Klasik vědy masmedií, kanadský sociolog Herbert M. McLuhan je přesvědčen, že sdělovací prostředky mají přímý vliv na vysílanou zprávu, její strukturu a obsah, stejně jako na způsob myšlení jejích příjemců. Vysílače tedy formují vědomí a zkušenost každého z nás.
Klasik vědy masmedií, kanadský sociolog Herbert M. McLuhan je přesvědčen, že sdělovací prostředky mají přímý vliv na vysílanou zprávu, její strukturu a obsah, stejně jako na způsob myšlení jejích příjemců. Vysílače tedy formují vědomí a zkušenost každého z nás. Proti tomuto vlivu se dle něj lze bránit udržováním a prohlubováním sociálních kontaktů, přímých vztahů mezi jednotlivými lidmi, což je v éře pokračujícího rozmachu masmedií stále obtížnější. Do budoucna se tak předpokládá růst tohoto vlivu, hodnocení jeho intenzity mezi odbornou veřejností varíruje.1
-
Redaktoři vypracují původní zprávu podle tématu editora, respektive editorovi nabídnou vlastní téma.
-
Editor zprávy posuzuje a podle potřeby je rediguje.
-
Vše se podstupuje copy-tasterovi, člověku, který určí, na kterých zprávách se bude ještě dále pracovat a na kterých už ne.
-
Hlavní subeditor, který je v kontaktu s hlavní redakcí, určí které zprávy pustí dále, v jakém pořadí, rozsahu a v jakém sledu.
-
Tzv. copy-subeditor obdrží takto ustavený sled zpráv a dále je prověřuje, aktualizuje nebo přeformuluje.
-
Na něj dohlíží revizor, kontroluje jeho práci, provede formální a jazykovou korekturu, stejně jako obsahovou.
-
Tzv. production editor je poslední osoba před vytištěním media, který kontroluje kompozici, obsah, jazyk i logické protichůdnosti zprávy. Poté se stránky tisknou a nabídnou korektorovi.
-
Před vydáním je celé číslo schváleno výkonným šéfredaktorem.
-
Frekvence. Čím lépe odpovídá periodicitě daného media, tím spíše se informace stane zprávou.
-
Informace musí mít dostatečnou intenzitu důležitosti či negativnosti, aby překonal tzv. práh pozornosti.
-
Čím je daná událost jednoznačněji interpretovatelná, tím spíše se jí dostane pozornosti medií.
-
Čím je daná událost důležitější, tím bude medializovanější. Důležitost se týká i kulturologické blízkosti.
-
Čím daná událost více souhasí s očekávanými přáními publika, tím je medializovanější.
-
Čím je daná událost více šokující a neobyčejná, tím je medializovanější.
-
Kontiunita. Pokud se již něco zprávou stane, je to sledováno a dále medializováno, i když je to méně významné, než jiné věci, které se zprávami zatím nestaly.
-
Variace. Pokud je způsob medializace ovlivňován např. vnitřní politikou, pak odpovídající informace týkající se politiky vnější má větší šanci stát se zprávou.
-
Vztah k elitním národům. Pokud se události týkají mocných národů, mají více šancí stát se zprávami.
-
Vztah k elitním osobám. Pokud se událost týká mocné, nebo známé osobnosti, má větší potenciál stát se zprávou.
-
Perzonalizace. Události, které lze připsat na vrub konkrétním lidem jsou spíše medializovány, než abstraktní trendy.
-
Negativizmus. Čím je informace horší a zlejší, tím spíše se stane zprávou.
-
Autorita instituce a její sankce. Zdůrazňování a podtrhování toho, co se nadřízeným nelíbí, ústí v nepublikování daného článku, skutečný důvod, tedy to, že článek neodpovídá redakční politice media je následně maskován údajným nedostatkem vysílacího času či prostoru, případně jsou žádány korekce a úpravy článku, které v důsledku způsobí, že zprvu kritický článek nakonec nevybočuje z nastavené redakční politiky.
-
Pocit zodpovědnosti, úcty a osobního vztahu k nadřízenému.
-
Touha po kariérním vzestupu.
-
Neexistence nebo omezené možnosti protiváhy vůči takto nastavené redakční politice.
-
Láska k zaměstnání, pocit skupinové sounáležitosti, spokojenost s novinařinou jako posláním, nefinanční benefity jako privilegovanost a možnost kontaktů na důležité a známé osoby.13