O obnově víry

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ‎

Vy, kteří věříte! Věřte v Boha i Jeho posla, v Písmo, které seslal poslu Svému, i v Písmo, které seslal již předtím. A kdo nevěří v Boha a Jeho anděly a Jeho Písma a Jeho posly a v den soudný, ten zbloudil zblouděním dalekým.“ (Nisá´: 136)

Tento verš pojednává o obnově víry. Podobně jako o ní hovoří i hadís ‘Abdulláha ibn ‘Amra رضي الله عنهما, který slyšel Božího Posla صلى الله عليه وسلم říci:

إِنَّ الْإِيمَانَ لَيَخْلَقُ فِي جَوْفِ أَحَدِكُمْ كَمَا يَخْلَقُ الثَّوْبُ الْخَلِقُ، فجددوا إيمانكم

Věru víra se v nitru každého z vás obnosí tak, jako se obnosí i šaty, proto obnovujte svou víru.1

Existuje množství prostředků obnovy víry, které nás napojují zpět k našemu Pánu a očišťují naše ego, jako ranní a večerní zikr, naše každodenní povinnosti jakožto muslimů, pravidelná recitace Koránu, dobrovolné modlitby a půsty a taktéž naše úsilí v tom, co není patrné navenek – ve zbožných skutcích srdce jako je upřímnost, kajícný návrat, pravdymilovnost, bázeň vůči Alláhu a naděje, kterou do něj vkládáme.

K prostředkům obnovy víry patří především i vykonávání našich povinných modliteb s patřičnou dávkou pokory a pohrouženosti, s rozjímáním nad tím, co během nich recitujeme a s pečlivým vykonáváním všech úkonů během nich, tak jako nám to Alláh přikázal ve Svých slovech:

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ‎﴿٤٥﴾‏ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ‎﴿٤٦﴾‏

Hledejte pomoc v trpělivosti a v modlitbě! To věc je věru velmi obtížná, kromě pro pokorné, kteří soudí, že s Pánem svým se setkají a že k Němu se navrátí.“ (Bekara: 45-46)

A také řekl:

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ ‎

Sděluj jim to, co bylo ti z Písma vnuknuto! Dodržuj modlitbu, vždyť modlitba odvrací od nemravnosti a věcí zavrženíhodných! Vzpomínání pak Boha je povinností největší a Bůh dobře ví, co děláte.“ (‘Ankebút: 45)

A z nepovinných modliteb není takové, která by v posílení víry pomáhala více, nežli ta na sklonku noci. Vznešený Alláh praví:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

A za noci bdi v přednášení z dodatečné horlivosti pro sebe – možná že Pán tvůj tě pošle na místo, jež je chváleno.“ (Isrá: 79)

يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ‎﴿١﴾‏ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ‎﴿٢﴾‏ نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ‎﴿٣﴾‏ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ‎﴿٤﴾

Ty zahalený! Modli se v noci, kromě chvíle malé, polovinu z ní, či uber z toho nemnoho, či přidej k tomu něco a přednášej Korán zpěvavě!“ (Muzzemmil: 1-4)

Al-Mughíra ibn Šu’ba رضي الله عنه uvádí, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم se za nocí modlil tak dlouze, až mu nohy otékaly z dlouhého stání. Když se ho ptali, proč tak činí, když mu Alláh už odpustil všechny jeho minulé i budoucí hříchy, on odpověděl:

أَفَلاَ أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا

Což nemám být vděčným služebníkem?2

Dalším mocným nástrojem obnovy a posílení víry je totiž právě recitace Vznešeného Koránu, protože právě Korán přináší uzdravení pro naše srdce, shodně Božím slovům:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ‎

A sesíláme v Koránu to, co uzdravením je i milostí pro věřící, však nespravedlivým to jen ztrátu zvětšuje.“ (Isrá´: 82)

Na jiném místě Alláh ohledem Koránu přikazuje:

قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى ۚ أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ

Řekni: „Korán je pro ty, kdož věří, vedením i vyléčením, zatímco ti, kdož nevěří, mají v uších svých trhlinu a jsou slepí vůči němu; a na ně voláno je z místa dalekého.“ (Fussilet: 44)

V hadísu Abú Umámy al-Báhilího رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِهِ

Recitujte Korán, protože věru on přijde v Soudný Den jako přímluvce za své druhy.3

Vznešený Alláh na jiném místě přikazuje:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ ‎

Buďte Mne pamětlivi a já budu pamětliv vás, děkujte Mi a nebuďte nevděční.“ (Bekara: 152)

Není pochyb o tom, že velmi silný účinek má na zdraví srdce a obnovu víry v něm také vzpomínání Alláha (arab. الذكر az-zikr), neboť Vznešený Alláh praví:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ‎

a ty, kdož uvěřili a jichž srdce se uklidňují při vzpomínce na Boha – jak jinak, než vzpomínkou na Boha se mohou srdce uklidnit?“ (Ra’d: 28)

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:

سَبَقَ المُفَرِّدُونَ

Al-Muferridún předstihli všechny ostatní.

„A kdo jsou to al-muferridún?“ zeptali se přítomní.

Posel Boží صلى الله عليه وسلم odpověděl:

الذّاكِرُونَ اللَّهَ كَثِيرًا، والذّاكِراتُ

To jsou mužové a ženy, kteří si Alláha hojně připomínají.4

Jenže takový zikr, aby fungoval, musí být provázen i vnitřními pocity a vnějšími činy. Nesmí zůstat jen na jazyku Božího služebníka. Takový zikr je připomínkou Boží Vznešenosti, nádhery Jeho Přívlastků a Velkoleposti Jeho atributů, shodně Božím slovům:

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Bohu náleží jména nejkrásnější; vzývejte Jej tedy jimi a nechte být ty, kdož jména Jeho překrucují – ti budou odměněni za to, co činili.“ (A’ráf: 180)

Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمَا مِائَةً إِلاَّ وَاحِدًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ

Věru Alláhu náleží devětadevadesát Přívlastků, o jeden méně, než sto. Kdo je pojme, vstoupí do Ráje.5

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh nám sesílá významné časy a příležitosti, během nichž je uctívání hodnotnější než jindy.

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمُعَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْكَبَائِرَ ‏

Pět denních modliteb, jedna páteční modlitby do druhé a Ramadán do příštího Ramadánu, to vše je vykoupením za to, co bylo spácháno mezi nimi, pokud se člověk vyhne velehříchům.6

A Ramadán, který se k nám už kvapem blíží je vůči ostatním měsícům jako pátek vůči ostatním dnům v týdnu. Využijme ho proto, jak nejlépe dovedeme. A nejlépe ho využijeme tehdy, když si představíme, že je to náš poslední ramadán a žádný další už po něm nepřijde. A není pochyb o tom, že pro mnoho muslimů poslední bude. Proto si v zájmu posílení naší víry také hojně připomínejme smrt a marnost našich nadějí na dlouhý život, neboť se k nám blíží onen svět a den, kdy staneme před naším Pánem Nejvyšším, jenž onen den popisuje slovy:

يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ‎﴿٨٨﴾‏ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ‎﴿٨٩﴾

V ten den nikomu ani majetek, ani synové neprospějí, kromě těch, kdož se srdcem upřímným k Bohu přijdou.“ (Šu’ará: 88-89)

Prosíme Alláha, aby očistil naše nitro a aby obnovil, zvětšil a posilnil víru v našich srdcích. Ámín!

  1. Zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 2347. Jako hasan ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 1585.
  2. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4836; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2819.
  3. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 804.
  4. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2676.
  5. V lehce odlišných verzích zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2736 a toto je jeho verze; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2677.
  6. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 233.