Mít nebo být?

black and red plastic bottles on brown wooden wall

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Vězte, že život pozemský je pouze hra a zábava, marná okrasa, vzájemné vychloubání mezi vámi a soupeření v rozmnožování majetku a dětí. A podobá se dešti: nevěřícím se líbí rostlinstvo, jež z něho vyrůstá, avšak potom vadne a vidíš je zežloutlé, až nakonec se stane slámou suchou. A v životě budoucím je jednak trest přísný, avšak i odpuštění a zalíbení se Bohu. A život pozemský není leč užívání klamavé.“ (Hadíd: 20)

Věru žijeme v době mnoha zlatých telat, falešných model a idolů uctívaných namísto Alláha a jedním z nich je majetek. Al-Hasan al-Basrí pravil: „Každý národ měl svou modlu, již uctíval, a modlou této ummy jsou zlaťáky a stříbrňáky.1 A naši zbožní předkové nehovořili prázdná slova, daleko od toho!

Něco podobného je ozvěnou Prorokova صلى الله عليه وسلم varování v hadísu Ka’ba ibn ‘Ijjáda رضي الله عنه:

إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ فِتْنَةً وَفِتْنَةُ أُمَّتِي الْمَالُ

Věru každá umma měla své pokušení. A pokušením mé ummy je majetek.“ Hadís zaznamenal jako hasan gharíb at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2336; a al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 8109. Jako sahíh podle podmínek Muslima ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 592.

A o tomtéž hovoří Vznešený Alláh ve Svých slovech:

‏ إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ ‎﴿٦﴾‏ وَإِنَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِكَ لَشَهِيدٌ ‎﴿٧﴾‏ وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ‎﴿٨﴾

Věru vůči svému Pánu člověk vskutku nevděčný je, a dokonce sám to dosvědčuje. Horlivý však je věru v lásce k majetku!“ (‘Ádíját: 6-8)

K tomuto dochází, když člověk popřehází své priority a začne chápat majetek, který měl být prostředkem k jeho nezávislosti na jiných, k péči o jeho rodinu, k posilování pout mezi příbuznými, k podpoře Boží víry a k jeho udělování těm méně šťastným okolo něj a k jeho konání dobra ve všeobecnosti, nikoli jako prostředek, ale jako cíl sám o sobě.

Vznešený Alláh kárá ty, kteří si vzali majetek, který není ničím, nežli pouhým nástrojem, za cíl:

كَلَّا ۖ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ‎﴿١٧﴾‏ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ‎﴿١٨﴾‏ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا ‎﴿١٩﴾‏ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ‎﴿٢٠﴾‏ كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ‎﴿٢١﴾‏ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ‎﴿٢٢﴾‏ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ‎﴿٢٣﴾

Však pozor! Vždyť vy sirotky nectíte, ani k nakrmení nuzných se navzájem nevybízíte však dědictví celá nenasytně pohlcujete a jen bohatství v lásce vášnivé máte. Však pozor! Až země bude rozdrcena ranou za ranou a přijde Pán tvůj i andělé, řada za řadou, a až v ten den bude peklo předvedeno, tehdy si člověk připomene – však co bude mu připomínání platno?“ (Fedžr: 17-23)

O tomto hovoří Posel Boží صلى الله عليه وسلم v hadísu od Anase ibn Málika رضي الله عنه:

لَوْ أَنَّ لاِبْنِ آدَمَ وَادِيًا مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَادِيَانِ، وَلَنْ يَمْلأَ فَاهُ إِلاَّ التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ

Pokud by syn Adamův měl údolí plné zlata, rád by měl ještě i druhé. A jeho ústa se nenaplní, leda prach. A Alláh přijme pokání toho, kdo se kaje.2

A v hadísu od Ka’ba ibn Málika رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

مَا ذِئْبَانِ جَائِعَانِ أُرْسِلاَ فِي غَنَمٍ بِأَفْسَدَ لَهَا مِنْ حِرْصِ الْمَرْءِ عَلَى الْمَالِ وَالشَّرَفِ لِدِينِهِ

Není dvou hladových vlků poslaných na ovce, kteří by pro ně byli škodlivější, nežli je pro něčí náboženství jeho chtivost po majetku a po postavení.3

Kolik jen lidský chtíč, hamižnost, touha vlastnit a hromadit stále víc podnítila nepřátelství mezi lidmi, kolik jen rozvrátila rodin, kolik jen způsobila nenávisti, nespravedlnosti a válek! Ba co více, zkazila celou planetu a ohrozila samu lidskou existenci! Vznešený Alláh říká:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ‎

A objevila se na pevnině i na moři spoušť za to, co ruce lidí způsobily, aby tak Bůh jim dal okusit část z toho, co si vysloužili – snad se obrátí.“ (Rúm: 41)

Ba co více, člověk ničí své duševní i tělesné zdraví, svou pohodu a dokonce i svou vlastní víru a svůj vztah k Alláhu, když učiní porovnávání svého majetku jediným měřítkem všeho! Vznešený Alláh o tom hovoří ve Svých slovech:

فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ‎﴿١٥﴾‏ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ‎﴿١٦﴾‏

Co člověka se týče, když Pán jeho jej zkoušce podrobuje a štědrosti a dobrodiním jeho zahrnuje, pak on hovoří: “Pán můj mi poctu prokazuje. Když naopak jej zkouší tím, že příděl obživy mu odměřuje, pak on hovoří: “Pán můj mě ponižuje.“ (Fedžr: 15-16)

V žádném případě tu ovšem nevychvaluji chudobu a nechci po nikom, aby se zbavil všeho hmotného! Naopak není nic lepšího nad hojný majetek v rukou dobrého člověka, protože v hadísu od ‘Abdulláha ibn ‘Amra رضي الله عنهما Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

إِنَّ اللَّهَ يُحِبَّ أَنْ يُرَى أَثَرُ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِهِ ‏

Věru Alláh rád vidí stopy Svého dobrodiní na Svém služebníkovi!4

Ibn Tejmíja vysvětluje:

Kdo si obleče nový krásný oděv, aby tak ukázal Boží dobrodiní a pomohl sobě ve skutcích pokornosti vůči Alláhu, bude mít za to odměnu. A kdo si ji obleče, aby se pyšnil a ukazoval před ostatními, hřeší, protože Alláh nemiluje žádného zpupného nevděčníka!5

A to je to, co přikazuje i Všemohoucí Alláh, ve Svých slovech:

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ

Synové Adamovi! Odívejte se do šatů ozdobných v modlitebně každé! Jezte a pijte, avšak nepřehánějte, vždyť On nemiluje ty, kdož přehánějí!“ (A’ráf: 31)

Jako i ve všem, i tady platí všeho s mírou, jak ukazuje i Sunna Božího Posla صلى الله عليه وسلم a praxe našich zbožných předků. Chovejme se proto vždy tak, jak to sluší naší víře, našemu poznání, naší důstojnosti a našim zkušenostem, neboť ‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

إِنَّ الْهَدْىَ الصَّالِحَ وَالسَّمْتَ الصَّالِحَ وَالاِقْتِصَادَ جُزْءٌ مِنْ خَمْسَةٍ وَعِشْرِينَ جُزْءًا مِنَ النُّبُوَّةِ

Věru přístojné chování, důstojná zdrženlivost a přiměřenost ve všem jsou jednou z pětadvaceti částí proroctví.6

Ve vztahu ke hromadění majetku o tom Prorok صلى الله عليه وسلم v hadísu od Džábira ibn ‘Abdilláha رضي الله عنهما řekl:

فِرَاشٌ لِلرَّجُلِ وَفِرَاشٌ لاِمْرَأَتِهِ وَالثَّالِثُ لِلضَّيْفِ وَالرَّابِعُ لِلشَّيْطَانِ

Jedno lůžko pro muže, druhé pro jeho ženu, třetí pro hosta a čtvrté pro šejtána.7

Pamatuj proto, drahý bratře, na Boží slova:

وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا ‎﴿٢٦﴾‏ إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ‎﴿٢٧﴾‏

A nerozhazuj rozhazováním, vždyť marnotratní jsou bratři satanovi a satan byl vůči Pánu svému nevděčný.“ (Isrá: 26-27)

A pamatuj, že každá koruna na tvém účtě a ve tvé peněžence je semínkem dobra, které můžeš na tomto světě zasadit, než přijde den sklizně, kdy už bude na sadbu pozdě a kdy každý pochopí, že hromadění hmotných statků nemělo vůbec žádný smysl a bylo jen dalším klamem a falešnou modlou, co nestála za pekelná muka, slovy Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

وَاللَّهِ مَا الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ هَذِهِ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ

Při Alláhu, co je tento svět v porovnání s oním, nežli jen jako když někdo z vás smočí tento prst do moře, nechť se podívá, co z něj mu na něm zůstane!8

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh pravil:

أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ ‎﴿١﴾‏ حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ‎﴿٢﴾‏ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ‎﴿٣﴾‏ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ‎﴿٤﴾‏ كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ‎﴿٥﴾‏ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ‎﴿٦﴾‏ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ ‎﴿٧﴾‏ ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ‎﴿٨﴾

Vy rádi v rozmnožování jmění soupeříte, dokud hroby nenavštívíte. Však pozor! Brzy poznáte! A znovu pozor! Brzy poznáte! Však pozor! Kéž zřetelným poznáním poznáte, a věru oheň planoucí uzříte a potom vskutku okem jistým jej spatříte a posléze v ten den na blahobyt tázáni budete!“ (Tekásur: 1-8)

Za každou kapku vody, kterou si vypil, budeš tázán. Za každé sousto jídla. Za každý svůj nádech i výdech. Chovej se ke svému jmění tak, aby tvé zúčtování bylo rychlé a bezbolestné!

Na jiném místě Alláh říká:

وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ

Usiluj tím, co ti Bůh daroval, o dosažení příbytku posledního! Nezapomínej na úděl svůj v životě pozemském a čiň dobré tak, jak Bůh učinil dobré tobě!“ (Kasas: 77)

Měj své jmění pevně ve své ruce a nedovol, aby se vkradlo do tvého srdce. Tvým skutečným jměním je to, co ti zůstane na onom světě a nikoli to, co máš dnes na světě tomto. Tvá víra a tvé dobré skutky vytvářejí tebe, jaký jsi a nikoli to, co vlastníš a co ostatním ukazuješ na odiv. Proto napřími svou pozornost a své úsilí na to, co je toho skutečně hodno. Do Ráje tě nepřivede luxus, v němž žiješ. Ani značka tvého auta, tvého oblečení či tvého mobilního telefonu.

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ، وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ

Skutečné bohatství netkví ve velikánském jmění, nýbrž skutečné bohatství spočívá v bohatství duše.9

Tak nikdy nezapomeň na to, že máš proto, abys byl a nejsi proto, abys měl. Nepředháněj se s ostatními v tom, co máš. Soutěž s nimi naopak v tom, kolik pomůžeš dobré věci! Hanba není nemít, hanba je neposkytnout!

Prosíme Alláha, aby nám dal vystačit si s tím, co máme, aby nám požehnal v tom, co máme a aby naším cílem učinil svět onen a nikoli tento.

  1. Zaznamenal Ibn Muflih v al-Ádábu š-šar’íja, 3/297.
  2.  Zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6439 a toto je jeho verze a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1048.
  3. Zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2376 jako hasan sahíh a toto je jeho verze; Ahmed v Musnedu, hadís č. 15784; a ad-Dárimí v Sunenu, hadís č. 2772. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíb, hadís č. 1710.
  4. Zaznamenali s drobnými odchylkami an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 2559; at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2819 jako hasan a toto je jeho verze; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3605; al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 7188; al-Bejhekí v Šu’abu l-ímán, hadís č. 6196. Jako hasan ho doložil al-Albání v Hidájetu r-ruwát, hadís č. 4276.
  5. Viz Medžmú’u l-fetáwá, 11/139.
  6. Zaznamenali v lehce odlišných verzích Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 4776 a toto je jeho verze; Ahmed v Musnedu, hadís č. 2698; at-Taberání v al-Mu’džemu l-kebír, hadís č. 12608; a al-Bejhekí v Sunenu, hadís č. 21322. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 1993.
  7. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2084.
  8. Od Mustewrida رضي الله عنه, pobratima Benú Fihr, zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2858.
  9. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6446; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 1051.