O hospodářství a růstu cen

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři!

Boží Zákon přichází s dokonalými a nejadekvátnějšími řešeními bez výjimky v každé oblasti lidského života. Neexistuje v životě ani jedince, ani kolektivu problém, aniž by Šarí’a nepřinesla jeho nejlepší a nejúplnější možné řešení. Z tohoto se nevymyká dokonce ani nejsoučasnější problém širokých vrstev obyvatelstva – růst cen základních komodit.

Ten je zapříčiněn vícero důvody, z nichž možno uvést některé:

1. Množství hříchů, neposlušnosti vůči Alláhu a míra vzdálení se od pravé víry.

Mnozí muslimové berou některé příkazy své víry na příliš lehkou váhu, ba co více, dopouštějí se i velehříchů a nikterak se nezalamují nad Hněvem Božím, který tímto na sebe uvalují.

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

A objevila se na pevnině i na moři spoušť za to, co ruce lidí způsobily, aby tak Bůh jim dal okusit část z toho, co si vysloužili – snad se obrátí.” (Rúm:41)

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

A nepostihne vás neštěstí žádné, leda za to, co ruce vaše si vysloužily, však On mnohé odpouští.” (Šúrá: 30)

Toto bývá příčinou také mnoha jiných podob zla ve společnosti.

2. Láska ke jmění a jeho hromadění.

Další obecně pozorovanou příčinou je touha po majetku, jeho získávání a rozmnožování za každou cenu, byť i nedovoleným, nezákonným způsobem.

Vznešený Alláh praví:

وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ‎

A jen bohatství v lásce vášnivé máte.” (Fedžr: 20)

Tato láska je zmámí natolik, že si začnou plést dovolené se zakázaným.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم o vášni pro bohatství pravil:

فَوَاللَّهِ لاَ الْفَقْرَ أَخْشَى عَلَيْكُمْ، وَلَكِنْ أَخْشَى عَلَيْكُمْ أَنْ تُبْسَطَ عَلَيْكُمُ الدُّنْيَا كَمَا بُسِطَتْ عَلَى مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ، فَتَنَافَسُوهَا كَمَا تَنَافَسُوهَا وَتُهْلِكَكُمْ كَمَا أَهْلَكَتْهُمْ

Při Alláhu, chudoba není to, čeho se pro vás obávám. Více se obávám toho, že začnete žít blahobytně jako i národy před vámi, načež se začnete v luxusu vzájemně předhánět tak, jako se i oni předháněli, čímž dojdete zkázy tak, jako i oni došli zkázy.1

3. Pohrávání si obchodníků s cenami základních komodit.

Obchodníci nadsazují ceny toho, co všichni lidé nezbytně potřebují. Někteří z nich je skupují a skladují, aby jich byl na trhu nedostatek a oni mohli naráz vybičovat jeho cenu. A i toto je zakázané jednání, v souladu s principem, který se dochoval i od Posla Božího صلى الله عليه وسلم a stal se jedním ze základních islámsko-právnínch maxim – لا ضرر و لا ضرار lá darara we lá dirár, tj. škoda se ani netrpí, ani nepůsobí.

(…)

Služebníci Boží!

Islám dohlíží na ekonomiku, omezuje některé transakce a brání zneužívání monopolního postavení proto, aby pravidla volné hospodářské soutěže zůstala férová a spravedlivá a aby se zboží, které všichni nezbytně potřebujeme nestalo výlučným právem a zbraní v rukou hrstky nejbohatších.

Vznešený Alláh praví:

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنكُمْ ۚ

aby se to nedostalo do oběhu jen mezi bohatými z vás.” (Hašr: 7)

Toto konání je odsouzeno slovy Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

لاَ يَحْتَكِرُ إِلاَّ خَاطِئٌ

Nikdo nezneužívá monopolu, kromě hříšníka.2

Také řekl:

من احتكرَ حُكْرَةً ليُغْلي على المسلمينَ فهو خاطئٌ

Kdo zneužívá monopolu hromaděním zboží, aby ho pak prodával muslimům za vyšší cenu, ten je hříšníkem!3

Na druhou stranu třeba připomenout, že problém růstu cen se člověku se slabou vírou zdá být ještě větší, než ve skutečnosti je. Život není jen o tom, kolik si toho budeme moci dovolit. Jak dlouho vůbec na tomto světě zůstaneme? Kolika dobrého se nám vlastně dostává? A neskončí snad naše užívání na tomto světě tak jako tak smrtí? A ten, kdo nás živil i předtím, nás bude živit dál i za vyšších cen.

Prosíme Alláha, Spravedlivého a Živitele, aby nám neupřel dobro tohoto světa a dal nám dosáhnout blaženosti na světě onom. Ámín!

  1. Muttefekun ‘alejhi. Od ‘Amra ibn ‘Awf رضي الله عنه zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3158; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2961.
  2. Od Ma’mera ibn ‘Abdilláh رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 1605.
  3. Od Abú Hurejry رضي الله عنه zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 8617; al-Hákim v Mustedreku, hadís č. 2166; a jako hasan li-ghajrihi ho ocenil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 3362.