O Stvořiteli a Jeho nároku

an artist's impression of a black hole in the sky

بسم الله الرحمان الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Alláh Vznešený pravil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Lidé, bojte se Pána svého, jenž stvořil vás z bytosti jediné a stvořil z ní manželku její a rozmnožil je oba v množství velké mužů i žen. A bojte se Boha, v Jehož jménu se vzájemně prosíte, a dbejte na pravidla o pokrevních svazcích, neboť Bůh zajisté nad vámi je pozorovatelem.” (Nisá´: 1)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh je popisován nejnádhernějšími a nejmajestátnějšími jmény a atributy, v nichž mu nikdo není roven ani podoben, shodně Jeho slovům:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ‎

A není nic, co by podobné Mu bylo a On slyšící je i jasnozřivý.“ (Šúrá:11)

K Jeho výsadním vlastnostem patří i to, že On je Jediným Stvořitelem všehomíra, v čemž s ním nikdo nesoupeří a nikdo na tom nemá spoluúčasti, na čemž se shodla všechna pokolení lidského rodu.

Vznešený praví:

هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ

Je snad nějaký stvořitel kromě Boha?“ (Fátir: 3)

Také říká:

‏ أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ ‎

Cožpak z ničeho byli stvořeni, či sami jsou stvořiteli?“ (Túr: 35)

I kdyby se všichni mimo Alláha spojili, aby stvořili i toho nejslabšího tvora na zemi, nikdy by toho nebyli schopni, shodně slovům Božím:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ

Lidé, je vám uváděno podobenství, vyslyšte je! Ti, které vzýváte místo Boha, nejsou schopni stvořit ani mouchu, i kdyby se k tomu všichni spojili! A kdyby jim moucha něco vzala, nebyli by schopni si to vzít nazpět od ní. Jak slabí jsou oba: žádající i žádaný!“ (Hadždž:73)

Naproti tomu Alláh Sama Sebe popisuje jako:

اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

Bůh stvořitelem je věcí všech a On ručitelem je též všeho.“ (Zumer: 62)

V kráse a dokonalosti stvořeného vidíme majestát a moc Stvořitele, shodně jeho slovům:

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ‎﴿١٩٠﴾‏ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Věru ve stvoření nebes a země a ve střídání noci a dne je znamení pro lidi rozmyslem nadané, kteří vzývají Boha stojíce, sedíce i ležíce a kteří přemýšlejí o stvoření nebes a země.“ (Áli ‘Imrán: 190-191)

Anebo jak praví:

فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ‎

Požehnán buď Bůh, nejlepší ze stvořitelů!“ (Mu´minún: 14)

Alláh nikdy nepřestane být Stvořitelem, tvořícím a konajícím to, co chce jen On. On dovádí k dokonalosti Své dílo, tvoří bez předlohy či opakuje to, co již předtím vykonal. Vše na nebesích i na zemi i v celém vesmíru plně podléhá Jeho moci, Jeho předurčení a Jeho nadvládě. Vše se to plně podrobuje jeho rozkazu a přání, jak nás zpravil ve Své Knize:

إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ ‎

A každou věc jsme vskutku v určených rozměrech stvořili“ (Kamer: 49)

Alláh o Sobě říká:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ‎

Bůh je ten, jenž stvořil sedm nebes a podobný počet zemí. A zjevení Jeho sestupuje mezi nimi, abyste zvěděli, že Bůh je nad každou věcí všemocný a že Bůh objímá věděním Svým věci všechny.“ (Talák: 12)

To je Alláh:

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا

Ten, jehož je království na nebesích i na zemi a jenž si nevzal pro sebe dítě žádné a společníka žádného ve vládě nemá; a On všechny věci stvořil a každé její osud určil.“ (Furkán: 2)

To je Alláh:

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ

A On je ten, jenž nebesa a zemi v šesti dnech stvořil, zatímco trůn Jeho se nad vodou vznášel“ (Húd: 7)

‘Imrán ibn Husajn رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَىْءٌ قَبْلَهُ، وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ، ثُمَّ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، وَكَتَبَ فِي الذِّكْرِ كُلَّ شَىْءٍ

Byl Alláh a neexistovalo nic před ním. A Jeho Trůn se vznášel nad vodou. Potom stvořil nebesa i zemi a do Záznamu zapsal úplně vše.1

‘Abdulláh ibn ‘Amr رضي الله عنهما vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم upřesnil:

كَتَبَ اللَّهُ مَقَادِيرَ الْخَلاَئِقِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ بِخَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ وَعَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ

Vznešený Alláh předepsal rozměry a jakost všeho stvořeného ještě padesát tisíc roků předtím, než stvořil nebesa a zemi a Jeho Trůn byl nad vodou.2

Abú Hurejra رضي الله عنه vyprávěl: „Posel Boží صلى الله عليه وسلم mne vzal za ruku a řekl:

خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ التُّرْبَةَ يَوْمَ السَّبْتِ وَخَلَقَ فِيهَا الْجِبَالَ يَوْمَ الأَحَدِ وَخَلَقَ الشَّجَرَ يَوْمَ الاِثْنَيْنِ وَخَلَقَ الْمَكْرُوهَ يَوْمَ الثُّلاَثَاءِ وَخَلَقَ النُّورَ يَوْمَ الأَرْبِعَاءِ وَبَثَّ فِيهَا الدَّوَابَّ يَوْمَ الْخَمِيسِ وَخَلَقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعْدَ الْعَصْرِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فِي آخِرِ الْخَلْقِ وَفِي آخِرِ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ الْجُمُعَةِ فِيمَا بَيْنَ الْعَصْرِ إِلَى اللَّيْلِ

V sobotu Alláh stvořil pevnou zem. V neděli na ní vytvořil horstva a v pondělí na ní stvořil stromoví. V úterý na ní vytvořil věci úmorné, ve středu stvořil světlo a ve čtvrtek po ní rozptýlil zvířata. Adama, mír s ním stvořil v pátek po odpoledni, jako své poslední stvoření v poslední hodině z hodin pátečních mezi odpolednem a nástupem noci.3

Pravdu děl Posel Boží صلى الله عليه وسلم, který nehovoří z popudu vlastního, leč podle Zjevení, jež mu je vnuknuto. A toto je absolutní skutečnost a nikoli relativní vědecká teorie, otevřená možnosti falzifikace.

Vznešený Alláh praví o těch, kdo toto rozporují:

مَّا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ

Já neučinil jsem je svědky stvoření nebes a země ani jejich vlastního stvoření.“ (Kehf: 51)

Veškeré stvoření je svědkem Božího absolutního Panování a výlučné Božskosti, slovy Božími:

أَفَلَمْ يَنظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ ‎﴿٦﴾‏ وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ‎﴿٧﴾‏ تَبْصِرَةً وَذِكْرَىٰ لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ ‎﴿٨﴾‏

Což se nepodívali na nebe nad sebou, jak jsme je zbudovali a ozdobili a že není na něm žádných trhlin? A zemi jsme rozprostřeli a po ní pevně stojící hory rozhodili a na ní vyrůst jsme dali druhům všem překrásných rostlin pro potěchu očí i jako připomenutí pro každého služebníka kajícného.“ (Káf: 6-8)

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh se nás táže:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ

Domníváte se snad, že jsme vás stvořili jen bezúčelně a že k Nám nebudete navráceni?“ (Mu´minún: 115)

A potom nám Sám odpovídá:

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ ‎﴿٣٨﴾‏ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

A nestvořili jsme nebesa a zemi, a co je mezi nimi, pro kratochvíli, nýbrž stvořili jsme to jako skutečnost vážnou, však většina z nich to neví.“ (Duchchán: 38-39)

V prosbě zbožných uctívačů stále vzpomínajících Alláha čteme:

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Pane náš, Tys věru nestvořil toto vše pro nic za nic – sláva Tobě! Ušetři nás trestu ohně pekelného!“ (Áli ‘Imrán: 191)

Správnou odpovědí na tuto odvěkou otázku po smyslu existence je tento velkolepý koránský verš:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

A nestvořil jsem ani lidi, ani džiny, nežli proto, aby Mne uctívali!“ (Záriját: 56)

Právě naše uctívání výhradně Alláha Jediného, který nemá společníka, je důvodem stvoření celého univerza, protože Alláh nám přikázal:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Lidé, uctívejte Pána svého, jenž stvořil vás i ty, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní!“ (Bekara: 21)

Každému jednotlivci vstupujícímu do tohoto velkolepého stvořitelského díla je pak přikázáno:

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ‎﴿١﴾‏ الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ ‎﴿٢﴾‏ وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ ‎﴿٣﴾‏

Oslavuj jméno Pána svého nejvyššího, jenž vše stvořil a vyrovnal, každý osud předurčil a usměrnil“ (A’lá: 1-3)

Není snad potom čehokoli mimo Alláha klamné a marné? Vždyť ti mimo Alláha nic nestvořili, slovy Božími:

أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ

Což k Němu budou přidružovat to, co vůbec nic nestvořilo, ale samo bylo stvořeno?“ (A’ráf: 191)

Služebníci Boží! Uctívejte Pána svého, svého Stvořitele, který vám dal život, usmrtí vás a pak znovu oživí a shromáždí v Den Zúčtování, kdy nebude jiného panování, ani síly, ani převahy, kromě u Alláha Nejvyššího a Nejmocnějšího! On je Stvořitel, který si s vámi dělá, co se Mu zachce a zamane, k Němu se navrátíte, kromě Něj nemáte žádného ochránce ani pomocníka a nemáte žádné třetí cesty kromě dvou. Buď do pekelného ohně, či do rajských zahrad.

Bratře muslime, nyní víš, tak dělej, jak sám uznáš za vhodné.

Prosím Alláha, našeho stvořitele, aby nám dal vše nejlepší na tomto i na onom světě, učinil nás obyvatele Ráje a zachránil nás před Ohněm! Ámín!

  1. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7418.
  2. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2653.
  3. Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 2789.