O souvislostech Ramadánu

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

„Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Vy, kteří věříte, předepsán vám jest půst, tak jako byl již předepsán těm, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní!“ (Bekara: 183)

Podobně hovoří i obecně o uctívání, když říká:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Lidé, uctívejte Pána svého, jenž stvořil vás i ty, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní.“ (Bekara: 21)

A každé „snad budete“ v Koránu znamená „abyste byli.“ Jakoby se nám chtělo ukázat, že uctívání účelem našeho bytí a Alláha uctíváme nejen vykonáváním, ale i odpíráním či upíráním si něčeho, co je vlastně jazykovým významem slova půst. Tento aspekt upírání či odpírání si něčeho je přítomen ve všech ostatních rituálech islámu. Když se modlíme, zdržujeme se jakéhokoli hovoru či pohybu, kromě toho, co má vztah k modlitbě. Když dáváme zekát, zdržujeme se přebytečné části svého majetku. A když se vydáváme na velkou či malou pouť, na hadždž anebo ‘umru, zdržujeme se běžného oděvu ve prospěch ihrámu a podrobujeme se ihrámským zákazům, např. stříhání si vlasů či používání parfémů. Zdržováním se v jádru dovoleného posilujeme svou schopnost zdržovat se zakázaného a tím i svou bohabojnost.

Je to Alláh, kdo nám sesílá všechna tato požehnání, která jsou v jádru dovolena a která obvykle využíváme. Pokud Ho vděční uposlechneme a podrobíme se Mu, pokud budeme tyto dary sdílet s ostatními, těmi méně šťastnými okolo nás, pokud je využijeme k dobru a nikoli ke zlu, Alláh nám požehnání v tom, co nám dal, ještě zvětší. A to je další cíl půstu, který zaznívá i v Božích slovech:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Postním měsícem je měsíc ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří na vlastní oči měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Bůh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Boha za to, že správně vás vede – snad budete vděční!“ (Bekara: 185)

Naše víra je tak snadná, jednoduchá a plná lidskosti, ale zároveň i tak hluboká a vznešená, jako je Ramadán, jeho předpisy a jejich smysl.

Ibn Kudáma al-Makdisí ukázal na tři stupně půstu:

Půst má tři stupně – půst obyčejných lidí, půst výjimečných a půst výjimečných mezi výjimečnými. Půstem obyčejných je odepřít svému žaludku a svému pohlaví jejich tužby. Půstem výjimečných je navíc i půstem jejich zraku, jazyka, rukou, nohou, uší a ostatních částí těla od všech podob hříchu. A půstem výjimečných mezi výjimečnými je k tomuto všemu i půstem jejich srdce od všech nízkých přání a myšlenek odvracejících od Alláha a odchylujících srdce od Alláha k čemukoli jinému.1

Ramadánský půst je jako takový v Koránu zmíněn i se svými předpisy od začátku do konce na jednom jediném místě v súře al-Bekara. Alláh si ho pro sebe vyvolil mezi ostatními měsíci a způsoby uctívání tak, jako i proroka Júsufa, mír s ním, mezi jeho dvanácti bratry. I jeho příběh je v Koránu celý na jediném místě v jediné súře. A když při jeho četbě dojdeme na jeho konec, nevrátíme se k němu v koránském sledu veršů, dokud neprojdeme znovu celým Koránem zase až na začátek. Podobně tomu i v životě – když Ramadán uplyne, nevrátí se, leda až další rok.

Alláh dále pokračuje slovy:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ

Jezte a pijte až do chvíle, kdy od sebe rozeznáte bílou a černou nit na úsvitu, potom dodržujte plný půst až do noci.“ (Bekara: 187)

Kdo se plně podrobí Alláhu a Jemu udávanému rytmu života, postí se a přerušuje půst s rytmem střídání dne i noci, stane se pravým Božím služebníkem naplňujícím smysl své životní mise. A takový pak může usilovat o Boží zalíbení a Jeho odměnu i odpuštění.

V hadísu od Abú Hurejry رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم praví:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Kdo se bude postit Ramadán s upřímnou vírou a očekáváním odměny, tomu Alláh odpustí všechny předcházející hříchy.2

Vznešený Alláh končí Svůj hovor o Ramadánu slovy:

تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ

Toto jsou hranice Boží, nepřibližujte se k nim! A takto Bůh činí srozumitelnými znamení svá pro lidi – snad budou bohabojní!“ (Bekara: 187)

Abú Sa’íd al-Chudrí رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ وَعَرَفَ حُدُودَهُ وَتَحَفَّظَ مِمَّا كَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يَتَحَفَّظَ فِيهِ كَفَّرَ مَا قَبْلَهُ

Kdokoli se postí v Ramadánu, respektujíce jeho hranice a střežíce si ho tak, jak si ho střežit má, tomu budou smazány předchozí hříchy.3

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh ohledně Ramadánu říká:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ

Postěte se jen po určený počet dní!“ (Bekara: 184)

Počet postních dní je omezen a měsíc rychle uplyne. Kdo je na Ramadán připraven, kdo mu dovolí, aby ho změnil k lepšímu, kdo během Ramadánu probudí své srdce, ten získá jeho užitek. A kdo prodlévá ve lhostejnosti, ani si nevšimne, že Ramadán už uplynul.

Pamatujte, že Vznešený Alláh učinil půst milostí nejen pro nás, ale i pro naše okolí. Postící se člověk přináší užitek všem okolo. A takový postící, který svému okolí škodí, toho půst nebude přijat.

Abú Hurejra رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ

Kdo nezanechá falešných slov a konání dle nich, od toho Alláh ani nežádá, aby se zdržoval svého jídla a pití.4

Mudžáhid pravil: „Pokud se člověk vyhne dvěma neřestem, úspěšně ochrání svůj Ramadán – pomlouvání a lži.5

Náš přesah k ostatním není ovšem jen v zanechání neřestí, ale i v šíření dobra, užitečné nauky a ducha bratrství a vzájemnosti, ve sdílení všeho dobrého a potlačení všeho zlého.

V delším hadísu od al-Hárise al-Aš’arího رضي الله عنه Posel Boží صلى الله عليه وسلم vypráví o půstu jako o věčném symbolu Boží víry, který byl předepsán i národům před námi, následovníkům proroků ‘Ísá a Jahjá. Říká:

وَآمُرُكُمْ بِالصِّيَامِ فَإِنَّ مَثَلَ ذَلِكَ كَمَثَلِ رَجُلٍ فِي عِصَابَةٍ مَعَهُ صُرَّةٌ فِيهَا مِسْكٌ فَكُلُّهُمْ يَعْجَبُ أَوْ يُعْجِبُهُ رِيحُهَا وَإِنَّ رِيحَ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ

… Přikazuji vám i půst, neboť věru příklad půstu je jako příklad muže ve skupině jiných, s míškem, uvnitř nějž je mošus. Všichni se kochají jeho vůní. A věru dech postícího se voní Alláhu ještě liběji, nežli vůně mošusu.6

Proto buď, milí bratře, takovou ramadánskou vůní, která všem zpříjemňuje život.

Prosíme Alláha, aby nás během Ramadánu učinil oddanějšími a lepšími uctívači a vykoupil nás z Pekelného ohně. Ámín!

  1. Viz Muchtesaru minhádži l-kásidín, str. 44.
  2. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 2014; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 760.
  3. Zaznamenal Ahmed v Musnedu, hadís č. 11524. Jako hasan ho doložil al-Arnaút v Techrídžu l-Musned, 18/84.
  4. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 1903.
  5. Zaznamenal Ibn Abí Šejba v al-Musannefu, podání č. 8887.
  6. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2863 jako hasan sahíh gharíb a další. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu l-Džámi’, hadís č. 1724.