Malé ponaučení z krátkosti času

white round analog wall clock at 10 00

Alláh přísahá při různých časech, jako:

وَالْفَجْرِ

Při úsvitu!“ (Fedžr: 1)

وَالضُّحَىٰ

Při dopoledni!“ (Duhá: 1)

وَالْعَصْرِ

Při odpoledni!“ (‘Asr: 1)

Anebo:

وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ‎﴿١﴾‏ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ‎﴿٢﴾

Při noci, když temnem zahaluje, při dni, když v slávě se objevuje!“ (Lejl: 1-2)

To proto, aby si i člověk v různých časech připomenul svého Pána, neboť matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها slyšela Posla Božího říci:

ما من ساعةٍ تمرُ على ابنِ آدمَ لم يذكرِ اللهَ فيها إلا تحسَّرَ عليها يومَ القيامةِ

Není hodiny, která synu Adamovu uběhne bez vzpomínání Alláha, aniž by jí nelitoval v Den Zmrtvýchvstání.1

Ibn Redžeb al-Hanbelí pravil:

Věřící žije pro vzpomínku Boží, při vzpomínání Alláha i umírá a se vzpomínáním Alláha bude i vzkříšen.2

Abu l-Feredž Ibnu l-Džewzí vypráví, že jeden zbožný muž před svou smrtí zaplakal a když se ho přítomní otázali proč, odpověděl: „Proto, že postící se budou se znovu postit, ale já se už s nimi postit nebudu. Proto, že ti, co hojně vzpomínají Alláha, budou dále vzpomínat Alláha, ale já Ho s nimi už vzpomínat nebudu. A proto, že modlící se budou se dále modlit, ale já se už s nimi modlit nebudu.“3

  1. Zaznamenali at-Taberání v al-Mu’džemu l-awsatu, hadís č. 8316; Abú Nu’ajm v Hiljetu l-awlijá, 9/362; a al-Bejhekí v Šu’abu l-ímán, hadís č. 511 a toto je jeho verze. Jako hasan doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 5720.
  2.  Viz Latáifu l-me’árif, str. 365.
  3. Viz at-Tebsira, 1/217.