My jsme ti, co se spoléhají na Alláha!

brown rope tied to vehicle

‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما vyprávěl, že obyvatelé Jemenu chodívali na pouť do Mekky bez absolutně jakéhokoli zásobování. Říkávali si: „My se spoléháme na Alláha!“ Když do Mekky dorazili, museli, protože nic s sebou neměli, žebrat o jídlo.

Vznešený Alláh jim proto jako odpověď zjevil následující slova:

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ

A zásobte se na cestu, však nejlepší zásobou na cestu je bohabojnost!“ (Bekara: 197)1

Mu’áwíja ibn Kurra vypráví, že Omar ibnu l-Chattáb رضي الله عنه takto potkal nějaké Jemence a zeptal se jich, kdo jsou.

Odpověděli: „My jsme ti, co se spoléhají na Alláha!“

Ne!“ napomenul je Omar, „vy jste ti, co se spoléhají na jiné lidi. Na Alláha se spoléhá ten, co zaseje semena do země a potom se spolehne na Alláha!2

Umejja ibn Chuwejlid رضي الله عنه vypráví, že nějaký beduín se Posla Božího صلى الله عليه وسلم otázal: „Mám si svou velbloudici uvázat, anebo ji mám pustit a spolehnout se na Alláha?“

A Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu odpověděl:

قيدها وتوكل

Uvaž si ji a spolehni se na Alláha!3

Ibn Redžeb al-Hanbelí ve svém komentáři k tomuto hadísu řekl:

Povinností člověka je jednat moudře a uvážlivě, podniknout všechny kroky potřebné k dosažení svého cíle a potom se spolehnout na Alláha. Toto nám ukazuje, že skutečné spoléhání se na Alláha nevylučuje realizaci vztahu příčiny a následku, což je zákonitost. Ba naopak! Nejlepší je splnit obojí, jak podniknutí všech nezbytných kroků, tak i spoléhat se na Alláha.4

Ibnu l-Kajjim dodává:

Lidé se jednomyslně shodují v tom, že spoléhat se na Alláha nijak neprotiřečí a neodporuje nutnosti vykonat čin, který vede ke kýženým následkům. Toto spoléhání se na Alláha vlastně ani není úplné a správné, pokud nejsou zrealizovány kroky nezbytné k tomu, aby se kýžený cíl přiblížil. Protože jinak je naše jednání naprosto nesmyslné a nemá se spoléháním se na Alláha nic společného.5

V jiném svém díle uvádí stejný autor barvité příklady tohoto principu:

Ve věrohodných hadísech se přikazuje povinnost léčit se. A to není v rozporu se spoléháním se na Alláha, stejně jako není v kolizi s tímto principem ani nasycení hladu a uhašení žízně, nebo ochrana před horkem či chladem. Oddaná služba člověka jeho Pánu bude ba naopak úplná teprve tehdy, když vezme v potaz příčinně-následkové souvislosti a zákonitosti, když člověk sáhne po všem, co je potřeba vykonat, aby dospěl tam, kam si přeje dojít. Zanedbat příčinu a následek coby zákonitosti ve své podstatě a ve skutečnosti míru spoléhání se na Alláha bourá a narušuje.6

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1523.
  2. Zaznamenal ad-Dínewerí v al-Mudžálesetu we džewáhiru l-‘ilm, podání č. 3057, s přerušeným isnádem.
  3. Zaznamenali Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 731; Ibn Abí ‘Ásim v al-Áhádu we l-mesání, hadís č. 970; al-Kudáí v Musnedu š-Šiháb, hadís č. 633; al-Hákim v al-Mustedreku, hadís č. 6616. Az-Zehebí a al-Albání ocenili tento hadís jako hasan, zatímco jiní nalezli v jeho isnádu jistou slabost. Viz al-Ihsán, 2/510-511; al-Muweffekát, 1/304-305; I’lámu l-muwekki’ín, 6/389; Telchísu l-Mustedrek, 2/722; Džámi’u l-‘ulúmi we l-hikem, str. 572; a Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 4433. Stejný hadís se uvádí i od Anase ibn Málika رضي الله عنه.
  4. Viz Džámi’u l-‘ulúmi we l-hikem, str. 573.
  5. Viz Medáridžu s-sálikín, 2/121.
  6. Viz Zádu l-me’ád, 4/15.