O nadpřirozené skutečnosti Noční cesty a Nanebevstoupení

Nebula

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Nejlepším slovem je Slovo Alláha, jenž řekl:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří jste uvěřli, bojte se Boha skutečnou bohabojností a neumírejte jinak, než do Jeho vůle odevzdáni” (Álu ‘Imrán: 103).

A potom, milí bratři v islámu!

V lidských dějinách existuje událost, které není nic podobno a která nemá obdoby. Je to cesta, kterou nikdy nikdo jiný nevykonal. Ani co do rychlosti, ani co do vzdálenosti se žádný cestovatel, mořeplavec či dokonce bájný dobrodruh se nemůže pochlubit tím, co zažil Posel Boží صلى الله عليه وسلم! Jeho Noční cesta a nanebevstoupení je zázračnou událostí jeho života, dosvědčující pravdivost jeho prorockého poslání. Zpečetily předešlá zjevení, spojily nebesa i zemi, živé i mrtvé, blízké i vzdálené, lidi i anděly, minulost, přítomnost i budoucnost, ba dokonce pozemský život s životem posmrtným.

Vznešený Alláh praví:

إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ‎

A v tom věru jsou znamení pro lid přemýšlivý.” (Ra’d: 3)

Ve své době, stejně jako dnes, šlo o událost, kterou nevěřící popírali, aniž by toto své popření jakkoli zdůvodňovali či cítili potřebu tak činit. Toto je možno vidět i dnes, navzdory vědeckému a technickému pokroku, k němuž od těch dob došlo.

Vznešený Alláh říká:

وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ

A učinili jsme výjev, jež jsme ti ukázali, jen zkouškou pro lidi.” (Isrá: 60)

Ti, kteří se nedokáží povznést nad svou každodenní zkušenost a vše porovnávají jen s ní, tuto událost popírají. Dobře vědí, že hvězdy mimo naši sluneční soustavu jsou od nás miliony milionů kilometrů daleko a nelze k nim dospět za jedinou noc, natož se za jedinou noc dostat až za hranice nebe. Proto, že odmítají potvrzovat nebeské zjevení, odmítají tito lidé, pyšní na své znalosti, dovednosti a svou inteligenci, také tuto událost.

Uvážme k tomu biliony kilometrů šíře celého známého vesmíru o němž Vznešený Alláh pravil:

إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ

Vskutku jsme vyzdobili nejnižší nebe ozdobou hvězd” (Sáffát: 6)

Co teprve pak nebe druhé, třetí … a nakonec i sedmé?

Vznešený Alláh praví:

وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ

Nebe jsme důkladně postavili, vždyť My jsme rozšiřovateli!” (Záríját: 47)

Na této cestě se dostal Posel Boží صلى الله عليه وسلم do míst, kam se před ním nikdy žádný jiný smrtelník nedostal, slovy Božími:

لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ

a věru spatřil on největší ze znamení Pána svého!” (Nedžm: 18)

V pouhém okamžiku překonával vzdálenosti, které není lidská mysl s to pojmout. Nelze na ně napasovat žádnou analogii a ani je ničím vysvětlit. Lze je jen přijmout jako důkaz, že vše je v moci Boží a Jeho schopnosti neznají hranic. Nestačila by k tomu ani rychlost světla, maximální racionální rychlost známá v našem vesmíru podle soudobé fyziky. Nestačil by k tomu žádný vymyslitelný pohon. Pouze příkaz Pána všech světů: “Budiž” – a ono bylo.

Takové porušení všech známých přírodních zákonů je myslitelné jedině z moci Toho, kdo tyto samé přírodní zákony sám ustavil.Vznešený Alláh praví:

وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ

A rozkaz náš je pouze slovo jediné, rychlé jak oka mžiknutí.” (Kamer: 50)

(…)

Muslimové!

Neoddělitelným článkem naší věrouky je pevná a neochvějná víra v to, že Vznešený Alláh přenesl našeho milovaného Posla Božího صلى الله عليه وسلم během jediné noci z Mekky v Hidžázu do al-Kudsu, tedy Jeruzaléma v Palestině a potom ho celého, tedy jak duší, tak i tělem zvedl na nebesa a na nich mu ukázal, co chtěl.

Tyto dva zázraky – Noční cesta a Nanebevstoupení – potvrzují pravdivost prorockého poslání Muhammeda صلى الله عليه وسلم coby posledního proroka celému lidstvu. V nich se ukrývá nesmírná pocta vůči jeho osobě, důkaz jeho nesmírného významu u Alláha. V nich mu bylo dáno upevnění jeho srdce. Přišly obě zrovna v době, kdy potřeboval útěchu po smrti svého milovaného strýčka Abú Táliba a oddané manželky Chadídži bint Chuwejlid, matky věřících رضي الله عنها.

Obě události jsou též názornou ukázkou neomezenosti Boží síly a všemohoucnosti, jakož i absolutní vlády nad vším, co stvořil.Tyto události reflektuje Vznešený Korán a zaznamenávají je hadísy natolik průkazné, že o jejich autenticitě nemůže být sebemenšího sporu.

O Noční cestě Vznešený Alláh praví:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ‎

Sláva tomu, jenž za noci přenesl služebníka Svého z Posvátné mešity do mešity nejvzdálenější, jejíž okolí jsme požehnali, abychom mu ukázali některá Svá znamení. A On věru všeslyšící je a vševidoucí.” (Isrá: 1)

O Nanebevstoupení je řeč v celé řadě hadísů dochovaných nepřetržitým řetězcem spolehlivých, pravdomluvných a bezúhonných vypravěčů až k přímým svědkům popisovaných událostí. Na přijetí Nanebevstoupení jako pravdy se shoduje celá umma islámu. Uvádějí je vedle jiných také autoři dvou nejpravdivějších knih, které kdy byly pod nebeskou klenbou sepsány – imámové al-Buchárí a Muslim a oba se na nich shodují. Kdyby nic jiného, už tento fakt stačí k jejich přijetí. Výpovědi o této události naleznete ve všech autentických sbírkách hadísů, ve všech relevantních životopisných dílech o Prorokovi  صلى الله عليه وسلم a ve všech směrodatných výkladech Koránu.

A o nanebevstoupení hovoří i Alláh v Koránu:

 وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَىٰ ‎﴿١٣﴾‏ عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَىٰ ‎﴿١٤﴾‏ عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ ‎﴿١٥﴾‏ إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَىٰ ‎﴿١٦﴾‏ مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ ‎﴿١٧﴾‏ لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ ‎﴿١٨﴾

A věru jej viděl již u příležitosti sestoupení jiného poblíže lotosového stromu u okraje nejzazšího, u něhož je zahrada příbytku věčného. A když přikrylo lotosový strom to, co jej krylo, oko se neodvrátilo ani nebloudilo, a věru spatřil on největší ze znamení Pána svého!” (Nedžm: 13-18)

Od Ummu Selemy bint ‘Abdirrahmán a Džábira ibn ‘Abdilláha رضي الله عنهم se uvádí, že Posel Boží  صلى الله عليه وسلم poté, co se vrátil do Mekky a vypověděl, co na své ohromující cestě zažil, řekl:

لَمَّا كَذَّبَنِي قُرَيْشٌ قُمْتُ فِي الْحِجْرِ، فَجَلاَ اللَّهُ لِي بَيْتَ الْمَقْدِسِ، فَطَفِقْتُ أُخْبِرُهُمْ عَنْ آيَاتِهِ وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَيْهِ ‏

Když mne Kurejšovci poté prohlásili za lháře, postavil jsem se do al-Hidžru. Alláh mi před očima ukázal Jeruzalém a já jim ho začal popisovat, jako bych se díval přímo na něj.1

Anas ibn Málik رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم popsat celou svou cestu, včetně popisu Džibríla, jízdy na zvířeti nazvaném al-Burák, darů Boží přízně, jež mu byly během této cesty věnovány, setkání se v nebesích s předešlými proroky, mír s nimi, a společné modlitby v al-Aksá.2

Prosíme Vznešeného Alláha, abychom byli důslednými následovníky Jeho Zjevení a příkladu Jeho milovaného Muhammeda صلى الله عليه وسلم. Modlíme se k Němu, abychom vždy patřili k těm, jež přijímají pravdy Koránu a Sunny, ať už by ony jakkoli protiřečily běžné každodenní zkušenosti a abychom nebyli z těch, kteří je rozporují svou omezenou logikou a ubohým intelektem. Ámín!

  1. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3886; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 170.
  2. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 3887; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 164.