Alláh سبحانه و تعالى zjevil v Koránu:
Alláh سبحانه و تعالى zjevil v Koránu:
وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ
Nebudou s tebou spokojeni ani židé, ani křesťané, pokud nebudeš následovat náboženství jejich. Rci: "Vedení Boží je jediné správné vedení!" Budeš-li však následovat učení jejich scestná poté, co dostalo se ti vědění, nenalezneš pak proti Bohu ani ochránce, ani pomocníka žádného.(Bekara:120)
Aš-Šewkání رحمه الله تعالى, imám Jemenu, o tomto verši pravil:
الآية من الوعيد الشديد الذي ترجف له القلوب وتتصدع منه الأفئدة ما يوجب على أهل العلم الحاملين لحجج الله سبحانه والقائمين ببيان شرائعه ترك الدهان لأهل البدع المتمذهبين بمذاهب السوء التاركين للعمل بالكتاب والسنة المؤثرين لمحض الرأي عليهما فإن
„Tento verš přináší tvrdou pohrůžku, ze které se srdce zachvívají a pociťují tíseň. Pro lidi nauky, nosící důkazy Alláha سبحانه و تعالى, verš činí povinným úkol vyjasnit Boží Zákon a zavrhnout plytkost lidí inovace, kteří zaujali stanoviska zlých názorových proudů, kteří odvrhují následování Koránu a Sunny a dávají před nimi přednost pouhému názoru.
غالب هؤلاء وإن أظهر قبولا وأبان من أخلاقه لينا لا يرضيه إلا اتباع بدعته والدخول في مداخله والوقوع
Věru většina takových si dokonce myslí, že mu postačí jejich navenek předstíraný souhlas a prokazování jemnosti svými mravy, ale nikoli. Nic to neznamená proti následování jeho inovací, takže další je následují, přijímají jejich způsoby a jsou jimi zachyceni do sítě.
في حبائله فإن فعل العالم ذلك بعد أن علمه الله من العلم ما يستفيد به أن هدى الله هو ما في كتابه وسنة رسوله لا ما هم عليه من تلك البدع التي هي ضلالة محضة وجهالة بينة ورأي منهار وتقليد على شفا جرف هار فهو إذ ذاك ما له من الله من ولي ولا نصير ومن كان كذلك فهو مخذول لا محالة وهالك بلا شك ولا شبهة
Pokud toto činí učenec dokonce i poté, co byl obdařen znalostí, dovolující mu rozeznat vedení Boží, nalézané v Knize a Sunně Jeho Posla, mír a požehnání s ním, v protikladu k tomu, co je čirou inovací, jasnou nevědomostí, opovrženíhodným názorem a slepým a zhoubným následováním až na okraj propasti, pak takový jedinec nebude mít proti Alláhu Všemohoucího ani ochránce, ani pomocníka. Kdokoli toto činí, je s určitostí zavržen a bez špetky pochyb odsouzen ke zkáze.”1
Co způsobuje, že člověk upadne do inovací a následuje je na úkor pravdy?
Imám as-Sidžzí (zemřel roku 444 hidžry) pravil: „Kolik lidí jen prodává svou víru za nízkou cenu či jen proto, aby se zaprodali těm, kteří jsou silnější v počtech.”2
Imám Ibnu l-Kajjím pravil: „Věru následující tužby oslepují vnitřní zrak srdce, takže ono přestane být schopnost rozlišovat mezi Sunnou a inovací, vidíce tak inovaci jako Sunnu a Sunnu jako inovaci. Je to mor učenců, kteří dali přednost vezdejšímu životu a hledají posty a chtíče. ”3
Alláh سبحانه و تعالى nás varoval před následováním této cesty, když pravil:
فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَـذَا الأدْنَى وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَإِن يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مُّثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِم مِّيثَاقُ الْكِتَابِ أَن لاَّ يِقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ وَدَرَسُواْ مَا فِيهِ وَالدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
A přišli po nich nástupci, kteří zdědili Písmo, avšak chápou se toho, co nabízí jim tento svět, a říkají: "Bude nám odpuštěno!" A když je jim nabízeno ještě více tomu podobného, berou si to. Což však jimi nebyla přijata úmluva Písma, že budou o Bohu jen pravdu hovořit? A přitom studovali to, co v Písmu je obsaženo! Však příbytek poslední bude lepší pro ty, kdož jsou bohabojní – což to vůbec nepochopí? (A’ráf:169)
A Alláh Jediný dává úspěch.
1 Fethu l-Kadír, 1/176-177.
2 Viz Risáletu l-imámi s-Sidžzíji ilá ahli Zubejd fí raddin ‘alá men ankere l-harfa we s-sewt, bod č. 16, str. 231-234.
3 Viz al-Fewáid, str. 234.