O přístupu k hendikepovaným

man in black jacket and blue denim jeans standing beside man in black jacket

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!” (Áli ‘Imrán: 102)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh oslovuje člověka skrze jeho lidskost, jíž ho vyznamenal nad ostatními stvořeními:

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ‎﴿٦﴾‏ الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ‎﴿٧﴾‏ فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاءَ رَكَّبَكَ ‎﴿٨﴾‏

Člověče, co zmýlilo tě o Pánu tvém přeštědrém, jenž stvořil tě, vyrovnal a souměrnost ti dal a v oné podobě tě složil, již si přál?“ (Infitár: 6-8)

A tato lidskost přichází již z titulu jejich lidství:

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ

Věru jsme milostí Svou syny Adamovy poctili“ (Isrá´: 70)

Na jiném místě Alláh hovoří o tom, že jediným měřítkem, podle nějž určuje hodnotu lidí, je jejich bohabojnost:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ

Avšak nejctihodnější z vás před Bohem je ten, kdo je nejbohabojnější.“ (Hudžurát: 13)

Lidé se liší v tom, jak jsou zkoušeni v pohledu svého zdraví a fyzických sil, Alláh někomu přidává a jinému ubere. Síla víry člověka se pozná podle toho, nakolik je smířen s údělem, který mu Alláh předurčil a nakolik je nápomocen těm slabším a méně šťastným okolo sebe. Proto islám klade nesmírný důraz na zachování lidské důstojnosti zdravotně postižených osob a na péči celé společnosti o ně. A to již od dob, kdy byl zjeven Korán a vyřčena Sunna, na rozdíl od Západu, který dnes pokládá sám sebe  za vrchol humanizmu, ale ještě před sto či sto padesáti lety vystavoval hendikepované lidi v cirkusech jako zrůdy pro pobavení lidu a i později je podle eugenických programů nuceně zbavoval možnosti mít potomstvo.

Naproti tomu Posel Boží صلى الله عليه وسلم nám odkázal starostlivost a péči o hendikepované a jiné společensky znevýhodněné ve svých slovech:

هَلْ تُنْصَرُونَ وَتُرْزَقُونَ إِلاَّ بِضُعَفَائِكُمْ

Což vám není sesílána vítězná pomoc a obživa, než leda kvůli vašim nemohoucím?1

Proto je krajně neislámské takovými lidmi pohrdat, vysmívat se jim, štítit se jich a považovat je za špatné znamení, protože Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ ‎

Vy, kteří věříte! Nechť neposmívají se jedni lidé druhým, možná že tito jsou lepší než oni! A nechť jedny ženy se neposmívají druhým, možná že tyto jsou lepší než ony!“ (Hudžurát: 11)

Islámskou povinností je spěchat k nim s milosrdenstvím a dát jim možnost, jak je začlenit do společnosti, aby i oni mohli zazářit a dát svůj přínos nám všem.

Ty, kteří jsou zkoušeni jakýmkoli hendikepem, islám naopak vyzývá, aby svůj úděl přijali, protože je moudrým Božím předurčením, v toužebném očekávání odměny u Alláha, jak podle Anase رضي الله عنه vzpomenul Posel Boží صلى الله عليه وسلم příklad někoho, kdo přijde o zrak:

إِنَّ اللَّهَ قَالَ إِذَا ابْتَلَيْتُ عَبْدِي بِحَبِيبَتَيْهِ فَصَبَرَ عَوَّضْتُهُ مِنْهُمَا الْجَنَّةَ

Vznešený Alláh praví: „Podrobím-li svého služebníka zkoušce skrze dvě jeho milované a on prokáže trpělivost, vynahradím mu to Rájem!2

Konkrétní příklad se uvádí od ‘Atá ibn Abí Rabáha, kterému Ibn ‘Abbás رضي الله عنهما řekl: „Mám ti ukázat ženu z obyvatel Ráje?“ „Ano, samozřejmě, odpověděl ‘Atá a Ibn ‘Abbás vyprávěl: „To je ta černoška, která přišla za Poslem Božím صلى الله عليه وسلم a řekla: „Sužují mne epileptické záchvaty, při nichž se odhaluje nahota mého těla, pros za mne.“ Posel Boží صلى الله عليه وسلم jí odpověděl:

إِنْ شِئْتِ صَبَرْتِ وَلَكِ الْجَنَّةُ وَإِنْ شِئْتِ دَعَوْتُ اللَّهَ أَنْ يُعَافِيَكِ

Chceš-li, buď trpělivá a získáš Ráj. Anebo pokud chceš, poprosím Alláha, aby tě vyléčil.

Zůstanu trpělivá,“ odpověděla ona, „ale ty popros Alláha, abych se už neodhalovala.“ A tak za ni Prorok صلى الله عليه وسلم poprosil Alláha.“ ‘Atá viděl tuto Umm Zufer رضي الله عنها, jak jí říkali, držet se pokrývky Ka’by. Byla vysoké postavy a tmavé pleti.3 Za poznámku stojí, že samotný ‘Atá byl jednooký, částečně ochrnutý syn černého propuštěnce, avšak navzdory tomu se stal muftím Mekky a poutníkům i domácím na dotazy odpovídal výhradně on.

Do dějin islámu se zlatým písmem zapsal nejeden z těch, které dnes označujeme za hendikepované. Byl mezi nimi slavný muezín Posla Božího صلى الله عليه وسلم ‘Abdulláh ibn Ummi Mektúm رضي الله عنه, jenž byl nevidomý a o němž Alláh zjevil verše kárající samotného Božího Posla Muhammedaصلى الله عليه وسلم:

عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ ‎﴿١﴾‏ أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ ‎﴿٢﴾‏

Zakabonil se a odvrátil, že slepec se na něho obrátil.“ (‘Abese: 1-2)

Patřil k nim v generaci tábi’ín medínský vypravěč hadísů, znalec fikhu a arabského jazyka ‘Abdurrahmán ibn Hurmuz al-A’radž, jenž byl takto nazván, protože napadal na jednu nohu. Anebo jeden z nejvýznamnějších učenců kiráetů, Kálún, jenž je jedním z tradentů od an-Náfi’a, byl – jakkoli je to neuvěřitelné – neslyšící. Dalším příkladem je velký znalec hadísů Ibnu l-Asír, jenž měl chorobou zdeformované končetiny, ale i přesto, anebo jak říkával, právě díky tomu, napsal několik hodnotných knih v mnoha svazcích. Tito všichni jsou velkolepí svědkové toho, co člověk dokáže pro věc Boží a že nikdo nenachází omluvu.

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh říká:

وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ‎

A kdybyste chtěli spočítat projevy laskavosti Boží, nikdy je nespočítáte, vždyť člověk je věru nespravedlivý a nevděčný.“ (Ibráhím: 34)

Při pohledu na ty, kterých život je mnohem těžší, než u nás, zdravých, protože musejí zápasit s hendikepem, si nejvíce uvědomíme, jak jsme bohatí, jak jsme na tom dobře a jak můžeme být šťastní a vděční Alláhu. Za kolik prodáme své oči? Nebo nohy či ruce? Není snad naše zdraví a zdraví našich milovaných dostatečným důvodem ke štěstí? Jak může být Alláhu nevděčný někdo, kdo se narodí zdravý, nebo se mu narodí zdravé dítě, když je po cestě tolik nebezpečí a tolikrát se něco může pokazit a zvrtnout? Stačí se jen citlivě dívat okolo sebe. Řekněme: Všechna chvála náleží Alláhu. A zopakujme to, protože nám bylo dovoleno toto říci.

Abú Hurejra a Omar ibnu l-Chattáb a jeho syn ‘Abdulláh رضي الله عنهم slyšeli Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:

مَنْ رَأَى مُبْتَلًى فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلاَكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلاً لَمْ يُصِبْهُ ذَلِكَ الْبَلاَءُ

Kdokoli uvidí někoho, kdo je něčím stižen a řekne: „Chvála Alláhu, který mne ušetřil toho, čím jsi ty pokoušen a upřednostnil mne významně nad mnohým z těch, které stvořil,“ na toho daná nesnáz nedopadne.4

Prosím Alláha, aby pečoval o zdraví naše i všech, které máme rádi, aby nás obdařil vděkem a požehnal nám v našem těle, mysli i našich činech a zaručil nám skrze ně odměnu Ráje. Ámín!

  1. Od Se’ada ibn Abí Wakkáse zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2896.
  2. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5653.
  3. Muttefekun ‘alejhi. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5652; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2576.
  4. Zaznamenali ho v lehce odlišných verzích at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 3432 a toto je jeho znění; Ibn Mádža v Sunenu, hadís č. 3892; al-Bezzír v Musnedu, hadísy č. 5828 a 6217; a at-Taberání v al-Mu’džemu l-awsatu, hadís č. 5324. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Silsiletu l-ahádísi s-sahíha, hadís č. 2737.