Doba, ve které žijeme, bývá právem zvána dobou informace, společnost, ve které se pohybujeme, mnozí sociologové označují za společnost informace. Trendem posledního století je stále rostoucí technizace a medializace světa jako celku.
Doba, ve které žijeme, bývá právem zvána dobou informace, společnost, ve které se pohybujeme, mnozí sociologové označují za společnost informace. Trendem posledního století je stále rostoucí technizace a medializace světa jako celku.
-
Psané slovo. Šíří ho tisk a internet. Psaný text klade na příjemce poměrně vysoké požadavky z hlediska jeho vzdělání. Často je kompaktní, konzistentní, nabízí argumentaci, proniká více do hloubky, podněcuje k přemýšlení, cílí primárně na kognitivní aparát a nikoli na základní emoce, nebo by tomu tak alespoň mělo být.
Pokud již zasahují psané texty emoce, lze to na nich jasně poznat a probouzejí především naši fantazii. Při psaném textu, který je již jednou někde publikován, jsme to také my, kdo určuje, kolik času konkrétnímu článku budeme věnovat. Proto jej můžeme podrobit důkladné analýze a hledat v něm manipulativní vyjádření, podsunutá přesvědčení nebo logické klamy. Můžeme ho číst mezi řádky. Bohužel, textů je produkováno čím dál více, nelze takto zanalyzovat a přečíst mezi řádky všechny, navíc s rozšířením možnosti psát nároky na autory textů dramaticky poklesly, stejně jako i samotná úroveň toho, co se píše.
-
Hlas. Audio-obsahy jsou podstatou rozhlasu, nalezneme je ovšem i na internetu, právě ony spustily komunikační revoluci i rychlejší, bezprostřednější a účinější ovlivňování mas. Možno je poslouchat při práci, při jídle, za jízdy apod., když jsme sami i když máme okolo sebe někoho. Rozhlasoví hlasatelé jsou vybíráni podle schopnosti zřetelně artikulovat, podle síly, zřetelnosti, razance a barvy jejich hlasu, podle příjemných pocitů, které jejich hlas vyvolává. Měli by bravurně ovládat umění rétoriky.Prací s hlasem je možno rozšířit manipulativní účinek za hranice veškerého působení textuality. Navíc mluvené sdělení plyne v čase, pokud není zachyceno nahrávkou, neurčujeme čas, který nad ním strávíme my, ale mluvčí. Často je člověk okouzlen dovednostmi rozhlasových redaktorů, šíří jejich všeobecného přehledu apod., navzdory tomu, že třeba může jít o lidi ve skutečnosti velmi nízké, o propagátory různých podob zla, nebo jen o osoby, které jsou ve skutečnosti zcela bezvýznamné. Rozhlas využívá zvukové efekty a hudbu k dokreslení a podbarvení, jinými slovy k manipulaci lidským rozumem a emocemi.Specifickým druhem rozhlasové komunikace jsou pak kontaktní programy, kde se do éteru zapojí i samotní posluchači, kteří sám program směrují tam, kam si přejí, čímž se stává interaktivním. Někdy lidé v těchto programech svým blízkým a přátelům vzkazují pozdravy, gratulace, poděkování, vyjadřují jimi svou náklonost. Jindy ovšem, což je obzvláště nebezpečné, slouží tyto programy k výzvě k neposlušnosti Alláhu, k šíření pomluv, k nadávání apod.
-
Hlas v kombinaci s obrazem. Přenášení obrazu spolu se zvukem je podstatou televizního vysílání, video-obsahy jsou ovšem velmi hojně využívány i na internetu. Rozšíření, sdílení a komunikace pomocí video-obsahů přeměnilo svět na globální vesnici. Díky odkomunikovaným video-obsahům můžete za jediný den procestovat celý svět aniž se pohnete z křesla, uvidět věci, na které byste jinak potřebovaly celý život.Oproti předcházejícím typům medií je ovšem úloha příjemce ještě více omezena a okleštěna. Obrazové obsahy rovněž překypují hrůzami, o kterých se nám do jejich masového rozšíření ani nesnilo a které seznamují naše děti s nevírou, násilím, drogami, nahotou, nemorálností a pornografií.Pro děti se čím dál více stává náhražkou rodiny, neboť právě televize a nikoli rodina, užší či širší, je tím, co je seznamuje se světem, integruje do něj a provází v něm. Spoutává mysl i kreativitu, protože obsahy, které přináší, jsou hotové, fixní a dané. Nadto jsou nebývale reálné, stírá se v nich rozdíl mezi pravdou a fikcí. S rozvojem zobrazovací techniky je toto odlišení stále více obtížné.Video-obsahy jsou přitažlivé a poutavé, vynucují a dožadují se naší pozornosti, nemožno je ignorovat a nemožno se při nich soustředit na cokoli jiného. Jsou společníkem v samotě i v okamžiku, kdy máme okolo sebe ostatní, se kterými sdílíme zážitky ze sledovaného obsahu, jsou jistým způsobem návykové a podněcují nutkavou potřebu věnovat jim čím dál tím více času. Plíživě tímto způsobem přesvědčují naše mysli o názoru, který hlásají.Z televizního příjimače se v domácnostech stává něco po vzoru pradávného rodového ohniště, centrum celého domu, televizní stolek vévodí obývacímu pokoji a životní aktivita obyvatel domu rotuje okolo něj.