Nepovyšovat se

white flowers

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh přikázal pokoru ve smyslu nepovyšování se ve Svých slovech:

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ

Rozprostři křídla svá nad věřícími.“ (Hidžr: 88)

Tj. ve vší pokoře v protikladu k aroganci a chovej se k nim se vší vstřícnosti a vlídnosti, hovoř s nimi ohleduplně, udržuj s nimi láskyplný vztah, buď k nim shovívavý.

K tomu nás povzbuzuje i Posel Boží صلى الله عليه وسلم když v hadísu od ‘Ijáda ibn Himára رضي الله عنه pravil:

إِنَّ اَللَّهَ أَوْحَى إِلَيَّ أَنْ تَوَاضَعُوا, حَتَّى لَا يَبْغِيَ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ, وَلَا يَفْخَرَ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ

Alláh mi zjevil, abyste byli mezi sebou pokorní, natolik že se nikdo nebude vůči nikomu dopouštět útlaku či se povyšovat nad nikým.1

Pokora je jednou ze vznešených mravních kvalit, které šlechtí jejího nositele a povyšují jej na stupeň těch, kteří svého Pána usilovně uctívají a odříkají se vezdejšího světa. Uvádí se od matky věřících ‘Áiše رضي الله عنها že řekla „Zanedbáváte věru nejhodnotnější uctívání: nepovyšovat se!2

Pokora byla také tou první vlastností, kterou Alláh pochválil na Svých skutečných služebnících:

وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ‎

Služebníci Milostiplného jsou ti, kdož pokorně chodí po zemi, a když jsou osloveni lidmi pošetilými, odpovídají: „Mír s vámi!“ (Furkán: 63)

Slovo „pokorně“ zde znamená „s klidem a rozvahou.“ A toto také patří k mravnosti proroků,“ jak uvádí al-Kurtubí.3

Pokora má mnoho různých projevů a její podoby jsou rozličné.

Pokora vůči Alláhu se projevuje dodržováním Jeho příkazů a vyhýbáním se Jeho zákazům, padáním na tvář před Ním a pocitem nepatrnosti tváří v tvář Jeho Majestátu a poslušným následováním Sunny Jeho Posla صلى الله عليه وسلم a jeho vzoru a ubíráním se cestou, kterou vyznačil, bez pochybností a následování tužeb a chíčů. Vznešený Alláh Svému Poslu صلى الله عليه وسلم říká:

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ‎

Však nikoliv, při Pánu tvém, oni nebudou věřící, pokud tě neučiní rozhodčím v tom, o čem jsou ve sporu. Potom nenaleznou v duších svých pochybnosti o tom, cos rozhodl, a podrobí se plným podrobením.“ (Nisá: 65)

Jednou z jejích podob je i pokora vůči rodičům, neboť se jedná o přímý Boží příkaz v koránském textu. Vznešený Alláh praví:

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Skloň k nim oběma z milosrdenství křídla pokory a řekni: “Pane můj, smiluj se nad nimi oběma, tak jako oni mě vychovali, když jsem byl malý!“ (Isrá: 24) To znamená chovat se k nim co nejvlídněji, být vůči nim pokorný tak, že vyjdeš jim vstříc v každé věci, kterou by oni rádi, jak ve svém Tefsíru vysvětluje imám at-Tabarí.4

A patří k nim také pokora vůči našim nemuslimským sousedům a kolegům, které vyzýváme k přijetí Pravdy, jako to přikázal Vznešený Alláh Svému Poslu صلى الله عليه وسلم:

قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ

„Rci: „Já věru nejsem žádnou novotou mezi posly a nevím ani, co stane se mnou a s vámi. Já následuji pouze to, co mi bylo vnuknuto, a jsem jen varovatel zjevný.“ (Ahkáf: 9)

To ovšem neznamená stát tváří v tvář tyranii se svěšenou hlavou, vždyť rajská odměna je připravena:

وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ

pro ty, kteří si vzájemně pomáhají, když postihne je bezpráví.“ (Šúrá: 39)

a také:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ

Muhammad je posel Boží; a ti, kdož jsou s ním, nepoddajní jsou vůči nevěřícím, však laskaví mezi sebou.“ (Feth: 29)

Slavný arabský spisovatel Mustafá Sádik ar-Ráfi’í řekl: „Moje filozofie je, že hrdě čelit zpupným je vrcholem pokory.

(…)

Služebníci Boží!

Pokora přináší hojné a ušlechtilé plody a ohromný přínos. Skrze pokoru člověk dosahuje nejzazší úrovně skutečné víry. Od Mu’áze ibn Džebel رضي الله عنه se uvádí slova: „Služebník nedosáhne vrcholu víry, dokud mu pokora nebude dražší, než osobní prestiž.5

Skrze pokoru Alláh člověka pozvedá na vyšší úrovně, zvyšuje jeho postavení a čest. Posel Boží صلى الله عليه وسلم v hadísu od Abú Hurejry رضي الله عنه pravil:

وَمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ

Nikdo se nezachová pokorně kvůli Alláhu, aniž by jej Alláh nepozdvihl.6

Alláh Vznešený tedy pozvedá čest a postavení pokorných, obdařuje je pokojem a vnitřním klidem, dává jim do vínku oblibu ostatních lidí a oděv prestiže. A kdykoli člověku roste sebedůvěra, měla by zároveň růst i jeho pokora, zlepší se jeho mravnost a zkvalitní se jeho přístup k ostatním lidem. Ale nejlepším z tohoto všeho je věčný příbytek v Ráji. Vznešený Nejvyšší praví:

‏ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

A toto je příbytek poslední. My připravíme jej těm, kdož zpupní nechtěli být na zemi a pohoršení nešířili – a věru dobrý bude konec bohabojných.“ (Kasas: 83)

Prosíme Alláha, aby nás obdařil pokorou, aby nás nenechal napospas sebeklamu vlastní velikosti a učinil nás Svými opravdovými služebníky, kteří v Jeho Očích stojí nejvýše. Ámín!

  1. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2865.
  2. Zaznamenal an-Nesáí v as-Sunenu l-kubrá, podání č. 11852; al-Bejhekí v Šu’abu l-ímán, podání č. 7798; Ibn Mubárek v az-Zuhdu we r-rakáik, podání č. 393; a Ibn Abí Chajsema v at-Táríchu l-kebír, podání č. 3902.
  3. Viz al-Džámi’u li-ahkámi l-Kur´án, 13/68.
  4. Viz Džámi’u l-beján, 17/418.
  5. Zaznamenal Ibn Mubárek v az-Zuhdu we r-rakáik, 2/52.
  6. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2588.