O ceně Ráje

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ

Alláh věru koupil od věřících jejich osoby i majetky, za což jim bude dán Ráj.“ (Tewba: 111)

Tedy kupujícím v této alegorii je Alláh – Milostiplný, Smilovný, Dobrotivý, Laskavý, Láskyplný a Odpouštějící, Promíjející a Štědrý, Pravdivý ve svém slibu, jenž říká:

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۗ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا

Bůh – a není božstva kromě Něho – vás vskutku shromáždí pro den zmrtvýchvstání, o němž pochyby není. A kdo pravdivější je než Bůh ve svém vyprávění?“ (Nisá´: 87).

Prodávajícími jsou věřící, které Alláh popsal v následujícím verši:

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ

Kající se, uctívající, chválící, postící se, oslavující, sklánějící se, na tvář padající, přikazující vhodné a zakazující zavrženíhodné, a dbající o hranice Boží“ (Tewba: 112)

Toto jsou zároveň i vlastnosti, které kupující vyžaduje od každého prodejce.

Cenou jsou zahrady věčného Ráje, o nichž Alláh říká:

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Bůh přislíbil věřícím mužům i věřícím ženám zahrady, pod nimiž řeky tekou, v nichž nesmrtelní budou dlít, a přislíbil jim příbytky rozkošné v zahradách Edenu. Však zalíbení Boží bude odměnou největší, a to úspěch bude nesmírný.“ (Tewba: 72)

Protihodnotou za Ráj je naše víra a naše zbožné skutky, prolínající se našimi životy a realizované i v našich majetcích. Kvalita, kterou nabízíme, je však nízká v porovnání s hodnotou, kterou nám za ni dává Alláh. Navíc všechno, co máme a dokonce i my sami, jsme v konečném důsledku v Jeho vlastnictví. To, že o Ráj můžeme usilovat, je pouze důsledkem Jeho milosti.

Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

سَدِّدُوا وَقَارِبُوا، وَأَبْشِرُوا، فَإِنَّهُ لاَ يُدْخِلُ أَحَدًا الْجَنَّةَ عَمَلُهُ

Konejte upřímně, střídmě a pečlivě, protože věru nikdo nevstoupí do Ráje skrze své činy.

„Ani ty ne, Posle Boží?“ zeptali se přítomní.

Odpověděl jim:

وَلاَ أَنَا إِلاَّ أَنْ يَتَغَمَّدَنِي اللَّهُ بِمَغْفِرَةٍ وَرَحْمَةٍ ‏

Ani já ne, leda že mne Alláh zahrne Svým odpuštěním a milostí.1

Vznešený Alláh praví:

ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

A toto je přízeň Boží, kterou On uštědřuje, komu chce, vždyť Bůh vládcem je přízně nesmírné.“ (Hadíd: 21)

Tímto smlouva naplňuje všechny podmínky, které musí každá obchodní dohoda naplnit – prodejce, kupujícího, cenu i zboží. Je to smlouva uzavřena bezprostředně s Alláhem, bez pomoci třetí strany. Alláh tuto smlouvu nikdy neporuší a její výnosnost je Jím garantována, protože Sám Alláh říká na konci verše, jímž jsme začali:

وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

A to je slib Jeho pravdivý, daný v Tóře, v Evangeliu, i v Koránu. A kdo věrněji dodržuje slib svůj než Bůh? Radujte se tedy z obchodu svého s Ním uzavřeného a to úspěch je nesmírný.“ (Tewba: 111)

Každý z nás má tak či tak na výběr pouze jednu ze dvou možností. Buď se rozhodneme tuto smlouvu uzavřít s Alláhem a ucházet se o Ráj, nebo ji chtě nechtě uzavře se šejtánem. Jenže důsledky této smlouvy s ním budou pro něj katastrofální – upíše svůj život a majetek svému největšímu nepříteli a propadne pekelnému Ohni.

Na to, že jsme o obou alternativách nevěděli, se vymlouvat nemůžeme. Stačí otevřít Korán, ve kterém jasně stojí, co řekne šejtán v Soudný den těm, kteří se jím nechali svést:

وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم ۖ ‎

A řekne Satan, kdy věc bude rozhodnuta: Alláh slib pravdivý Vám dal a já také jsem vám sliboval, avšak jsem to nesplnil. Vždyť já nad vámi jsem neměl pravomoc žádnou, jen jsem vás volal a vy jste mi odpověděli. Nevyčítejte to mně, ale vyčtěte to sami sobě!“ (Ibráhím: 22).

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh nás varuje:

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ‎

Satan je věru vaším nepřítelem, proto jej pokládejte i vy za nepřítele svého! On volá k sobě přívržence své jen proto, aby stali se obyvateli plamene šlehajícího.“ (Fátir: 6).

Všemohoucí Alláh nás naopak vybízí:

مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً

Kdokoliv dá Bohu půjčku výhodnou, tomu bude vrácena mnohonásobně!” (Bekara: 245)

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا أَوْ يُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا

Pospěšte si s dobrými skutky, než přijdou pokušení jako kusy temné noci, muž se ráno probudí jako věřící a večer ulehne jako nevěřící, či ulehne jako věřící a ráno se probudí jako nevěřící, prodávaje svou víru za pozlátka tohoto světa.2

Alláh Sám naše činy nepotřebuje, protože vlastně konáme sami pro sebe a celá tato smlouva je jen výrazem Jeho Laskavosti a Dobrotivosti:

وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

A co jste z dobrých skutků sami pro sebe si předem připravili, to naleznete u Boha lepší a větší v podobě odměny. A Boha proste za odpuštění, vždyť Bůh je odpouštějící, slitovný!“ (Muzzemmil: 20)

Všemohoucí Alláhu, dej, abychom byli hodni této smlouvy! Dej, abychom dokázali zasvětit své životy Tobě a využili naše majetky i životy smysluplně. Ochraň nás před sváděním šejtána a udrž nás na správné cestě až do smrti. Ámín!

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6467.
  2. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 118.