských veršů hovoří o nutnosti následovat Sunnu. Shrnul a vysvětlil je Dželáluddín as-Sujútí v díle Miftáhu l-dženneti fil-i’tisámi bis-sunna.
A Posel Boží صلى الله عليه وسلم tato slova potvrzuje svými slovy:
مَنْ أَطَاعَنِي فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ عَصَى اللَّهَ، وَمَنْ أَطَاعَ أَمِيرِي فَقَدْ أَطَاعَنِي، وَمَنْ عَصَى أَمِيرِي فَقَدْ عَصَانِي
“Kdokoli uposlechne mne, ten samým tím uposlechne i Alláha. Kdokoli se mi vzepře, samým tím se vzpírá i Alláhu. Kdokoli uposlechne mnou ustaveného vůdce, samým tím uposlechne i mne. A kdokoli se vzepře mnou ustavenému vůdci, samým tím se vzepře i mně.”3
Vůdcové existují nejen vojensko-političtí, ale i naučno-náboženští. Nelze proto pochopit pravý smysl odkazu Posla Božího صلى الله عليه وسلم, aniž bychom nenavazovali na tradici našich zbožných předků, našich učenců, kteří jeho slova pochopili před námi.
Odkud potom některým lidem novotářská chápání slov Posla Božího صلى الله عليه وسلم a toho, co ustavuje, či neustavuje jako zákon závazný pro každého z nás? Jak mohou přicházet s historizujícími výklady, že něco ze Sunny dnes a tady už neplatí? Kde je jejich důkaz?
Žádný důkaz nemají. Je to jen nízká tužba, kterou následují, ať už náleží jim samotným, či – ještě hůře – někomu jinému, nepřátelům islámu. A to je ještě horší blud. Ať nás Alláh před tím chrání.
Prosím Alláha o neutuchající sílu a neochvějnou vytrvalost v následování Sunny, cesty nejlepšího ze synů Adamových. Dej nám, ó Bože, abychom následovali kroky Tvého milovaného Muhammeda صلى الله عليه وسلم na tomto světě a díky tomu dosáhli nejvyšších příček v Ráji, jakož i možnosti usednout tam po jeho boku, když se nám tohoto požehnání nedostalo zde. Ámín!